2015-02-18, 16:49
Medlem
Hejsan!

Har nu under en period följt våra politiker och vad för utbildningar dem har. Maud Olofsson är en 'politiker' som på något sätt UTAN eftergymnasial utbildning lyckas bli just näringsminister. Likaså Helene Hellmark Knutsson som blivit minister för HÖGRE utbildning och forskning.

Det som ska diskuteras är hur en outbildad person kan ta upp en så viktig roll i Sveriges regering?
Citera
2015-02-18, 17:18
Medlem
Zujs avatar
Det har skett en förändring i attityder. Stefan Löfven annonserade i höstas att han vill ha en "representativ regering".

I en sådan regering ingick ett flertal med utomeuropeisk bakgrund, såväl som personer i ålderspanent 27 till 69 år. Många har inte ens någon parlamentarisk bakgrund.

Jämför kompetenserna hos Löfven med exempelvis Lindmans regering (http://sv.wikipedia.org/wiki/Regeringen_Lindman_II). Det är en väldigt stor skillnad. Hade de inte relevant utbildning hade de åtminstone en mångårig riksdagserfarenhet eller en historia av innehav av mycket höga ämbeten.
Citera
2015-02-18, 18:06
Medlem
Shoffens avatar
Alla arbeten i Sverige kräver ju näst intill eftergymnasial utbildning för att man ska ha en chans på arbetet man söker. Men inte till riksdag/regering verkar det som...

Det hade varit intressant att få ta del av alla politikers utbildning och kompetens.
Citera
2015-02-18, 18:15
Medlem
Gabriel Knights avatar
Problemet är väl att de som ställer upp i valen för riksdagen bara är vanliga människor utan den spetskompetens som behövs för vissa ministerposter. Ett annat systemfel är att ingen minister eller tjänsteman kan tvingas ta ansvar om något beslut blir fel

I det antika Grekland ansåg filosofen Platon att filosoferna skulle styra landet för att de var de mest lämpade att styra landet genom sin visdom. Kanske det är en väg att gå?
Senast redigerad av Gabriel Knight 2015-02-18 kl. 18:17.
Citera
2015-02-18, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
Alla arbeten i Sverige kräver ju näst intill eftergymnasial utbildning för att man ska ha en chans på arbetet man söker. Men inte till riksdag/regering verkar det som...

Det hade varit intressant att få ta del av alla politikers utbildning och kompetens.

Det är det jag tänker på!
Maud blev näringsminister och det förstår jag mig verkligen inte på! Hon var med på skandalaffären med Vattenfall och jag förstår inte hur en inkompetent människa som hon får vara med. Hon har varken någon ekonomisk eller teknisk utbildning som gör att hon kan förstå vad det är dom köper. Så hon har ju på något sätt förlitat på andras kompetens, och om hon gör det vafan är just hon minister då?
Citera
2015-02-18, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Problemet är väl att de som ställer upp i valen för riksdagen bara är vanliga människor utan den spetskompetens som behövs för vissa ministerposter. Ett annat systemfel är att ingen minister eller tjänsteman kan tvingas ta ansvar om något beslut blir fel

I det antika Grekland ansåg filosofen Platon att filosoferna skulle styra landet för att de var de mest lämpade att styra landet genom sin visdom. Kanske det är en väg att gå?

Borde ju på något sätt vara att alla som är med i regeringen måste ha i alla fall någon utbildning som kopplas med den tjänst man har. Finansministrarna verkar ha någon utbildning i nationalekonomi. Det hade ju varit absurt om någon person med endast gymnasieexamen skulle komma fram med Sveriges statsbudget!
Citera
2015-02-18, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
Det har skett en förändring i attityder. Stefan Löfven annonserade i höstas att han vill ha en "representativ regering".

I en sådan regering ingick ett flertal med utomeuropeisk bakgrund, såväl som personer i ålderspanent 27 till 69 år. Många har inte ens någon parlamentarisk bakgrund.

Jämför kompetenserna hos Löfven med exempelvis Lindmans regering (http://sv.wikipedia.org/wiki/Regeringen_Lindman_II). Det är en väldigt stor skillnad. Hade de inte relevant utbildning hade de åtminstone en mångårig riksdagserfarenhet eller en historia av innehav av mycket höga ämbeten.

Just dessa kvoteringsregler som jag verkligen inte förstår mig på. Han måste ha en "representativ regering"... Så om det finns 99 ekonomer med magister examen inom ekonomi med europeiskt bakgrund sen har 1 person kandidatexamen inom ekonomi så ska denne bli vald?

Löfven borde tänka efter och ta med de som är mest lämpad för det är ett land han ska styra!
Citera
2015-02-18, 19:06
Medlem
Glauciuss avatar
Visst känns det lite märkligt att vi har en justitieminister som inte har en juridisk utbildning att luta sig på. Morgan Johansson har väl en fil kand. i statsvetenskap.

Helene Hellmark Knutsson som visar sig vara minister för "högre utbildning och forskning" har inte ens gått klart en utbildning. Man hade väntat sig en person som åtminstone bröt sina doktorandstudier eller en forskare på den positionen.
1990-1993
Universitetskurser motsv 60 p i historia, nationalekonomi och statistik

Vår kära utrikesminister, Margot Wallström, har enbart gått klart gymnasiet.
Citera
2015-02-18, 19:08
Medlem
Shoffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuisinen
Det är det jag tänker på!
Maud blev näringsminister och det förstår jag mig verkligen inte på! Hon var med på skandalaffären med Vattenfall och jag förstår inte hur en inkompetent människa som hon får vara med. Hon har varken någon ekonomisk eller teknisk utbildning som gör att hon kan förstå vad det är dom köper. Så hon har ju på något sätt förlitat på andras kompetens, och om hon gör det vafan är just hon minister då?

Hennes efterträdare som partiledare Annie Lööf har iallafall bättre utbildning gymnasiearbete (samhäll) och en juridikexamen. Även om jag inte gillar henne som person är hon ju bättre lämpad att leda C.
Citera
2015-02-18, 19:21
Medlem
Fris avatar
För att de ärvt sin makt av sin pappa som också var obildad livstidspolitiker (som Mona Sahlin, Fredrik Reinfeldt, Annie Lööf) eller för att de gift in sig med en partiledare eller dennes dotter (som Carl Bildt, Lena Adelsohn, Filippa Reinfeldt). Sveriges statsskick är en ärftlig demokrati. Det spelar ingen roll hur de lurade slavarna "röstar" om den saken. Det är en handfull personer i partistyrelserna som dikterar vilka som ska vara livstidspolitiker, och sånt som kompetens eller erfarenhet är inte något som dessa herrar bryr sig om när de bestämmer vilka som skall vara härskarna som stjäl det mest av allas pengar och systematiskt saboterar trafiken, bostäderna, skolan, vården, energiförsörjningen, försvaret, penningväsendet m.m.
Senast redigerad av Fri 2015-02-18 kl. 19:23.
Citera
2015-02-18, 23:52
Medlem
Zujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
För att de ärvt sin makt av sin pappa som också var obildad livstidspolitiker (som Mona Sahlin, Fredrik Reinfeldt, Annie Lööf) eller för att de gift in sig med en partiledare eller dennes dotter (som Carl Bildt, Lena Adelsohn, Filippa Reinfeldt). Sveriges statsskick är en ärftlig demokrati. Det spelar ingen roll hur de lurade slavarna "röstar" om den saken. Det är en handfull personer i partistyrelserna som dikterar vilka som ska vara livstidspolitiker, och sånt som kompetens eller erfarenhet är inte något som dessa herrar bryr sig om när de bestämmer vilka som skall vara härskarna som stjäl det mest av allas pengar och systematiskt saboterar trafiken, bostäderna, skolan, vården, energiförsörjningen, försvaret, penningväsendet m.m.

Du har inte bemötat dig att kollat upp basal fakta, men spelar ändock på djungeltrummorna.

Annie Lööf har faktiskt en juristexamen. Reinfeldt är civilekonom. Filippa Reinfeldt tog inte makten genom sin make, utan var precis som Fredrik politiskt engagerad och hade tunga politiska meriter innan de ingick äktenskap. Det är trots allt ganska naturligt att folk som har samma intressen och umgängeskrets gifter sig.

I din lista ingår nästan enbart borgerliga politiker, får man anta att du är socialdemokrat?
Citera
2015-02-18, 23:59
Medlem
Zujs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuisinen
Just dessa kvoteringsregler som jag verkligen inte förstår mig på. Han måste ha en "representativ regering"... Så om det finns 99 ekonomer med magister examen inom ekonomi med europeiskt bakgrund sen har 1 person kandidatexamen inom ekonomi så ska denne bli vald?

Löfven borde tänka efter och ta med de som är mest lämpad för det är ett land han ska styra!

Det är lite tveksamt, ja. Men vilka är lämpade att styra idag?

Förmodlingen har det åtminstone tidigare varit kutym att rekrytera folk från från den egna riksdagsgruppen som åtminstone har en solid erfarenhet av det område de får ansvar över - med några få tal undantag historiskt. Dag Hammarskjöld som handelsminister i en socialdemokratisk regering för att nämna ett exempel.

Inom socialdemokraterna har det dock varit si och så med kompetens under de senare 20 åren. Det måste sägas vara remarkabelt att ha en riksdagsgrupp på 112 personer och därifrån inte ens kunna hitta en enda person som kan vara kompetent nog att leda partiet (när Juholtaffären ägde rum 2011). Så på något sätt tycker jag att det är konstigt att man dels har så unga personer i nuvarande regering, men också att så få har någon politisk, parlamentarisk erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in