2004-07-02, 01:45
Medlem
Lite OT: Men fan, kommer ni inte ihåg i Phoenix 1997? När det dök upp en massa runda ljus på himlen kvällstid? Miljoner människor såg det och det togs upp på TV3's nyheter. Har ngn video-fil med det inspelat här nånstans också. Vet nån om detta nånsin förklarades?
Citera
2004-07-02, 10:43
Medlem
Jaggers avatar
Angående Roswell är jag mycket konfunderad. Jag med många och det beror till stor del på att det är något som skiljer det här fallet från alla andra iakttagelser, nämligen att försvarsdepartementet gick ut med en presskommuniké där de triumferande berättade för omvärlden att de hittat ett UFO! Osannolikt! Och sedan än mer osannolik när någon nykter person högre upp i hierarkin bestämmer sig för att lägga locket på, med hänvisning till att det nog inte var ett UFO ändå. Det ser mer ut som en..., ja väderballong. Så man misstar alltså en väderballong för ett UFO och går ut med en kommuniké angående saken. Det här låter mycket misstänkt i mina öron. Sedan inte sagt att det verkligen var ett UFO. Kan tänka mig att det kunde vara ett drag i det kalla kriget, för att sätta griller i huvudet på ryssarna. Utomjordisk teknologi, helvete kapitalisterna kommer spränga skiten ur oss. Inte långt senare (det här är ju rätt komiskt) så "presenterade" ju ryssarna ett eget UFO när hemliga dokument lite passande läckte ut. Bilder på ett UFO halv nedsjunket i marken, omgivet av militär personal och fordon. Jo jo det är inte alltid lätt att veta vad man ska tro. Jag vet bara att det förefaller mycket osannolikt att två UFO:n med relativt kort tidsspann störtar, var för sig, inom gränserna för de två supermakterna USA och Sovjet. Luktar propaganda och skrämseltaktik.
Citera
2004-07-02, 11:52
Medlem
gregerolles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger
Så man misstar alltså en väderballong för ett UFO och går ut med en kommuniké angående saken. Det här låter mycket misstänkt i mina öron. Sedan inte sagt att det verkligen var ett UFO.

Det var/är ett UFO och kommer så förbli tills det är identifierat. UFO = Unidentified Flying Object.

Frågan är om det var en väderballong, en rymdfarkost eller en virkad halsduk... Det vet man ju inte förrän det är identifierat.. därav beteckningen UFO...
Citera
2004-07-03, 00:46
Medlem
Jaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregerolle
Det var/är ett UFO och kommer så förbli tills det är identifierat. UFO = Unidentified Flying Object.

Frågan är om det var en väderballong, en rymdfarkost eller en virkad halsduk... Det vet man ju inte förrän det är identifierat.. därav beteckningen UFO...

Jo det är ju alldeles uppenbart att man skickar ut en presskommuniké för att man tror sig ha hittat en väderballong
Citera
2004-07-03, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Troligen var det ett hemligt militärt projekt som gjorde att militären svarade lite konstigt på frågorna direkt efter incidenten. De ville hellre att allmänheten skulle tro att det var ett UFO än att ryssarna skulle få reda på vad de egentligen höll på med. Men när det visade sig att det blev allt för stor uppståndelse försökte de med förklaringen att det var en väderballong och efter detta har spekulationerna aldrig slutat.

Det låter mycket rimligt.
Och sedan tyckte säkert militären att det var roligt att driva det vidare också.
Citera
2004-07-04, 23:25
Medlem
kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dzjugasjvili
Lite OT: Men fan, kommer ni inte ihåg i Phoenix 1997? När det dök upp en massa runda ljus på himlen kvällstid? Miljoner människor såg det och det togs upp på TV3's nyheter. Har ngn video-fil med det inspelat här nånstans också. Vet nån om detta nånsin förklarades?

Har sett en dokumentär om detta på Discovery två ggr. (senast för max 3 mån sedan). Där kunde man trovärdigt förklara fenomenet som militära lysbomber. Att de släcktes i så speciell ordning berodde på att de försvann bakom ett berg. Med hjälp av diverse fast objekt i området så kunde man samköra en bild av området i dagsljus med den på natten filmade sekvensen. Där såg man tydligt att det förhöll sig så.
Inte UFO:s längre alltså.
Citera
2004-07-07, 00:16
Medlem
Fiskens avatar
Av alla UFO dokumentärer och alla konspirationsteorier och texter jag läst om rymdvarelser som besökt jorden, har jag dragit några klara regler för hur jag skall kunna hantera all info jag överöses av.

1: 99,9% av allt man ser och hör/läser är bullshit, rena lögner och modifierat material. Hur trovärdigt det än må verka och hur övertygad man än känner sig timmarna efter man slukat dokumentären eller texten.

2: Man kan inte diskutera utefter en två eller tre källor (typ dokumentärer, eller bildbevis + kort text). Om man ska diskutera händelser som rosewellt (stavning) eller liknande som typ JFK mordet osv osv, skall man försöka nå grunden till detta måste man ta del av hundratals sidor literatur så att man rättmätligen (och på egen hand) kan sortera sanning från lögn. Och har en bas med fakta att grunda sin diskusion kring. Eftersom så många revisionistiska texter o dyl med modifierade källor och rent uppdiktad skönliterär faktabas cirkulerar kring alla stora konspiratoriska händelser.
I fallet rosewellt låter vad BF_Sweden jusst sade mer troligt än alla konspiratoriska texter och dokumentärer jag sett tillsamans, men vad vet jag? Bara för att jag sett ett antal dokumentärer så är det faktiskt så att jag inte kan vara säker på att någonting jag sett har någon som hällst faktabasering...

3: Av alla miljontals utomjordings historier som cirkulerar kan vilken som hällst av dessa vara sann, även om det handlar om en full förvirrad överviktig redneck farmare som sett utomjordingar landa på sin garageuppfart till rosewell historien. Ingen har i mina ögon mer trovärdighet än någon annan eftersom det i båda fallen handlar om någon som "hävdar" eller "tror" alltså inte någon som faktiskt vet eller lägger fram konkreta faktabevis...

Men trotts att jag avfärdar i stort sett alla konspirationsteorier jag hör som rent nonsens så har jag faktiskt sett något som verkligen fått mig att tänka till angående allt jag avfärdat. Det var nämnligen en dokumentär som sent någon natt gick på tv, som jag av någon anledning fastnade för. Det handlade om motiven på gamla krukor och keramik från mesapotamien och inka riket. Samt tidiga asiatiska riken och egypten. Keramiken var hämtad från välkända och respekterade museum runt om i världen vilket bevisade att keramiken vekligen var "äkta" och inte förfalskat av någon gamal tokig konspirationteoretiker. Vilket fall så var motiven avancerade solsystemskartor och bilder på rymdvarelser och liknande avancerad fakta angående rymden som bekräftades långt in på 1900 talet, fastän dessa föremål var från långt innan år 0..
Citera
2004-07-07, 00:56
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fisken
Det var nämnligen en dokumentär som sent någon natt gick på tv, som jag av någon anledning fastnade för. Det handlade om motiven på gamla krukor och keramik från mesapotamien och inka riket. Samt tidiga asiatiska riken och egypten. Keramiken var hämtad från välkända och respekterade museum runt om i världen vilket bevisade att keramiken vekligen var "äkta" och inte förfalskat av någon gamal tokig konspirationteoretiker. Vilket fall så var motiven avancerade solsystemskartor och bilder på rymdvarelser och liknande avancerad fakta angående rymden som bekräftades långt in på 1900 talet, fastän dessa föremål var från långt innan år 0..
Den som är mest känd för teorin att utomjordingar har besökt oss för flera tusen år sedan är Däniken och denne man har blivit avslöjad med många tvivelaktiga förehavanden angående bevis och liknande. Trots det finns det ju som du säger tecken (på krukor, grottmålningar etc) som inte går att förklaras bort som förfalskningar. Det finns ju alternativa förklaringar som är minst lika troliga men det är ändå en intressant teori, tycker jag.

Berättelser i bibeln där människor ser eldsprutande fågelliknande vidunder som låter som åska och som kommer ned från skyn låter i mina ögon som flygplan och för mig är det troligare att vi har haft besök av utomjordingar än att det var vår herres son Jesus som hälsade på för två tusen år sedan.

Om jag var en enkel herde på den tiden och upplevde utomjordingars nedkomst till jorden skulle jag mycket väl kunna gå med i en nystartad religonsrörelse.
Citera
2004-07-07, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Den som är mest känd för teorin att utomjordingar har besökt oss för flera tusen år sedan är Däniken och denne man har blivit avslöjad med många tvivelaktiga förehavanden angående bevis och liknande. Trots det finns det ju som du säger tecken (på krukor, grottmålningar etc) som inte går att förklaras bort som förfalskningar. Det finns ju alternativa förklaringar som är minst lika troliga men det är ändå en intressant teori, tycker jag.

Berättelser i bibeln där människor ser eldsprutande fågelliknande vidunder som låter som åska och som kommer ned från skyn låter i mina ögon som flygplan och för mig är det troligare att vi har haft besök av utomjordingar än att det var vår herres son Jesus som hälsade på för två tusen år sedan.

Om jag var en enkel herde på den tiden och upplevde utomjordingars nedkomst till jorden skulle jag mycket väl kunna gå med i en nystartad religonsrörelse.

Håller helt med på den punkten, finns mycket info om detta på internet, en ganska rolig bok i just som rör just detta är, Högteknologi hos forntida folk, en en norsk författare, något med Bo tror jag, riktigt roligt att läsa,

Här finns utdrag ur bibleln som får en att rysa till, alla hans teorier får man nog ta med en nypa salt, men det är en del av hans teorier som tål att tänkas på.

Flygande eldungnar et,c

En av hans teorier är bl,a att utomjordningar sysslade med konstbefruktning av oss jordbor på denna tid, en annan är att jungfru maria, jesu moder, jungfru=oskuld, skulle ha blivit konstbefruktad.

Lite andra teorier är att när moses drev judarna ut ur egypten var följt av ett rymdskepp som hjälpte till på vägen.

Sök på google på "ufos in the bible"

Om inte annat ganska rolig läsnig

Till exempel Hesekiel 1:4 och framåt;

och jag fick se en stormvind komma norrifrån, ett stort moln med flammande eld, och ett sken omgav det; och mitt däri, mitt i elden, syntes något som var såsom glänsande malm. Och mitt däri syntes något som liknade fyra väsenden, och dessa sågo ut på följande sätt: de liknade människor, men vart väsende hade fyra ansikten och vart och ett av dem hade fyra vingar, och deras ben voro raka och deras fötter såsom fötterna på en kalv, och de glimmade såsom glänsande koppar...

Ett alldeles lagom kryptiskt parti, som kan tolkas innehålla både flygande tefat och astronauter i rymddräkt. Alternativt helikoptrar eller någon form av flygutrustning: 1:24-25;

Och när de gingo, lät dånet av deras vingar i mina öron såsom dånet av stora vatten, såsom den allsmäktiges röst; ja, det var ett väldigt dån, likt dånet från en härskara. Men när de stodo stilla, höllo de sina vingar nedsänkta. Och ovan fästet, som vilade på deras huvuden, dånade det; när de då stodo stilla, höllo de sina vingar nedsänkta."

Måhända världslitteraturens första försök till science fiction? Det vittnar i varje fall om en imponerande förmåga till bildtänkande

Ezekiel 11:

22 Then did the cherubims lift up their wings, and the wheels beside them; and the glory of the God of Israel [was] over them above. 23 And the glory of the LORD went up from the midst of the city, and stood upon the mountain which [is] on the east side of the city.

Isaiah 66:

15 For, behold, the LORD will come with fire, and with his chariots like a whirlwind, to render his anger with fury, and his rebuke with flames of fire. 16 For by fire and by his sword will the LORD plead with all flesh: and the slain of the LORD shall be many.

Jeremiah 4:

13 Behold, he shall come up as clouds, and his chariots [shall be] as a whirlwind: his horses are swifter than eagles. Woe unto us! for we are spoiled.

Acts 2:

3 And there appeared unto them cloven tongues like as of fire (beams of electric light?), and it sat upon each of them. 4 And they were all filled with the Holy Ghost, and began to speak with other tongues, as the Spirit gave them utterance.

ALIEN GIANTS
Genesis 6:

4 There were giants in the earth in those days; and also after that, when the sons of God came in unto the daughters of men, and they bare [children] to them, the same [became] mighty men which [were] of old, men of renown.

Citera
2004-07-18, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kilgore
Har sett en dokumentär om detta på Discovery två ggr. (senast för max 3 mån sedan). Där kunde man trovärdigt förklara fenomenet som militära lysbomber. Att de släcktes i så speciell ordning berodde på att de försvann bakom ett berg. Med hjälp av diverse fast objekt i området så kunde man samköra en bild av området i dagsljus med den på natten filmade sekvensen. Där såg man tydligt att det förhöll sig så.
Inte UFO:s längre alltså.

Nu var det väl inte riktigt så enkelt?
Mycket riktigt så kunde de ljusen som svävade över Phoenix(andra incidenten) förklaras med att det var militära lysbomber, men militärens agerande + ögonvittnes rapporter(samt en videofilm) av en V-formad farkost(första incidenten) som rörde sig mycket snabbt, lämnade många frågor obesvarade.
Det var nämligen så att ett antal ögonvittnen hade rapporterat sig se en V-formad farkost flyga över natthimmelen i Phoenix flera timmar före de att lysbomberna "sattes in". När sedan allmänheten ville ha svar på vad det var som hade skett den där kvällen så hade militären inga svar att ge.
Om jag minns rätt så tog det några månader innan militären gick ut med att det var lysbomber det rörde sig om och detta var först efter att några journalister filmat lysbomber på annat håll och jämfört dom med de som skedde över Phoenix.
Obekräftade uppgifter från en militärbas som lång ganska nära(eller i Phoenix minns inte riktigt) rapporterade om att ett stridsflygplan lyft kort tid efter att ljusfenomenet uppenbarat sig, flygbasens officiella hållning var dock att inget sådant hade skett.
Mycket möjligt att lysbomberna bara var en manöver i syfte att få den första incidenten att falla ur fokus och detta lyckades till en början.
Så vitt jag vet så kunde(ville) varken militären eller någon annan(flygledning etc) förklara den första V-formade farkost som setts flyga över Phoenix.
Citera
2004-07-19, 18:53
Medlem
nebutsdutss avatar
Att det finns utomjordiska farkoster bemanade med rymdfolk är ingen trosfråga som jag ser det, det märkliga är att det finns betrodda människor världen över som vittnat om både att de sett/mött/ och rent av kidnappats av utomjordingar, vanliga människor från alla samhällsklasser och yrken som inte har ett smack att vinna på genom att beräta hur det ligger till, tvärtom vill de oftast vara anonyma .

Många försöker alltid bortförklara detta som hjärnspöken hos helt friska och normala individer men det märkliga är att vi sätter tilltro till just dessa människor om de tex skulle vittna om ett rån eller mord där andras framtid helt står på spel, då tror vi på dem..

Många är de kända människor som sett och upplevt utomjordiska farkoster och utomjordiska varelser, alltså inte ufo utan identifierade verkliga upplevelser, en del av dessa är John F Kennedy, Jimmy Carter, samtliga månaustronauter som för övrigt en efter en dött i olika sjukdommar eller varit med om oförklarliga olyckor.

Mest känd i sammanhanget som oxå nu ägnar sitt liv åt ämnet torde vara
Doktor Rauni-Leena Luukanen, Chefsläkare/Finland, Medicinalråd/Helsingfors, Representant i WHO (världshälsoorganisationen) i tropikmedicin, Internationell rådgivare för röda korset, korrespondent för FNs parapsykologiska sälskap. m.m

"Det är lättare att spjälka en atomkärna än att krossa en fördom"

- Robert Oppenheimer
Citera
2004-07-19, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nebutsduts
Att det finns utomjordiska farkoster bemanade med rymdfolk är ingen trosfråga som jag ser det, det märkliga är att det finns betrodda människor världen över som vittnat om både att de sett/mött/ och rent av kidnappats av utomjordingar, vanliga människor från alla samhällsklasser och yrken som inte har ett smack att vinna på genom att beräta hur det ligger till, tvärtom vill de oftast vara anonyma .

Många försöker alltid bortförklara detta som hjärnspöken hos helt friska och normala individer men det märkliga är att vi sätter tilltro till just dessa människor om de tex skulle vittna om ett rån eller mord där andras framtid helt står på spel, då tror vi på dem..

Många är de kända människor som sett och upplevt utomjordiska farkoster och utomjordiska varelser, alltså inte ufo utan identifierade verkliga upplevelser, en del av dessa är John F Kennedy, Jimmy Carter, samtliga månaustronauter som för övrigt en efter en dött i olika sjukdommar eller varit med om oförklarliga olyckor.

Mest känd i sammanhanget som oxå nu ägnar sitt liv åt ämnet torde vara
Doktor Rauni-Leena Luukanen, Chefsläkare/Finland, Medicinalråd/Helsingfors, Representant i WHO (världshälsoorganisationen) i tropikmedicin, Internationell rådgivare för röda korset, korrespondent för FNs parapsykologiska sälskap. m.m

"Det är lättare att spjälka en atomkärna än att krossa en fördom"

- Robert Oppenheimer
Hm, om jag var försvarsadvokat och förhörde ett vittne som sett ett bankrån och där jag visste att vittnet sett UFO:s, skulle jag nog på den grunden ifrågasätta hans sanningsenlighet och iakttagelseförmåga!

Och om du bara går några hundra år tillbaka, så finner du "välbelagda" berättelser om troll, tomtar, älvor och vättar, som folk på den tiden påstod sig ha sett och som de också trodde på. Det var den tidens UFO. Och Doktor Rauni-Leena Luukanen och hennes fantasier....ja, vad kan man säga annat än suck och hoppas på att hon är ofarlig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in