2005-10-02, 11:45
Medlem
Jag är inte säker på att det kallas kex men det är iaf nån sorts kex som man kan äta istället för riktig mat. Tror att man har det i militären ifall man skulle tappa bort sitt förband.

Jag undrar om man kan köpa såna någonstans.
Eller göra något liknande själv?

Undrar lite om frystorkad mat också var får man tag i det?

/phobos_
Citera
2005-10-02, 14:47
Medlem
Villons avatar
Frystorkat käk går ju att köpa hyfsat dyrt på portionspåse, inför typ fjällvandringar. Har köpt det ett antal gånger på friluftsmagasinet eller vad det heter på sveavägen i stockholm.
Citera
2005-10-02, 15:19
Medlem
wreckinggirls avatar
... gissar att du menar nödlivsmedel?

Finns/har funnits i ett antal varianter som smakar allt från horribelt till hyfsat gott. Generellt kan man väl säga att det är kolhydrater och lite fiber förpackat i portionsbitar så att man klarar sig en dag per paket. Ungefär. Inget hokuspokus alls alltså.

Om jag ni minns rätt så är det ca 2200 kj i ett paket (har min "stash" i sommarstugan så jag kan inte kolla nu - men är inte det ett ungefärligt dagsbehov?).

... så vill du förbereda en civil variant så är det väl bara att smacka ihop en blandning av kolhydrater och nåt fiberhaltigt så att inte allt rasslar ut i blodet på en gång. Eller varför inte ett par paket kakor?
Citera
2005-10-03, 09:41
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phobos_
Jag är inte säker på att det kallas kex men det är iaf nån sorts kex som man kan äta istället för riktig mat.

Aha... det måste vara sådana där Lembas som Frodo och Sam stoppar i sig. Tror att dem är av alviskt ursprung och är nog lite svåra att hitta i vanliga mataffärer. Kanske om du letar noga på hyllorna för utländsk mat.
Citera
2005-10-03, 10:54
Medlem
Bra ide jag ska ringa frodo och fråga.

Men om man gör egna kex så håller dem nog inte mer än en vecka lr en månad.
Men arme kex håller flera år.

Annars tycker jag det var en bra ide wreckinggirl
Citera
2005-10-03, 11:33
Medlem
Finns ett norskt företag som tillverkar något som heter "Field Meals" som vissa förband i FM använder. Tror även att det går att köpa privat, kostar dock skjortan. Dessa är sk. dygnsstater, vilket innebär att de är 3 måltider Frukost, Lunch och Middag. Ex. på en middag:

Kan vara till exempel Pasta Carbonara i frystorkat i en påse, häll i varmt vatten, stäng påsen, vänta fem minuter, voila (ingen disk! ). Ät ur påsen. Sen innehåller middagen även: Energidryck, Blåbärssoppa, Kaffe, Te, Våtservett, Chokladkaka, Kex, Leverpastej, Makrill i tomatsås och tuggummi.

Jag behöver kanske inte poängtera att en dygnstat innehåller abnorma mängder energi för en normal person som inte utövar någon fysisk aktivitet. Men ska du fjällvandra eller något är dessa helt perfeka då de tar lite plats, väger lite och innehåller massa energi i form av vällsmakande mat.
Citera
2005-10-03, 11:34
Medlem
Dennos avatar
Finns väl på dom flesta "extremsport" butiker.

Men armens "sistautvägs" måltid har jag nog bara sett på militaryshop här i Göteborg vad jag vet.

Men vad jag minns sä är det väl en blanding av nötter, fett och lite annat gojs.
Citera
2005-10-03, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Finns väl på dom flesta "extremsport" butiker.

Men armens "sistautvägs" måltid har jag nog bara sett på militaryshop här i Göteborg vad jag vet.

Men vad jag minns sä är det väl en blanding av nötter, fett och lite annat gojs.

Vad kostar den ?
Citera
2008-12-12, 16:17
Medlem
Bolages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papers Tigern
Jag behöver kanske inte poängtera att en dygnstat innehåller abnorma mängder energi för en normal person som inte utövar någon fysisk aktivitet. Men ska du fjällvandra eller något är dessa helt perfeka då de tar lite plats, väger lite och innehåller massa energi i form av vällsmakande mat.
De passar även ypperligt att ha med på festival. En god vän hade snott med sig ett par lådor med mat-påsar från sin värnplikt som han tog med till Hultsfred ett år, det var mycket uppskattat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in