Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nej våldet från den brittiska kolonin kunde ingen hindra
?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Han stod emot det Brittiska imperiet utan våld
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Alltså, om någon invaderar Sverige, menar du alltså att dom flesta svenskar möter det på samma sätt som Gandhi
Men jag förklarade innan hur jag tänker här. Jag är tvärsäker på att nästan alla svenskar hade valt en fredlig lösning, om det fanns möjlighet, jag tror inte att många är efterblivna nog att gå ut i krig om det inte är riktigt nödvändigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Du klipper bort väsentliga frågor som jag har
Och du hoppar över att svara på frågor som jag har. Så det jämnar ut sig fint och bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Du säger att det går att kompromissa, hur hade Gud kunnat kompromissa med Adam och Kain i mitt exempel?
Jag pratade om hela mänskligheten. Inte specifikt Adam och Kain. Men visst vi provar. De kan bestämma att Adam har rätt i att Kain gjorde fel men Kain blir förlåten och slipper att förbannas av Gud. Båda får därmed ut något av det.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Dom fick rätten att bestämma efter att dom brutit mot Guds regler
Med andra ord kunde dem sagt så här: "Nej. Nu skriver vi om lite i stadgan här. Vi tycker inte att det där vi gjorde ska räknas som något ont längre. Så var vänlig och skicka oss tillbaka till paradiset tack" Alla lever lyckliga i alla sina dar. Slut.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det känns lite trollvarning
Tänker lustigt nog lite samma grej om dig
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Du ser, det var inte så enkelt eller hur?
Jo. Det är sjukt enkelt. Så enkelt att ett barn förstår. Du bara försöker ju bara slingra dig runt argumentet på något konstigt sätt nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det finns många andevarelser som har gjort uppror mot Gud så som Djävulen
Kan du nämna några namn?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nej jag kan inte välja för din lösning på problemet
Varför då? För att du inser att det funkar vilket spräcker ditt tidigare resonemang?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Du ger sken av att detta är enkla frågor att lösa
Sken? Det ÄR enkla frågor att lösa. Du har en allsmäktig Gud med i händelserna. Det finns inga problem. Han kan ordna allt. Gud är den största orsaken till att hela den Bibliska berättelsens logik rasar samman som ett jengatorn. Allting hade gått ihop betydligt mycket bättre och lättare om han inte fanns med.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
låt oss höra från början till slut hur du löser problemet med att vissa människor (och andevarelser) väljer att göra onda saker.
Varför då? Jag har redan löst detta och flera andra problem åt dig. Men du säger att du inte kan välja min lösning. Vad ska jag göra åt det?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Gud kan inte göra logiskt omöjliga saker
Du förstår med andra ord inte vad en omnipotent varelse betyder.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
du vill inte tro på det han säger, du ignorerar det eftersom du tycker att din granne inte är klok
Då kommer det inte alls fram ordentligt. I så fall hade det varit så pass tydligt och övertygande att jag trodde honom.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
det är exakt det som erbjuds rakt upp och ner
Rakt upp och ner hade varit en text där det stod: "Bli av med cancer: Gör så här och så här" Bli av med döden: Gör så här och så här. Några grötiga metaforer om tårar och smärta är verkligen inte något rakt upp och ner.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Hur det ska gå till visade Jesus
Han visade att han själv kunde göra det. Han lärde inte ut det till någon annan. I så fall förklarade han extremt kasst då ingen har lyckats upprepa det.