2015-03-15, 22:55
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
"Ofta bagateller bakom skjutningar"

Citat:
Under 2000-talet ökade mord med skjutvapen i kriminella miljöer.

– I 70 procent av fallen av dödligt våld generellt känner gärningsman och offer varandra. Antingen handlar det om samma familj eller så är man bekant på annat sätt, säger Mikael Rying, kriminolog vid polisens utvecklingsavdelning, som samtidigt betonar att han talar om mord i generell mening och inte speciellt om trippelmordet.

Han menar att motiven till skjutningar mellan kriminella ofta kan vara småsaker även om kriminella motiv dominerar.

Det kan röra sig om bagatellartade motiv, alltifrån en mindre penningskuld till att någon klagar på en tatuering. Det kan vara motiv som allmänheten har svårt att begripa.

Han förklarar att många av gärningsmännen i skjutningar oftast lider av flera psykiska störningar.

– Det är ofta människor med stora psykiska problem. Det kan handla om bristande impulskontrollstyrning och empatistörningar dessutom kan de vara mycket lättkränkta.

Dessa människor har svårt att tänka på konsekvenserna av exempelvis en skjutning.

– Mycket sker impulsivt utan några gränser. Därför kan den utlösande faktorn många gånger vara motiv som för oss andra verkar helt obegripliga.

– I många fall läser man om förövare som inte har visat någon ånger och oftast handlar det om personer som helt enkelt inte har den förmågan.

Den här psykiatriska problematiken menar han oftast kombineras med ett missbruk, inte sällan narkotika.

Han understryker att det tidigt sätts in stora insatser när händelser likt trippelmordet sker.

– Upptäcktsrisken för de här personerna är otroligt viktigt. Får man bilden av att inte åka fast efter en skjutning kan det göra saker värre. Ett mord kan utlösa flera.

ref: http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.3837044-ofta-bagateller-bakom-skjutningar

En hel del av ovanstående faktorer tycks applicerbara på trippelmordet, även om de sägs vara av allmängiltig karaktär.
Citera
2015-03-15, 22:56
Medlem
Grumpe0000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Fast det var inte det jag pratade om. Utan att jag tror att någon hörde och såg något under brottet
Om man grabbar nån i håret så stora tussar lossnar är jag hundra på att man inte är tyst och efteråt tackar för visad uppmärksamhet
Jo. Eftersom du höll med walsjo i tidigare inlägg?
Citera
2015-03-15, 22:56
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Såvitt hon inte var död eller medvetslös då.

Hon har gjort kraftigt motstånd enligt rättsteknikerna.
Har du läst hela tråden? Frågar inte för att var uppnosig. Utan i början finns ett sammandrag av händelsen
Citera
2015-03-15, 23:02
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpe0000
Jo. Eftersom du höll med walsjo i tidigare inlägg?

Jag kan också bara läsa och uppfatta det jag just ser som det konkreta. Egentligen behöver jag inte svara är off topic men nu gör jag det eftersom det är ett svar du vill ha.

Jag snöade in på vem som var vem runts sida 450-570 någonstans. Och då skrev jag uttryckligt att jag inte står fast vid vem som är vem. Det löste sig dock för någon kunde genom en bild visa att skor, jeans fanns på annan bild
Citera
2015-03-15, 23:08
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blixteffekt
Pojkarna är på sannolika skäl misstänkta.. Dvs dem har lika stor chans att bli dömda som att släppas fri! Annars hade dem varit häktade under Tillräckliga skäl för åtal!
Nej, det där har du fått om bakfoten. Det finns två olika misstankegrader man kan häktas på och "Tillräckliga skäl för åtal" är inte namnet på någon av dom.

Du säger att det är lika stor chans att de åtalas som att de släpps fria eftersom de är häktade på sannolika skäl. Var god styrk ditt påstående om att 50% av de som häktas på sannolika skäl åtalas medans andra halvan slipper. Jag tror nämligen att du hittar på även här.
Citera
2015-03-15, 23:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
"Ofta bagateller bakom skjutningar"

En hel del av ovanstående faktorer tycks applicerbara på trippelmordet, även om de sägs vara av allmängiltig karaktär.

När jag var LVUad fanns inte än alla dessa gängen etablerade. När jag var klar så sade den som var förståndare att "Du kan alltid höra av dig om det behövs men i stort så hoppas jag att jag aldrig behöver se dig mer". Hon menade inget illa, tvärtom. Däremot såg jag för något år sedan en kille som var mot slutet där när jag kom och nu hade han visst både gått med i ett MC- gjort några nasty grejer gått ur med oklsr "standing" och levde tydligen under mer eller mindre miserabla villkor med skyddad identitet. Jag ska inte säga att jag kände honom särskilt väl men tillräckligt för att bli rätt förvånad...jag skulle intr tippat honom som typen till att göra det han gjort...för han verkade så lugn. Men vad vet man. Han var dessutom äldre än mig redan där så jag vart än mer förvånad...skulle tänkt han kanske borde vart lite för gammal och till sättet för att idas hålla med de där prestigeprylarna och territoriepissandet som många gäng håller på med?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-03-15 kl. 23:24.
Citera
2015-03-15, 23:17
Medlem
Citat:
Hon har gjort kraftigt motstånd enligt rättsteknikerna.
Har du läst hela tråden? Frågar inte för att var uppnosig. Utan i början finns ett sammandrag av händelsen

Jag har inte läst hela tråden men var tveksam på hur det våldsamma motståndet konstaterats...hon kanske slitits i och börjat sparka och klösa men fått en snyting så hon blev groggy så snart hon började skrika
Citera
2015-03-15, 23:18
Medlem
Ena MGM brodern har jobbat som ställnings montör från 2013-2015
Vad för jobb har den andra brodern gjort eller är arbetslös .
Citera
2015-03-15, 23:36
Medlem
Willow1s avatar
Jag vet egentligen inte varför det hetsas mot polis och media. Tre personer har dött!

Någon gjorde det, släckte livet!
Intresset finns för det är älskade människor, oavsett vad de gjort eller inte i sina korta liv.
Det ända vi alla vet är att nått gick riktigt åt helvete den natten och stora tommrum och frågor föddes.

En sorg man inte kan fatta för de som är offren. För visst är de anhöriga nära och vänner ytterligare offer i denna händelse.

Man rasar och vill gärna att allt ska vara som förrut, men inget är och kommer någonsin bli som då.

Vi har alla olika sätt att förhålla oss till händelser runt oss en del utagerar. Kallar FB för idioter mm. Men alla är inte det och ni vet inte vilka öden var och envar har, eller varför? man försöker hitta lösningen?

Det vet man bara själv, men en sak vet vi! att någon har släckt tre liv, det går aldrig att få ogjort. Vi står alla ensamna inför det faktumet.
Och tyvärr är det någon som idag och igår nu är mördare. Oavsett vilka eller vem mördaren är, så är det inte okej!

Om det inte är de gripna kommer det fram förr eller senare. Och skulle du med handen på hjärtat vilja möta umgås med någon du inte vet om den är mördare.
Processen måste ha sin gång speciellt för mödrar släkt och vänners skull.
För som jag sagt tidigare har kärlek ingen färg
Sluta att slösa vrede och energi tills ni behöver kraften. Jag vet och lovar att ni kommer behöva den.
Beklagar sorgen både till BO & MGM

FRÅGAN ÄR VAD HÄNDE?
Senast redigerad av Willow1 2015-03-15 kl. 23:47.
Citera
2015-03-15, 23:37
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag har inte läst hela tråden men var tveksam på hur det våldsamma motståndet konstaterats...hon kanske slitits i och börjat sparka och klösa men fått en snyting så hon blev groggy så snart hon började skrika

Vad jag förstod riktigt jä*la mycket
Citera
2015-03-15, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blixteffekt
Pojkarna är på sannolika skäl misstänkta.. Dvs dem har lika stor chans att bli dömda som att släppas fri! Annars hade dem varit häktade under Tillräckliga skäl för åtal!
!

Nej du är ute och cyklar. Finns två misstankegrader under vilka du kan bli häktad.
Skäligen misstänkt vilket är den lägre. Samt på sannolika skäl vilket är den högre.
Citera
2015-03-15, 23:50
Medlem
Citat:
Vad jag förstod riktigt jä*la mycket

Det fanns vittnesuppgifter av några som bodde i närheten att de hört högljutt gräl och tittat ut och sett bilen. Inget skrik. Vad jag menar är att hon kanske är rätt åtgången men motståndet kanske inte varat så länge att hon hann.skrika. Jag ifrågasätter alltså inte att hon gjort motstånd utan att det kanske inte märkts. Jsg vet inte hur rättsmedicinare avgör om hon var vid fullt medvetande när någon slitit henne i håret så det lossnar tussar.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-03-15 kl. 23:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in