Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-03-01, 16:47
Medlem
SWish fungerar bra. Det bara swishar till så är det klart.
Citera
2015-03-01, 17:28
Medlem
Swish är det smidigaste ekonomiverktyget som har dykt upp på den här sidan millennieskiftet! Jag har genomfört ett flertal affärer med hjälp av detta. Både på loppisar, men även via Tradera och regelrätta bilaffärer. Det enda "problemet" är att man ibland får gå in och höja sin överföringsgräns när det gäller större summor, men detta tar lite drygt 2 minuter att göra. Full pott till Swish!
Citera
2015-03-01, 18:07
Medlem
När jag köpte bil senast betalade jag med Swish, enklaste och säkraste sättet hittills, pengarna kommer fram till mottagarens konto direkt på plats oavsett vilka banker båda parterna har, och mottagarens namn och telefonnummer samt överföringsdatumet loggas i Swish-historiken.

Förra bilen jag köpte, överförde jag köpesumman via Swedbank med min säkerhetsdosa på säljarens laptop hemma hos honom. Fick överföra till hans granne som hade samma bank så det skulle komma fram direkt, så fick han ringa grannen och kolla att pengarna kommit in. Sedan skulle grannen i sin tur överföra pengarna till säljaren.

Bilen innan det köpte jag med en postväxel, kändes inte speciellt tryggt att hantera en papperslapp värd 30.000 kr. Dessutom var jag ju tvungen att åka till banken och hämta postväxeln personligen. Sjukt osmidigt.

Kör på Swish
Citera
2015-03-01, 18:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Det var länge sedan du sålde bil?
Summan spelar ingen roll då den är högre än vad Swish normalt sätt tillåter. Samma sak så är det i dag ett helvete med kontantinsättningar på bank då de inte tar emot större summor just för att motverka kriminalitet.
Som jag skrev så kan jag driva in pengarna och då genom en kriminell handling. Det innebär att jag redan fastställt vem han är och bor. Han vet även att vi kommer använda legitimationer (körkort).
Så det enda jag var orolig över var just Swish.
Summan spelar visst roll och hade underlättat från början för att slippa onödiga frågor. Låt säga om du vill ha 260 000 kr för bilen, då funkar det inte med Swish. Innan du ställde frågan här visste du inte ens om gränsen var 15 000 kr i veckan vilket den lika gärna kunde varit och då har jag en känsla av att vad du vill ha för bilen är höst relevant för din frågeställning här.
Citera
2015-03-01, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Summan spelar visst roll och hade underlättat från början för att slippa onödiga frågor. Låt säga om du vill ha 260 000 kr för bilen, då funkar det inte med Swish. Innan du ställde frågan här visste du inte ens om gränsen var 15 000 kr i veckan vilket den lika gärna kunde varit och då har jag en känsla av att vad du vill ha för bilen är höst relevant för din frågeställning här.
Ehm. Om du läst trådstarten så hade du sett att jag råkade nämna just den summan vilket innebar att jag hade koll på den. Därför påverkade inte köpesumman ett dugg då jag redan visste svaret på det.
Citera
2015-03-01, 22:21
Medlem
En återkoppling.
Själva proceduren var suverän och enkel precis som flera redan sagt.

För att ge tråden en mening för framtiden när alla hundratal andra kommer ställa samma frågor när de råkar ut för det här första gången.
I mitt fall så har jag alla uppgifter på köparen samt ett vattentätt avtal vilket innebär bedrägeri om han skulle stoppa internetöverföringen.

Köparen hade en gräns på 10 000kr. Hans sambo hade samma gräns.
Därför tog jag 20 000kr över Swish och det fördes över direkt.
Problemet för oss var då planeringen samt köparens klantighet.
Att höja maxsumman krävde internetdosa till banken och han hade sabbat dosan utan att bry sig då han klarat sig med BankID. Därför fick vi ta resterande summa med vanlig överföring.
Det kunde undvikas om man planerat bättre. Något att tänka på när ni ska använda Swish vid bilaffärer.

Tack alla för hjälpen samt en fet spark i r*ven till den som bestämde sig för att min korspostning var medveten genom att påpeka det i ett mail med en länk man var tvungen att klicka på.
Citera
2015-03-01, 22:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ehm. Om du läst trådstarten så hade du sett att jag råkade nämna just den summan vilket innebar att jag hade koll på den. Därför påverkade inte köpesumman ett dugg då jag redan visste svaret på det.
Det såg jag men om svaret hade varit att man inte kan göra något åt det så hade du ju inte behövt fråga ens. Därför är beloppet du ville ha för bilen avgörande i alla fall. Tänk om det bara hade gått att höja till 30 000 och du ville ha 50 000. Fattar du inte att priset är relevant för frågan?
Citera
2015-03-02, 00:59
Medlem
Quintos avatar
Köpte min senaste bil samt skoter med swish och det är så sjukt enkelt och bra. Bara man kommer ihåg att öka maxbeloppet innan och se så namnet stämmer innan man överför. Va jobbigt förr då man skulle sälja nåt o hålla på med massa kontanter som man sen ska till banken med eller att göra affären på banken eller använda nån dator för att sen ev. behöva vänta 3 dagar innan man får pengar eller postväxel
Citera
2015-03-02, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det såg jag men om svaret hade varit att man inte kan göra något åt det så hade du ju inte behövt fråga ens. Därför är beloppet du ville ha för bilen avgörande i alla fall. Tänk om det bara hade gått att höja till 30 000 och du ville ha 50 000. Fattar du inte att priset är relevant för frågan?
Även om jag sålt för 500 000kr så hade det visat sig om det gick eller inte då det fanns andra alternativ.
Så av den anledningen spelade inte summan någon roll.
Ungefär som frågan om en persons ursprung i brottsforum. Det handlar om ren nyfikenhet.
Jag hade ett par konkreta frågor och de fick jag svar på utan att behöva specificera vad jag fick eller ens bilmodell.
Citera
2015-03-03, 09:43
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Även om jag sålt för 500 000kr så hade det visat sig om det gick eller inte då det fanns andra alternativ.
Så av den anledningen spelade inte summan någon roll.
Ungefär som frågan om en persons ursprung i brottsforum. Det handlar om ren nyfikenhet.
Jag hade ett par konkreta frågor och de fick jag svar på utan att behöva specificera vad jag fick eller ens bilmodell.
Hm, ok, man kan väl fråga så då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in