2015-03-18, 21:32
Medlem
Varje gång fläktarna är igång (oavsett om acc är igång eller inte) så är det ett visslande ljud. Stänger jag av fläktarna är det tyst. Låter ungefär som när det blåser och man är på en hög höjd. Testat fälla igen alla spjäll - misstänker att det är blåset vid rutan eventuellt eller nerifrån men låter i öronhöjd märkligt nog.

Någon som varit med om något liknande? Polo och Fabia borde ju kunna ha liknande problematik...
Citera
2015-03-18, 21:57
Medlem
svampdamps avatar
Kan vara dåliga lager i fläktmotorn eller en samling löv och annat skit i systemet.
Citera
2015-03-19, 09:06
Medlem
Det låter som att det är från fläkten det viner, det kanske är smuts i gångarna, eller damm på själva fläkten?
Citera
2015-03-19, 18:02
Medlem
club01s avatar
Vanligt fel på dessa bilar med fläkten. Nyare modeller brukar dock klara sig bättre men bytt själv på min Fabia bland annat efter något år med missljud sedan stannade fläkten.

Instrumentbräda ur som gäller då fläkten sitter dumt till och skall bakåt i bilen istället för nedåt som 98% av alla andra bilar. Seat går att fuska på om man vet hur man gör pga handsfackskonstruktionen men det är trångt och bökigt.
Citera
2015-03-19, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Vanligt fel på dessa bilar med fläkten. Nyare modeller brukar dock klara sig bättre men bytt själv på min Fabia bland annat efter något år med missljud sedan stannade fläkten.

Instrumentbräda ur som gäller då fläkten sitter dumt till och skall bakåt i bilen istället för nedåt som 98% av alla andra bilar. Seat går att fuska på om man vet hur man gör pga handsfackskonstruktionen men det är trångt och bökigt.
Menar du att man ska montera ner hela instrumentbrädan? Lyckades du lösa det själv genom att göra så och hitta orsaken?
Citera
2015-03-20, 17:25
Medlem
NiV3Rts avatar
Kan vara turbon som visslar.
Citera
2015-03-20, 17:55
Medlem
Varför göra det själv? ÄR väll garanti än på bilen? Bara lämna in.
Citera
2015-03-21, 23:17
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -SaLZa-
Menar du att man ska montera ner hela instrumentbrädan? Lyckades du lösa det själv genom att göra så och hitta orsaken?

Mja alltså för att komma åt att byta fläkten på dessa måste man montera bort hela instrumentbrädan ja. Ganska troligt fläkten som är problemet då det är ett väldigt vanligt fel. Kanske räcker ett tag att smörja den lite men det kräver också att man monterar ner hela brädan för att få ur fläkten så man kan smörja.
Men som sagt så har du garanti så är det väl bara o lämna in bilen. Ganska stort jobb på några timmar om man gjort det någon gång och väldigt bökigt med mycket skruvar om man inte är van att skruva eller har rephandbok då det är mycket gömda skruvar och annat som kan vara bökigt att hitta.
Citera
2018-06-05, 22:13
Medlem
Gabriel2017s avatar
Om jag hade ett liknande problem så skulle jag ta och byta kupéfilter samt göra rent där det sitter, det kan finnas löv med mera som har hamnat bakom filtret och som skapar problem och missljud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in