Citat:
Ursprungligen postat av
Arkficka
Hur känner du om dina barnbarn skulle bli "svenska" i den meningen att de skulle välja bort ditt hemlands kultur, språk och relion. Kanske rent av känna sig besvärade av att ha ett utländskt utseende, precis som många adopterade asiater vittnar om. Skulle inte det vara besvärande?
(Obs jag har inget emot invandrare)
Om jag tänker mig att min lillebror som har bott här nästan hela sitt liv (förutom de första två åren) och som fortfarande gillar att ha kvar det som nämndes ovan, besöka hemlandet och hålla kontakten med släktingarna där så ser jag ingen orsak till att mina barnbarn ska hata eller "välja bort" kulturen, språket och religionen. Väljer de ändå att göra det så är det deras val och liv, även om jag inte tror det kommer hända då vi har en väldigt stark relation till varandra och det som nämndes innan.
Att känna sig besvärad av att se ut på ett vist sätt borde ingen klok person tänka på

Man ska acceptera hur olika vi är och ser ut, därför ska ingen behöva känna så som du nämnde. Om det nu finns adopterade asiater som tänker på det viset så kan det bero på att adoptivfamiljen inte uppfostrat de som en "vanlig" asiatisk familj skulle ha gjort och då medfördes heller inte kärleken till kulturen och annat som tillhörde det landet han ursprungligen kommit ifrån och därmed anser den personen ingen nytta till att "se ut" så som hen gör då hen inte har något med det utseendet att göra.