Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-06, 16:45
Medlem
Hej!

Köpte min MacBook PRO hösten 2011 och nu vill jag få den snabb igen, då den tar väldigt lång tid att starta igång, öppen program, långa laddningstider etc.

Nu funderar jag på att göra en återställning av hela MacBook PRO datorn. Min plan är att spara över alla viktiga filer på en extern hårddisk, göra en ominstallation och sedan föra över filerna igen. Vad tror ni om det? Kommer datorn bli snabb som om den var ny eller kommer den vara lika seg pga att det fortfarande är det nya operativsystemet etc..

Ett annat dyrare alternativ är väl att uppdatera till en SSD disk samt uppdatera ram minnet från 4 GB till 8 GB.

Vad hade ni gjort om ni varit i mina skor?!
Citera
2015-03-06, 16:56
Medlem
Hallå där!

1. Prova att göra en komplett återställning och se om det hjälper, annars..
2. Sätt in en SSD och möjligtvis lite mer RAM, förutsatt att det du gör kräver mer minne

Om inget hjälper ->>v

Citera
2015-03-06, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Vad hade ni gjort om ni varit i mina skor?!
Jag hade nog tagit reda på vad som gjorde den seg.

Att lösa problemet genom ominstallation riskerar bara med att sluta med att den blir seg igen eftersom du kommer att göra samma misstag igen.
Citera
2015-03-06, 17:33
Medlem
JokkMokks avatar
Gör en clean install av yosemite så skall det nog gå snabbare skall du se.

edit: Alltså att du formaterar hela hårddisken och installera yosemite via usbsticka eller något.
Citera
2015-03-06, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Jag hade nog tagit reda på vad som gjorde den seg.

Att lösa problemet genom ominstallation riskerar bara med att sluta med att den blir seg igen eftersom du kommer att göra samma misstag igen.

Då kommer min följdfråga: hur tar jag reda på vad det är som gör datorn seg?!
Citera
2015-03-06, 22:25
Medlem
Citat:
Då kommer min följdfråga: hur tar jag reda på vad det är som gör datorn seg?!
Helt rätt fråga! Jag är ingen expert på hårdvara, men här kommer mina spontana åtgärder:

• Kolla in Systeminställningar > Användare och grupper > Startobjekt. Ligger något skitprogram där och körs i samband med uppstart?
• Kolla in det inbyggda programmet Aktivitetshanteraren. Då kan du avgöra vad som drar mest processorkraft eller minne från datorn.
• Kolla även in programmet Skivverktyg. Kör status och se så att det inte är läsproblem från din hårddisk
• Starta i "Safe Mode". https://support.apple.com/sv-se/HT201262
• Är din hårddisk krypterad? Det är bra, men kan sega ner en aning. FireVault är Macens inbyggda och valfria krypteringsprogram

Fuckar det fortfarande? Ja, då kan du nog köra en ominstallation
Citera
2015-03-06, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokkMokk
Gör en clean install av yosemite så skall det nog gå snabbare skall du se.

edit: Alltså att du formaterar hela hårddisken och installera yosemite via usbsticka eller något.

Är Yosemite det nyaste operativsystemet?!
Citera
2015-03-06, 22:40
Medlem
Citat:
Helt rätt fråga! Jag är ingen expert på hårdvara, men här kommer mina spontana åtgärder:

• Kolla in Systeminställningar > Användare och grupper > Startobjekt. Ligger något skitprogram där och körs i samband med uppstart?
• Kolla in det inbyggda programmet Aktivitetshanteraren. Då kan du avgöra vad som drar mest processorkraft eller minne från datorn.
• Kolla även in programmet Skivverktyg. Kör status och se så att det inte är läsproblem från din hårddisk
• Är din hårddisk krypterad? Det är bra, men kan sega ner en aning. FireVault är Macens inbyggda och valfria krypteringsprogram

De två programmen jag har som startar vid uppstart är Dropbox och GoogleDrive men dessa tar inte mycket kraft tror jag. Ska kolla upp de andra sakerna i morgon. Jag har 320 GB hårddisk varav 120 Gb är ledigt så hårddisken är ju inte överfylld direkt. Dock så har jag väldigt många Word dokument, bilder med mera... Dessa kanske segar ned datorn?!
Citera
2015-03-07, 09:42
Medlem
Citat:

Har gått in i aktivitetshanteraren och kollat, 3,8 Gb av 4 Gb är upptaget varav Kernel Task tar 400 Mb nästan... Kan det vara rimligt?!
Citera
2015-03-07, 11:49
Medlem
Citat:
Har gått in i aktivitetshanteraren och kollat, 3,8 Gb av 4 Gb är upptaget varav Kernel Task tar 400 Mb nästan... Kan det vara rimligt?!

Fixade en del av problemet på ett märkligt sätt:

https://www.youtube.com/watch?v=Qov_tGUIFTs

Helt otroligt...

MacBook Pro datorn har samma sega uppladdningsstart men den är mycket snabbare på att starta upp program samt att inte lika mycket ram används..
Citera
2015-03-07, 15:10
Medlem
Köp en SSD-disk om du inte redan har det. Det är sjuk skillnad!
Om du har pengar: maxa med 16gb (alt. 8gb) ram + SSD.
Citera
2015-03-07, 19:30
Medlem
Geflebockens avatar
Jag har installerat SSD i min och sambons datorer, vansinnigt stor skillnad! Höjer ett varningens finger ifall du har uppdaterat till Yosemite fungerar det kanske ej. Så var det för sambons dator som jag uppgraderade efter att Yosemite installerats. Lösning: nedgradera till Mavericks och installera sedan SSDn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in