2015-02-09, 17:15
Medlem
Tjenare hoj!
Har en Audi A6 1.8T -98 som jag har ägt i lite mer än ett halvår nu. Snart har jag inte råd att ha den något mer eftersom den drar så in i helvete mycket bensin, och har gjort det sen jag köpte den. På en fulltank (60 liter) kommer jag typ 43 mil på. Alltså drar den ca 1,4 liter/milen, även fast jag kör som folk så att säga. Bilen går bra i övrigt. Har pratat med Mekonomen och de rekommenderade en service. Bytte olja för kanske 2 månader sedan samt nya tändstift.

Har ni några tips på vad som kan vara fel?

Tack på förhand!
Citera
2015-02-09, 17:21
Medlem
ormbitens avatar
Det första man kommer att tänka på är ju en defekt motortemperatursensor, brukar kosta 3-400 kr så det kan ju vara värt att testa med en ny...?
En defekt sensor kan lura motorstyrdonet att tro att motorn har en helt annan temperatur en den faktiskt har och med detta så kan den då få för sig att den ska ha mer soppa en vad den i själva verket behöver...
Citera
2015-02-09, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det första man kommer att tänka på är ju en defekt motortemperatursensor, brukar kosta 3-400 kr så det kan ju vara värt att testa med en ny...?
En defekt sensor kan lura motorstyrdonet att tro att motorn har en helt annan temperatur en den faktiskt har och med detta så kan den då få för sig att den ska ha mer soppa en vad den i själva verket behöver...

Aha okej, får kika på det då. Sedan har man ju fått höra en och en annan gång att ett igentäppt luftfilter kan öka bränsleförbrukningen. Så får byta det också då kanske, eller vad tror du?
Citera
2015-02-09, 17:26
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Även dålig lambdasond kan ge samma effekt. Båda dessa fel brukar upptäckas vid besiktningen eftersom man får för höga avgasvärden.
Citera
2015-02-09, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Även dålig lambdasond kan ge samma effekt. Båda dessa fel brukar upptäckas vid besiktningen eftersom man får för höga avgasvärden.

Okej, jaa den besiktades i oktober och gick igenom med blanka papper. Är helt grön vad gäller att meka med bilar. Det lättaste är väl att lämna in den på någon verkstad antar jag...
Citera
2015-02-09, 18:02
Medlem
Iris-Ts avatar
Din luftmassemätare är förmodligen trasig och den finns att få som bytes för en och en halv tusenlapp hos audi eller vw. Har nämligen haft en likadan 99b och den var lika törstig som din.
Senast redigerad av Iris-T 2015-02-09 kl. 18:04.
Citera
2015-02-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iris-T
Din luftmassemätare är förmodligen trasig och den finns att få som bytes för en och en halv tusenlapp hos audi eller vw. Har nämligen haft en likadan 99b och den var lika törstig som din.

Låter intressant! Nu när jag tänker efter så kom jag på att för några månader sedan så höll bilen på och hacka när man släppte på gasen, men det försvann efter ett tag av sig själv. Samt läste jag lite nu om det och om det är knas med luftmassemätaren så kan bilen bli slö, och jag tycker nog att bilen är rätt slö faktiskt. Ska kika närmare på det! Tack!
Citera
2015-02-09, 18:24
Medlem
tempgivare är ett långskott skulle jag säga. att det är lmm som felar låter som steg ett att kolla. nästa steg är att ohm mäta lambdan och kolla att den visar korrekt.
Citera
2015-02-09, 18:33
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyFrida
tempgivare är ett långskott skulle jag säga. att det är lmm som felar låter som steg ett att kolla. nästa steg är att ohm mäta lambdan och kolla att den visar korrekt.

Ja nu när när "Narx" säger att bilen är slö och har gått illa så ligger nog LMM:en närmare till hands eller en lambdasond?
Men längst upp skrev "Narx": Bilen går bra i övrigt
Citera
2015-02-09, 18:42
Medlem
Fuzzs avatar
Att kolla lmm enklast är att koppla ur den. Beter sig motorn annorlunda med den urkopplad så är den troligen hel.
Men det första man gör är att läsa ut felkoder och tar ev ärvärden.( Det kan finnas fel fastän motorlampan inte lyser.
Citera
2015-02-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ja nu när när "Narx" säger att bilen är slö och har gått illa så ligger nog LMM:en närmare till hands eller en lambdasond?
Men längst upp skrev "Narx": Bilen går bra i övrigt

Haha hade lite bråttom när jag skrev inlägget. Men ibland börjar bilen knacka i motorn också. Kanske också är ett symptom på trasig LMM 😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in