2026-03-21, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vampiregirl
Kommer ödmjukast med min teori
även om det är att ” smutskasta” fadern…
Tror att Kenneth någon gång under sena kvällen/ natten hade ett praktgräl med fadern om att han ville hoppa av skolan osv och fadern till slut gav honom en typ kraftigt ” hurring” som tyvärr orsakade Kenneths död. Vädret spelade fadern i händerna och i panik och i skydd av nattamörkret bär han ut sin döda sons kropp och kastar i havet. Den kraftiga stormen drar ut kroppen på djupt vatten så Kenneth försvinner för alltid.
Det ljus grannen såg i pojkens rum på morgonen var när fadern ” städade undan ” efter det som skett för att ge sken av att Kenneth bara ” gått upp i rök”.
Fadern blev nog mer rädd än förvånad när den upplysningen kom för han hade inte räknat med att någon skulle vara uppe så tidigt.
Som sagt, min teori… Ingen snart 17-åring pojke med förståndet i behåll kliver rakt ut i natten i full storm praktiskt taget naken och han mådde ju som vanligt när vännerna skildes åt.
Du är nog på rätt spår. Kan vara som du skriver.
Citera
2026-03-22, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuffand
Du är nog på rätt spår. Kan vara som du skriver.
Tackar ödmjukast för uppskattning av min amatörteori
Citera
2026-03-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
I så fall är det mer troligt att Kenneth visst fanns kvar hemma på morgonen. Och då vägrat gå till skolan, varvid fadern blivit förbannad och lappat till honom lite för hårdhänt. Då var väl bröderna redan på jobbet / tryckeriet. Om mamman jobbade vet jag inte. Men hon verkar väl inte ha varit hemma utan det var pappan som säger sig ha saknat Kenneth på morgonen. Annars är det ju obegripligt att hela familjen skulle ha varit med på den här teatern, åka till Göteborg då och å för att leta osv.
Ja det har jag inte tänkt på, troligtvis så hände det på morgonen. Om fadern är skyldig.
Citera
2026-03-22, 20:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det troligaste.

Citat:
Ja det har jag inte tänkt på, troligtvis så hände det på morgonen. Om fadern är skyldig.

Ja det är det troligaste.

När Kenneth lämnade hemmet kan han knappast ha varit i livet längre. Dessutom i stort sett naken.
Citera
2026-03-22, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja det är det troligaste.

När Kenneth lämnade hemmet kan han knappast ha varit i livet längre. Dessutom i stort sett naken.
Han avled med stor sannolikhet i hemmet. Kan inte få det till något annat.
Citera
2026-03-22, 21:22
Medlem
Ja jag kan acceptera denna förklaringen. Det skulle också kunna förklara bristen på klädsel. Pappan har drabbats av panik och helt enkelt inte tänkt på detta med kläder när han skaffat undan kroppen. Ett misstag leder till ett annat... Och sedan blir det svårt, ja rent av omöjligt att ta sig ur det.

Citat:
Så kan det naturligtvis ha varit.

Det verkar som om pappan var ensam hemma. Kenneths yngre bror bör ha varit i skolan. Jag tror att det som kom att hända Kenneth var en ren och skär olycka. En mycket tragisk sådan som gjorde att föräldrarna kom att skiljas.
Citera
2026-03-22, 21:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte jag heller.

Citat:
Han avled med stor sannolikhet i hemmet. Kan inte få det till något annat.

Inte jag heller.

Kan inte finna någon annan vettig orsak till att han kunde försvinna så totalt.
Citera
2026-03-22, 21:28
Medlem
Ja det slog mig först när jag skrev inlägget faktiskt. Har tänkt på den här historien så länge. Jag var barn när det hände. Ganska liten då. Mina föräldrar pratade om det för det hände ju i en grannkommun. De var ju ganska så godtrogna av sig. Och man vill verkligen tro på vad föräldrarna säger i en sån händelse. Men det kan ju vara så pass att den faktiskt inte stämmer till fullo.
Citat:
Citera
2026-03-22, 22:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kan inte se någon annan vettig förklaring.

Citat:
Ursprungligen postat av noden
Ja jag kan acceptera denna förklaringen. Det skulle också kunna förklara bristen på klädsel. Pappan har drabbats av panik och helt enkelt inte tänkt på detta med kläder när han skaffat undan kroppen. Ett misstag leder till ett annat... Och sedan blir det svårt, ja rent av omöjligt att ta sig ur det.

Precis.

Som du skriver ett misstag leder till ett annat och då är det försent att ta sig ur det hela.

Det går inte att bevisa att pappan var inblandad i sonens försvinnande som troligtvis började med olyckan som uppstod. Jag kan tyvärr inte se någon annan vettig förklaring. Ingen beger sig ut en januarimorgon i stort sett naken. Ev. kan han i o f s haft på sig en träningsoverall men det är högst osäkert. Varför inga kläder, eller skodon, saknades berodde på att han inte längre behövde längre vare sig kläder eller skor när han lämnade huset.

En mycket tragisk familjetragedi.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-03-22 kl. 22:08.
Citera
2026-04-06, 17:12
Medlem
Säg en artikel om hans bror.
Fan så hemskt att behöva lida fortfarande 50 år efter han försvann.
Citera
2026-04-06, 19:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel.

Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Säg en artikel om hans bror.
Fan så hemskt att behöva lida fortfarande 50 år efter han försvann.

Ja detta är verkligen fruktansvärt.

Är detta en ny artikel? Det finns en länk i tråden. Är det den här intervjun?

(FB) Vart tog han vägen?: Kenneth Hermansson, Hjälteby (Tjörn) (1975-01-22)
Citera
2026-04-06, 21:39
Medlem
Citat:
Jag hittade den här intervjun som jag hade i åtanke.

Från ST-tidningen 2022-06-18. Antar att ST-tidningen är Stenungssunds tidning.

https://www.sttidningen.se/nyheter/tjorn/gorans-bror-forsvann-sparlost-fran-hjalteby-har-levt-med-ovissheten-i-47-ar.9a5313a3-4637-493c-8a21- 9a9ffbf61dd2

Det var den jag läste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in