2015-02-20, 06:12
Medlem
kaktjuvens avatar
Nu undrar jag hur jag som svensk medborgare med mina rättigheter kan påverka politiken i detta land.

Tänker då på förtroendet gentemot Mona Sahlin. Hon är vald sen sommaren 2014 tydligen att vara nationell samordnare mot våldsbejakande extremism. Men i mitt tycke och tydligen många fler så har hon förbrukat sitt förtroende då hon mjäkar mer med offren än att sätta gränser för vad som är rätt och fel.

Då undrar jag hur jag med mina medborgerliga rättigheter kan avsätta denna person.
Misstroendeförklaring är endast gentemot statsråd tydligen.
Men finns det inget liknande man kan implementera mot denna politiker?

Undrar nyfiket.
Citera
2015-02-20, 06:31
Bannlyst
Glöm det. Det var nära att vi blev av med Thorbjörn Fälldin, var någon röst ifrån. Du personligen kan inte göra ett skit. Krävs majoritet av riksdag.
Citera
2015-02-20, 06:36
Medlem
gniff754s avatar
Antar att hon är utsedd av regeringen och då är det säkert de som också kan ersätta henne med någon annan om de skulle vilja. Bortsett från att påverka de som sitter i regeringen tror jag inte du kan göra så mycket
Citera
2015-02-20, 08:45
Medlem
kaktjuvens avatar
Den begränsade demokratin är fantastisk.
Du har rätt att yttra dig om du har rätt åsikter. demokratin är begränsad. Vi lever mest i en demokratur.
Får bli en namninsamling istället hehe
Citera
2015-02-20, 09:35
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Då undrar jag hur jag med mina medborgerliga rättigheter kan avsätta denna person.
Inte alls, givetvis, lika lite som du kan avsätta andra personer med statliga jobb och uppdrag genom att åberopa "medborgerliga rättigheter".
Citera
2015-02-20, 10:15
Medlem
Emerains avatar
De direktvalda politikerna => kommmunfullmäktige, landstingsfullmäktige, och riksdag och europaparlament <= kan du avsätta när det är dags för val genom att rösta på någon annan.

kommunalråden, landstingsråden och statsråden, kan bara avsättas genom att den församling som tillsatte dem avsätter dem.

Generaldirektörer tillsätts av regeringen på fullmakt i ett antal år, under en tid de är orörbara. Domare är mig veterligen de enda kvar idag som anställs med fullmakt, och dem blir du bara av med vid pension, när de själva vill sluta, eller något så grovt så det knappt kan beskrivas. En domare i HD dömdes för något sexualbrott där prostitution och barn var inblandade om jag minns rätt, fullmakten var starkare.

Mot vanliga anställda i offentlig sektor? Du har inte ett skit att säga till om. Det är enbart en arbetsrättslig fråga.
Citera
2015-02-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Generaldirektörer tillsätts av regeringen på fullmakt i ett antal år, under en tid de är orörbara.

Nja.
Om de vore orörbara varför kickade då den förra regeringen generaldirektörer på löpande band?
En GD kan också skiljas från sin tjänst av domstol pga brott eller efter behandling i statens ansvarsnämnd.
Nej, en GD är en helt vanlig tjänsteman. Jag skulle gissa att Mona Sahlin som TS frågar efter hör till klassen tjänsteman i sin roll som samordnare.

Jag vill minnas att det också enbart är domare i Högsta Domstolen som inte kan avsättas på gängse vis. Kan förstås ha fel i det och nu är det fredagsmys så källor orka jag inte titta efter

politiker i riksdagen kan enbart "avsättas" av Riksdagen, av en domstol eller vid val.
Senast redigerad av pagamama 2015-02-20 kl. 21:03.
Citera
2015-02-20, 22:24
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Domare är mig veterligen de enda kvar idag som anställs med fullmakt
Justitiekanslern, riksåklagaren och vice riksåklagaren anställs också med fullmakt.
Citera
2015-02-20, 23:46
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
De direktvalda politikerna => kommmunfullmäktige, landstingsfullmäktige, och riksdag och europaparlament <= kan du avsätta när det är dags för val genom att rösta på någon annan.

kommunalråden, landstingsråden och statsråden, kan bara avsättas genom att den församling som tillsatte dem avsätter dem.

Generaldirektörer tillsätts av regeringen på fullmakt i ett antal år, under en tid de är orörbara. Domare är mig veterligen de enda kvar idag som anställs med fullmakt, och dem blir du bara av med vid pension, när de själva vill sluta, eller något så grovt så det knappt kan beskrivas. En domare i HD dömdes för något sexualbrott där prostitution och barn var inblandade om jag minns rätt, fullmakten var starkare.

Mot vanliga anställda i offentlig sektor? Du har inte ett skit att säga till om. Det är enbart en arbetsrättslig fråga.
Thorsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in