2016-03-13, 21:19
Medlem
CharlieMartels avatar
AFD verkar ha haft en lättförståelig valslogan
Citat:
”Vi behöver en övre gräns för flyktingmottagandet och den ska ligga på noll”.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/bakslag-for-merkel-i-delstatsval/

Citera
2016-03-13, 21:21
Medlem
Thelonegunmans avatar
Hade knappt hört talas om detta parti men kanske inte så konstigt då de bara har några år på nacken.

Läste att partiet har behandlats som paria likt SD här och det gjorde mig lite förvånad då de inte alls har samma bakgrund som SD som är mycket enklare att beskylla för rasism. Har de haft liknande skandaler som SD? Annars är det obegripligt att de blir utfrysta eller kan någon bosatt i Tyskland förklara vad som händer där nere och hur vanligt folk uppfattar Afd.
Citera
2016-03-13, 21:46
Medlem
Oriamendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mja - jag skulle vilja hävda att CDU i grund och botten ÄR ett mittenparti. Det har sitt ursprung i det gamla mittenpartiet Zentrum, som visserligen var borgligt och konservativt, men utifrån ett småfolksperspektiv. CDU har exempelvis ingenting emot fackföreningsrörelsen. De rena högborgliga partierna från Weimartiden misskredisierades genom sitt samarbete med nazismen och överlevde bara som marginella rörelser. Naturligtvis är det så att CDU har fått ta upp den sociala nichen som högerparti, men med sina rötter är det betydligt mer folkligt än vad moderaterna länge var i Sverige. Nu verkar det ju - tyvärr - som om CDU går mot ett historiskt valnederlag.

För övrigt undrar jag vad du menar med "halvdemokratiskt"?

Personligen skulle jag väl själv säga att Zentrum snarare var ett "catch-all"-parti än ett mittenparti. Ett parti vars enda egentliga grundmurade politiska fråga var att slåss för katolska kyrkan, och allt annat var förhandlingsbart. Så var partiet sedan sönderslitet mellan vänsterfalanger och högerfalanger.

Annars håller jag med om att CDU är i stort sett ett mittenparti, bestående av borgerliga sossar, så att säga. Det är väl bara det bayerska systerpartiet CSU som kan klassas som högerkonservativt. Kanske att AfD nu fyller igen det hålet som Die Republikaner aldrig lyckades med på 90-talet.
Citera
2016-03-13, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oriamendi
Annars håller jag med om att CDU är i stort sett ett mittenparti, bestående av borgerliga sossar, så att säga. Det är väl bara det bayerska systerpartiet CSU som kan klassas som högerkonservativt. Kanske att AfD nu fyller igen det hålet som Die Republikaner aldrig lyckades med på 90-talet.

Tror du det finns en möjlighet att Die Republikaner går upp i AfD?
Citera
2016-03-13, 21:59
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Härligt av Saxony-Anhalt!

Förövrigt var ju 32% för gröna i Baden-Wurtenberg lite udda.
De gröna har en mycket populär ledare i B-W, som för övrigt är mycket pragmatisk vad jag förstår.
Citera
2016-03-13, 22:08
Medlem
Hogdals avatar
Än så länge är det väl bara exit polls som det rapporterats om? Har någon en länk till en sida där de faktiska rösterna presenteras?
Citera
2016-03-13, 22:13
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Hade knappt hört talas om detta parti men kanske inte så konstigt då de bara har några år på nacken.

Läste att partiet har behandlats som paria likt SD här och det gjorde mig lite förvånad då de inte alls har samma bakgrund som SD som är mycket enklare att beskylla för rasism. Har de haft liknande skandaler som SD? Annars är det obegripligt att de blir utfrysta eller kan någon bosatt i Tyskland förklara vad som händer där nere och hur vanligt folk uppfattar Afd.

Man kan säga att AfD ligger någonstans mellan kristdemokraterna och sverigedemokraterna, kanske lite närmre sverigedemokraterna trots allt, AfD är inte lika främlingsfientliga som SD och de är heller inte lika EU-kritiska som SD.

Man kan säga att AfD mer är ett högerparti som förr, CDU låg betydligt mer till höger förr tex under Helmut Kohls tid, nu har istället CDU tagit ett steg åt vänster och därmed finns ett utrymme för ett parti till höger om CDU, och det utrymmet fylls nu upp av AfD.
Citera
2016-03-13, 22:17
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qonnieh88
Tror du det finns en möjlighet att Die Republikaner går upp i AfD?

Nej, Die Republikaner är stendöda.
Citera
2016-03-13, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Än så länge är det väl bara exit polls som det rapporterats om? Har någon en länk till en sida där de faktiska rösterna presenteras?

Det räknas för fullt, här är det mest detaljerade jag hittat:
http://www.n-tv.de/politik/wahlen/ergebnisse/Landtagswahl-in-Baden-Wuerttemberg-article17170406.html

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, Die Republikaner är stendöda.

Jo, 0,2% här och där har man sett i dag. Därför jag tänkte de var intresserade av en sammanslagning för att överleva.
Senast redigerad av Qonnieh88 2016-03-13 kl. 22:21.
Citera
2016-03-13, 22:29
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Härligt av Saxony-Anhalt!

Förövrigt var ju 32% för gröna i Baden-Wurtenberg lite udda.

Sachsen Anhalt är tysklands mest betydelselösa delstat och lider av avbefolkning sedan länge, delstaten har endast 2,2 miljoner invånare och traditionellt finns där en grupp av fd östtyska medborgare som gärna röstar flyktingkritiskt och mot etablissemanget.

Baden Württemberg däremot är ett av Tysklands centrum för produktion och ekonomi, det är också en delstat med en stor befolkning, i Baden Württemberg bor 11 miljoner, alltså fler än i hela Sverige.

Grüne (miljöpartiet) är traditionellt mycket poulärt i Baden Württemberg, de har även tidigare styrt delstaten, vilket de nu kommer fortsätta att göra med sina 33,3 % av rösterna.
Merkels CDU fick nöja sig med 27%.
Citera
2016-03-13, 22:38
Medlem
Hmjag har aldrig mött någon som säger sig vara sverigedemokrat.
Jag har träffat EN kristdemokrat
Extremt många vänsterpartister och miljöpartiser, nästan så att jg förutsätter att folk jag möter är v eller mp ändå ha dessa bara 10+% tillsamans. Ett fåtal sossar träffar jag (äldre)
Citera
2016-03-13, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Obi-Wan-Kenobi-
Är man korrupt för att man vill ta in flyktingar?

Nä! eller Ja! Korkad eller korrupt, ditt val!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in