2015-03-18, 00:15
Medlem
De senaste två kvällarna har jag svettats sjukt mycket när jag sover. Tycker inte mitt rum är varmt men ändå vaknar jag upp blöt på morgonen, känner redan nu hur porerna börjar producera svett så jag blir kladdig. Vad kan det bero på? Sover naken i lätt täcke som jag alltid har gjort, denna natt utan något slags dun utan bara påslakan, har haft fläkt + fönster på cid gavel ett litet tag så det blev skitkallt i rummet. Har dock varit sjuk och dras fortfarande sen en vecka tillbaka med en jobbig hosta!

Tacksam för hjälp!
Citera
2015-03-18, 01:14
Medlem
kan bero på brist på D-vitamin har jag läst, det sänker även immunförsvaret. Piller finns att köpa på apoteket
Senast redigerad av Pallekuling1 2015-03-18 kl. 01:26.
Citera
2015-03-18, 03:37
Medlem
haruvettiskallens avatar
Som sagt, D-vitamin, och du kanske har infektion kvar i kroppen som måste ut.

Annars om du fortfarande är i puberteten (12-21) så kan svettkörtlarna vara extra aktiva.

Kom ihåg att svett är ett sätt för kroppen att kyla ned sig själv, prova att ha naturliga sängkläder som "andas". Om du täpper till svettporerna på en plats, så ökar svetten på en annan - duscha och skrubba bort all deo ordentligt innnan du sover.
Citera
2015-03-18, 05:59
Medlem
skeghs avatar
Att du är sjuk förklarar väl det hela? Jag svettas alltid som en gris när jag är sjuk i sängen.
Brukar ta en snaps innan läggdags så svettas man ur sig extra mycket och blir frisk på morgonen. Din kropp är en naturlig och vet vad den gör.

Har du svettfobi?
Citera
2015-03-18, 06:13
Medlem
Draugadrottens avatar
Äter du några mediciner?
Vanliga pollen tabletter kan orsaka denna typen av svettningar.
Luktar ditt svett väldigt surt?
Att du fortfarande är sjuk är den troligaste orsaken.
Citera
2015-03-18, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallekuling1
kan bero på brist på D-vitamin har jag läst, det sänker även immunförsvaret. Piller finns att köpa på apoteket

Citat:
Ursprungligen postat av haruvettiskallen
Som sagt, D-vitamin, och du kanske har infektion kvar i kroppen som måste ut.

Annars om du fortfarande är i puberteten (12-21) så kan svettkörtlarna vara extra aktiva.

Kom ihåg att svett är ett sätt för kroppen att kyla ned sig själv, prova att ha naturliga sängkläder som "andas". Om du täpper till svettporerna på en plats, så ökar svetten på en annan - duscha och skrubba bort all deo ordentligt innnan du sover.
Okej, konstigt att det händer nu, det var lite bättre denna kväll men får testa D-vitamin!
Citera
2015-03-18, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draugadrotten
Äter du några mediciner?
Vanliga pollen tabletter kan orsaka denna typen av svettningar.
Luktar ditt svett väldigt surt?
Att du fortfarande är sjuk är den troligaste orsaken.
Jo tror det kan bero på sjukdom, svettet luktar knappt vad känner!
Citera
2015-03-18, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skegh
Att du är sjuk förklarar väl det hela? Jag svettas alltid som en gris när jag är sjuk i sängen.
Brukar ta en snaps innan läggdags så svettas man ur sig extra mycket och blir frisk på morgonen. Din kropp är en naturlig och vet vad den gör.

Har du svettfobi?
Haha nej men inte kul att vakna upp som en slemmig torsk och behöva duscha innan dagen börjar - jag är jävligt morgontrött hatar komplikationer! Duschar alltid på kvällen så jag slipper på morgonen!
Citera
2015-03-18, 10:07
Medlem
skeghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander7938
Haha nej men inte kul att vakna upp som en slemmig torsk och behöva duscha innan dagen börjar - jag är jävligt morgontrött hatar komplikationer! Duschar alltid på kvällen så jag slipper på morgonen!

Ok då rekommenderar doktorn följande:
Steg 1: Erkänn att du har svettfobi
Steg 2: Berätta det för andra
Steg 3: Du har redan blivit frisk och slutat svettas så problemet är löst

Talar ur röven med följande också men pröva kanske att lägga en kall blöt handduk över pannan när du lägger dig. Kan hålla dig kallare så kanske du inte svettas. När jag var liten minns jag att morsan stannade upp hela nätter och bytte handduken en gång i timmen. Men svårt att hitta någon som gör det kanske?

Lägg massa is runt sängen annars, du kommer vara blöt när du vaknar men förhoppningsvis luktar det ok.
Citera
2015-03-18, 12:53
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Vilken ålder är du?

Andra symtom? Viktnedgång?

Gå till vårdcentralen. Finns allvarliga sjukdomar med nattliga svettningar.
Citera
2015-03-18, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skegh
Ok då rekommenderar doktorn följande:
Steg 1: Erkänn att du har svettfobi
Steg 2: Berätta det för andra
Steg 3: Du har redan blivit frisk och slutat svettas så problemet är löst

Talar ur röven med följande också men pröva kanske att lägga en kall blöt handduk över pannan när du lägger dig. Kan hålla dig kallare så kanske du inte svettas. När jag var liten minns jag att morsan stannade upp hela nätter och bytte handduken en gång i timmen. Men svårt att hitta någon som gör det kanske?

Lägg massa is runt sängen annars, du kommer vara blöt när du vaknar men förhoppningsvis luktar det ok.
Lol, svettet är inte det jag bryr mig om. När jag var mindre har det luktat så illa i mitt rum så att päronen har tvingat mig till ett bad medans de vädrade eftersom jag satt och spelade i ett varm rum hela sommardagarna.

Du svettas ju antagligen eftersom du är varm, men saken är den att jag kände mig inte varm alls men vaknade ändå blöt på morgonen!
Citera
2015-03-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Vilken ålder är du?

Andra symtom? Viktnedgång?

Gå till vårdcentralen. Finns allvarliga sjukdomar med nattliga svettningar.
19, gått ner från 67 till 64 på ett halvår. Tror att det bor ett monster under sängen så jag är skiträdd hela tiden. Brukar knulla min uppblåsbara Barbara hela kvällarna som en jävla apa. Gillar också att ha bastun öppen så hela huset blir 60 C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in