Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-14, 16:36
  #1
Medlem
Veniconess avatar
http://www.djurensratt.se/om-djurens...juda-foie-gras

http://www.france24.com/en/20141224-...ite-foie-gras/

Det är helt sjukt hur imbecill och politisk korrekt den europeiska politiken blivit. Nu kämpar starka krafter för att förbjuda produktion av den franska delikatessen foie gras (gåslever). Foie gras har varit en del av fransk matkultur i över 2000 år och innan dess förekom denna läckra maträtt i antikens Egypten, och spred sig därifrån vidare till andra kulturer.

Att vi i Sverige länge har varit inskränkta och imbecillt motarbetat allt från pälsprodukter till rovdjursjakt är ingen nyhet men dessa trender sprider sig nu som en löpeld över hela världen.

Men att till och med lägga sig i vad man äter och försöka förbjuda mat? Vart är världen på väg?
Citera
2015-03-14, 16:48
  #2
Medlem
BigIvars avatar
Tja... Man måste ju faktiskt behandla djuren rätt illa för att få till den där feta levern. Varför inte bara avnjuta den delikata fågeln på det sätt som naturen skapade den?
Citera
2015-03-14, 16:58
  #3
Medlem
Diverges avatar
Handlar snarare om att förbjuda rent medeltida behandling av djur. Inte en dag för sent IMHO.
Citera
2015-03-15, 01:58
  #4
Medlem
Cineastens avatar
Inte mer än rätt. Rent djurplågeri.
Citera
2015-03-15, 02:08
  #5
Medlem
ElCampeadors avatar
Håller helt med. Djur ska inte plågas för att någon nyrik wannabe ska sitta och vräka i sig gåslever med sina "stekare" till vänner.

Jag kan erkänna att jag är adlig och att jag på sin höjd ätit den där smörjan två gånger i mitt liv. Det var dessutom ingen höjdare. Varför är det ens värt att ifrågasätta detta beslut? Djur behandlas dåligt, man skapar någonting som inte är naturligt och det är för en bunt nyrika och tämligen onyttiga medborgare.
Citera
2015-03-15, 04:38
  #6
Medlem
morkfromorks avatar
Känner flera fransmän och finns inte en chans att frankrike slutar med detta, jag gillar heller inte hanteringen men käkar om bjuden, det är ganska gott i små doser, typ smälter i munnen
Citera
2015-03-15, 09:49
  #7
Medlem
Reguluss avatar
Tycker iofs att djurplågeriet bör förbjudas, men inte av EU.

Det är ett fundamentalt feltänk att EU måste reglera allting. Det urholkar demokratin och leder till att inget görs i de enskilda länderna för att lösa olika problem.
Citera
2015-03-15, 11:45
  #8
Medlem
bl-gr-ns avatar
Den onaturliga tvångsmatning(djurplågeriet någon/några månader före gåsen slaktas) för en fetare gåslever är förbjuden i Sverige sedan före EU.

De stinkande fransmännen skulle kunna förbjuda det med. Alla djurvänner borde bojkotta franska produkter och framför allt deras statsfinansierade bilindustri.
Citera
2015-03-15, 13:11
  #9
Medlem
Memnoks avatar
Jävla trams, finns inte en chans att det här kommer leda till att foie gras försvinner från marknaden, det kommer bara produceras på ett annat ställe.

Fantastiskt gott är det också.
Citera
2015-03-15, 15:33
  #10
Medlem
Francois-Maries avatar
Kommer nog inte att ske.

Jean-Claude och de andra i Bryssels nomenklatura vill nog inte avstå från en av sina favoriter.

Om några dagar kommer Juncker att förklara att EU inte skall lägga sig i detaljfrågor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback