Flashback bygger pepparkakshus!
2015-03-02, 13:25
Medlem
teasardigs avatar
På min (nya) cykel känns det som att bakhjulet förskjutet åt höger i ramen. Hjulen är parallella med varandra, och kör man rakt framåt bildas två parallella spår. Felet märks mest när man svänger åt vänster och cykeln sladdar. Egentligen vet jag inte om det är bakhjulet som är förskjutet åt höger eller framhjulet åt vänster.

Frågorna är: Hur centrerade bör hjulen vara? Hur mäter man felet? Hur åtgärdar man det?
Citera
2015-03-02, 13:51
Medlem
Vad är det för cykel? Mountainbike med skivbromsar?
Citera
2015-03-02, 15:28
Medlem
teasardigs avatar
Nej denna: http://www.evobike.se/?sID=45&p=webshop&m=showproduct&id=30181310

(Skräpcykel med massor med andra fel)
Citera
2015-03-03, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
På min (nya) cykel känns det som att bakhjulet förskjutet åt höger i ramen. Hjulen är parallella med varandra, och kör man rakt framåt bildas två parallella spår. Felet märks mest när man svänger åt vänster och cykeln sladdar. Egentligen vet jag inte om det är bakhjulet som är förskjutet åt höger eller framhjulet åt vänster.

Frågorna är: Hur centrerade bör hjulen vara? Hur mäter man felet? Hur åtgärdar man det?

Är det ramen som är skev eller? känns ju inte riktigt som hjulen skulle hamnat så snett i fästena att det blir två hjulspår efter cykeln. när köpte du den?
Citera
2015-03-26, 15:21
Medlem
Att hjulen är parallella beror väl på att framhjulet naturligt styrs efter bakhjulet. Tycker det låter som att bakhjulet är snett monterat. Enkelt att rätta till genom att lossa bakhjulet och vinkla om så det pekar bättre mot framhjulet?
Senast redigerad av Tulk 2015-03-26 kl. 15:28.
Citera
2025-05-15, 23:34
Medlem
Vart köper man bäst utrustning för att laga ett däck?
Citera
2025-05-16, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av booiii7
Vart köper man bäst utrustning för att laga ett däck?

När man pratar om att laga däck, så är det oftast punktering i däck man använder utan slang, alltså slanglöst. Det finns reparationssatser att köpa för det ändamålet t.ex. https://bikable.se/reservdelar/tubeless-tillbehor/x-sauce-tubeless-repair-kit-m-2 . Men har du fått något större hål som det typen av pluggar inte fungerar till så är det mer tveksamt att laga, man vill ju inte riskera att däcket exploderar när man cyklar vilket kan orsaka allvarliga olyckor. (Jag har dock sytt en mindre reva med tandtråd en gång och använt en vanlig laglapp för slangar på insidan, men det är inget jag rekommenderar.)
Citera
2025-05-16, 17:35
Medlem
Knivur-273s avatar
Du kan börja med att mäta med ett snöre. Felet kan bero på en stukad eller felaktig ram, eller att det ena hjulet är förskjutet åt ena sidan.

I det senare fallet kan du lätta något på alla ekrar på den ena sidan, och spänna upp lika mycket på den andra sidan.

Detta är vanligt med derailer-hjul som ej är symmetriska och någon kan ha fetfingrat ekerspänningen utan att veta något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in