• 1
  • 2
2015-02-21, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitasi
Senaste EU-regbevis del 1: 2015-01-05
Senaste EU-regbevis del 2: 2015-01-05

Är det datumet som du kollar på när han köpte den?

Nja, i de flesta fall stämmer det datum du hänvisar till ganska bra, alltså senaste datum för ägsrbevis. Men, man kan ju begära ut ett ägarbevis av andra skäl, det gamla kan ju ha gått sönder eller tappats bort.

I appen man laddar ned till Iphone (finns säkert till andra operativsystem....) finns en rubrik för senaste ägarbevis, men också en där det framgår vilket datum nuvarande ägaren köpte bilen.

Är det ens rimligt att killens son heter Mats? Det är säkert inget fel på ägaren, eller bilen, men vid en snabb kontroll kan man ju ha en liten checklista kring ägaren/bilen (hur länge har han ägt den, uppger han rätt uppgifter i annonsen, vet han vad han heter osv...) alla varningsklockor ringer som sagt väldigt högt i detta fall.
Citera
2015-02-21, 10:09
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Där framgår också att det är en 2005:a, inte 2006:a. I praktiken ingen skillnad men det är komiskt att hobbyhandlarna alltid skriver ut att bilen är ett år nyare än vad den egentligen är.
Fel, det är helt korrekt att ange modellår om den är tillverkad efter brytpunkten, det är vedertaget av alla aktörer på marknaden. Blocket anger också modellår. Begreppet årsmodell skrotade vi för ganska länge sedan.
Citera
2015-02-21, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Fel, det är helt korrekt att ange modellår om den är tillverkad efter brytpunkten, det är vedertaget av alla aktörer på marknaden. Blocket anger också modellår. Begreppet årsmodell skrotade vi för ganska länge sedan.

Sant, men det är ju rent generellt ett ämne för diskussion, Audi sålde ju för några år sedan "nya 2014 års modell finns i hallen", i januari 2013! Men visst, det kan dock vara en 2006:a tillverkad sent 2005.

Och uppenbarligen är det inte vedertaget av transportstyrelsen, den enda myndighet vi har på området.

Oavsett så känns bilen som en dålig affär.
Citera
2015-02-21, 20:22
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Sant, men det är ju rent generellt ett ämne för diskussion, Audi sålde ju för några år sedan "nya 2014 års modell finns i hallen", i januari 2013! Men visst, det kan dock vara en 2006:a tillverkad sent 2005.

Och uppenbarligen är det inte vedertaget av transportstyrelsen, den enda myndighet vi har på området.

Oavsett så känns bilen som en dålig affär.

Alla biltillverkare gör det och har gjort det i många många år. Mitten på året där någon stans eller 4e kvartalet så kommer det nästa års modeller.
Citera
2022-04-30, 09:49
Medlem
Vill bara uppdatera min 7 hamla tråd.

Köpte den bilen till slut och sålde den idag efter 7 år.
Har på dom här 7 åren aldrig haft problem med den bilen. Jag var supernöjd.

Köpte den för 50 000 kr och sålde för 20 000 kr till bilfirma. Kunde kanske få mer om jag sålde privat men jag behövde pengarna fort.

Egentligen så ville jag behålla den och är jätteledsen att den såldes. Men jag behövde pengarna så hade inga val.
Citera
2022-04-30, 16:08
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitasi
Vill bara uppdatera min 7 hamla tråd.

Köpte den bilen till slut och sålde den idag efter 7 år.
Har på dom här 7 åren aldrig haft problem med den bilen. Jag var supernöjd.

Köpte den för 50 000 kr och sålde för 20 000 kr till bilfirma. Kunde kanske få mer om jag sålde privat men jag behövde pengarna fort.

Egentligen så ville jag behålla den och är jätteledsen att den såldes. Men jag behövde pengarna så hade inga val.
Detta bör vara årets mest hedersvärda trådlyft! Vilken uppdatering, snyggt!
Skönt att höra att bilen gick bra.
Citera
2022-04-30, 18:03
Moderator
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto