2003-07-02, 19:50
äldre konto (old)
Ej medlem
det där är något för bylingen om du kör med ett släp i 50 så måste ju naturligtvis farten bli 100 bilen 50 plus släpet 50 det ger en fart av 100 km t,,
Citera
2003-08-08, 15:28
äldre konto (old)
Ej medlem
Re: mekanikproblem

Citat:
Ursprungligen postat av goose
Har haft en diskussion men en polare om ett problem. för mig förefaller problemet ganska enkelt, men polare hävdar bestämt något annat.
problemet är som följer:
en bil kör i 62 km/h relativt vägbanan. Framför honom kör en lastbil (en sådan som transporterar bilar) i 60 km/h relativt vägbanan. Bilen kör upp där bak på lastbilens "flak" med konstans hastighet. Vad blir bilens hastighet när den kör upp på flaket relativt vägen och relativt lastbilen?
Jag ser gärna att det blir 62+60 = 122 km/h relativt vägen och 60 km/h relativt lastbilen.
anledningen tycker jag är att däcken fortfarande snurrar i konstant hastighet och "griper tag" i lastbilen på en hastigethet på 60 km/h..
polaren påstår att bilen kommer köra upp i 2 km/h... hm??

man har ju annars sett såna flotta grejer på film när dom rullar upp lite snyggt där bak utan större problem..
har jag fel?
kan ju för övrigt bortse från eventuella friktionsproblem om nåt sånt skulle uppstå
tack

Glott lite för mycket på 'Knight Rider'?

Hursomhelst så kan man ju ha såna där belastade rullar som på
bromsprövningen på bilprovningen på rampen. Väl?

(jävlar vad 'på' i den meningen)
Citera
2003-08-08, 17:57
äldre konto (old)
Ej medlem
du får väl testa för fan, men om det är som vissa har sagt så kanb du ju knappast hinna bromsa in från 62km/h på ett lastbilsflak...

men lycka till i alla fall
Citera
2003-08-20, 22:39
äldre konto (old)
Ej medlem
Tips från Coachen

Läs dessa böcker orkar inte förklara...

Bok 1 E=mc2 av David Bodanis

sen för att bli totalt förvirrad

Bok 2 Ett utsökt universum av Brian Green
Citera
  • 1