2015-03-16, 19:42
Medlem
Lång historia kort, jag har en "skada" i nacken, efter att 2009 ha gjort en felaktig tillknyckning av nacken. Hade för ovana att göra sådana för att släppa på nackspänningar, men efter den gången körde det till som en kniv i nacken och det gjorde verkligen jätteont. Jag fastnade i en snedvriden ställning och kunde inte vrida tillbaka huvudet helt utan var låst med huvudet lätt åt höger. En dag senare fick jag träffa en läkare som förklarade att jag nog råkat ut för ett diskbråck i nacken, men att det skulle gå över om jag gav det några dagar.

Så skedde också, smärtan lade sig, jag återfick rörligheten och jag tänkte inte vidare på saken. Dock så har jag sedan denna gång ett underligt knäppande ljud varje gång jag vrider huvudet åt höger. Likadant om jag gör samma rörelse men med huvudet lite snett (som om jag skulle påbörja en nackknyckning) så låter det som väldigt "finkornigt ris". Vad är detta?

På sistone (senaste året) har jag upplevt en lite mer slappare känsla i nacken. Jag uppsökte därför en sjukgymnast för några månader sedam och förklarade vad redan tidigare läkare sagt till mig - att jag haft ett diskbråck och undrade vad jag kunde göra åt saken. Jag fick lägga mig på en brits helt avslappnad, och sjukgymnasten tog tag i mitt huvud och gjorde försiktigt vridningar åt alla håll. Efter detta så sa sjukgymnasten att jag trots allt INTE haft ett diskbråck, då denne menade att jag har sådan bra rörlighet i nacken. Jag fick ett sådant där gummiband som man tränar med (therma-band?) och blev tillsagd att börja göra övningar för att "stärka nacken". Sagt och gjort, detta har jag nu gjort några månaders tid men känner ändå att jag kanske gör fel. Försöker träna försiktigt, och inte tänja för mycket. Men kan detta trots allt vara farligt i längden?

Jag har ändå förberett mig lite psykiskt på att jag kanske kommer att få nackproblem i en inte alltför avlägsen framtid. Ingen har sagt till mig vad det verkligen gäller, bara att det inte är ett diskbråck. Egna misstankar, då jag upplever sådan rörlighet/slapphet, är att jag skadat brosket i första kotan, Atlaskotan/C1, då jag hör ett knastrigt ljud av "finkornigt ris" när jag lägger huvudet på sned och vrider åt höger. En annan misstanke är ett uttöjt ledband. Knäppningarna kan vara rena muskelspänningar, men jag vet som sagt inte.

Är det denna typ av nackskada som kallas för en "whiplash"? När sjukgymnasten sa till mig att stärka nacken, menades då att jag ska träna omkringliggande muskler, eller kan även uttöjda ledband återfå sin normala spänstighet vid träning? Eller kommer ett uttöjt ledband förbli uttöjt? Kanske är det något skadat ligament? Trasigt eller skadat brosk, kan sådant återväxa eller försvinner det med tiden?

Min största oro är väl att broskdynan mellan kotorna ska försvinna och då orsaka att kota ligger mot kota.

Jag vill förtydliga att jag INTE har några direkta fysiska smärtor av detta idag. Men oron finns att det ändå skall komma senare. Jag vet inte om åldern har spelat in här, men jag är 24 år idag. 18 år då skadan skedde.

Många frågor, men gissar på att fler än jag här kanske lider av nackbesvär och kan ge lite synpunkter i detta.
Senast redigerad av Cal45 2015-03-16 kl. 19:46.
Citera
2015-03-17, 19:29
Medlem
Jag bumpar väl min egen tråd i hopp om att någon ska ge synpunkter. Jag inser att texten blev rätt lång, men alltför ofta är det ovilja att läsa igenom en vägg av text. Kanske borde jag gjort mig kortfattad, men tkr det är viktigt att ta med så mkt info som möjligt.

Någon som har liknande problem med nacken som jag?
Citera
2015-03-17, 20:24
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cal45
Jag bumpar väl min egen tråd i hopp om att någon ska ge synpunkter. Jag inser att texten blev rätt lång, men alltför ofta är det ovilja att läsa igenom en vägg av text. Kanske borde jag gjort mig kortfattad, men tkr det är viktigt att ta med så mkt info som möjligt.

Någon som har liknande problem med nacken som jag?

Jag har också ett diskbråck i nacken och det knäpper/knakar när jag vrider tillbaka huvudet efter att jag kollat åt sidan. Jag har inga smärtor heller, och mitt råd till dig är att sluta lägga fokus på det för jag kan inte riktigt se vad du skulle kunna göra åt det.
Citera
2015-03-18, 16:22
Medlem
Danro80, är du inte förmögen att vilja försöka "träna" diskbråcket? Som jag skrev så fick jg två versioner, först av läkaren när jag var in för skadan 2009 som påstod att jag haft ett diskbråck, men sjukgymnasten som undersökte mig 2014 menade på att jag aldrig drabbats av ett diskbråck pga den rörlighet i nacken jag har. Sen så gör det inte ont såklart, men ibland sticker det i höger hand beroende på hur jag vrider huvudet. det är såklatt en skada jag skulle vilja ha ogjord, men accepterar fakta att skadan redan är skedd. Jag tränar med ett sjukgymnastband (lejonövning) för att stärka nacken.

Ett diskbråck är inget att leka med hördu, och ge det några år och försämrad stabilitet i nacken så kommer du få alla möjliga problem eftersom ett diskbråck alltför ofta trycker på underliggande nerver eller annat. Själv swr jag gärna att göra någonting åt problemet.

Men är det fler här som gör denna s.k lejonövning med therma-band? behöver lite input då instruktionerna säger att man ska börja lugnt, och sakta öka motståndet i bandet allteftersom "efter egen förmåga". Men hur vet man om man klarar av det? Hur vet jag att jag inte tränar med för mycket motstånd? Att jag ibte överbelastar nacken?
Citera
2015-03-18, 16:55
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cal45
Danro80, är du inte förmögen att vilja försöka "träna" diskbråcket? Som jag skrev så fick jg två versioner, först av läkaren när jag var in för skadan 2009 som påstod att jag haft ett diskbråck, men sjukgymnasten som undersökte mig 2014 menade på att jag aldrig drabbats av ett diskbråck pga den rörlighet i nacken jag har. Sen så gör det inte ont såklart, men ibland sticker det i höger hand beroende på hur jag vrider huvudet. det är såklatt en skada jag skulle vilja ha ogjord, men accepterar fakta att skadan redan är skedd. Jag tränar med ett sjukgymnastband (lejonövning) för att stärka nacken.

Ett diskbråck är inget att leka med hördu, och ge det några år och försämrad stabilitet i nacken så kommer du få alla möjliga problem eftersom ett diskbråck alltför ofta trycker på underliggande nerver eller annat. Själv swr jag gärna att göra någonting åt problemet.

Men är det fler här som gör denna s.k lejonövning med therma-band? behöver lite input då instruktionerna säger att man ska börja lugnt, och sakta öka motståndet i bandet allteftersom "efter egen förmåga". Men hur vet man om man klarar av det? Hur vet jag att jag inte tränar med för mycket motstånd? Att jag ibte överbelastar nacken?

Kollat upp mitt diskbråck (mrt) och som det ser ut nu så är det iaf ingen påverkan på några nerver.
Citera
2015-03-18, 21:40
Medlem
FISKISCHs avatar
Varför har du inte gått till en kiropraktor??
Jag har varit i liknande sits som dig, sökte hjälp hos läkare och sjukgymnas med regelbunda besök men hade ändå konstant värk. Gick på painkillers. Sen efter tror det var 1½ år så gick jag till en kiropraktor och skillnaden blev som natt och dag.
Jag har fortfarande problem med ryggen, men inte alls lika mycket. Jag går hos kiropraktor några gånger om året och det finns alltid en hel del att rätta till, hela vägen mellan svanskotan och översta nack-kotan.

Rekomenderar dig starkt att gå till kiropraktor.

edit: Det du säger om att det sticker i handen är förmodligen för att någon nerv ligger ikläm. Jag hade min ischiasnerv som låg i kläm i ländryggen och det åtgärdade min kiropraktor. Läkare kan inte detta, definitivt inte sjukgymnaster.
Gå till en kiropraktorklinik!
Senast redigerad av FISKISCH 2015-03-18 kl. 21:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in