Citat:
Ursprungligen postat av
Cuisinen
Just dessa kvoteringsregler som jag verkligen inte förstår mig på. Han måste ha en "representativ regering"... Så om det finns 99 ekonomer med magister examen inom ekonomi med europeiskt bakgrund sen har 1 person kandidatexamen inom ekonomi så ska denne bli vald?
Löfven borde tänka efter och ta med de som är mest lämpad för det är ett land han ska styra!
Det är lite tveksamt, ja. Men vilka är lämpade att styra idag?
Förmodlingen har det åtminstone tidigare varit kutym att rekrytera folk från från den egna riksdagsgruppen som åtminstone har en solid erfarenhet av det område de får ansvar över - med några få tal undantag historiskt. Dag Hammarskjöld som handelsminister i en socialdemokratisk regering för att nämna ett exempel.
Inom socialdemokraterna har det dock varit si och så med kompetens under de senare 20 åren. Det måste sägas vara remarkabelt att ha en riksdagsgrupp på 112 personer och därifrån inte ens kunna hitta en enda person som kan vara kompetent nog att leda partiet (när Juholtaffären ägde rum 2011). Så på något sätt tycker jag att det är konstigt att man dels har så unga personer i nuvarande regering, men också att så få har någon politisk, parlamentarisk erfarenhet.