Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-09, 15:58
  #1
Medlem
YoungTonys avatar
Tjena!

Sitter hemma och dagdrömmer och kollar på billigare SSD:er till laptopen. Men jag hittade ett SD kort på 8GB och fick för mig att den skulle kunna agera som en pytteliten SSD, väldigt okunnig inom området men skulle detta fungera? Är det snabbare att köra ett OS från ett SD-kort än en gammal hårddisk?
Distron jag tänker mig är Elementary OS, dels för att den tar väldigt lite plats och att jag är van vid eOS.

Kortet är ett 8GB Transcend SD HC Klass 10.
Citera
2015-02-09, 16:10
  #2
Medlem
SysGhosts avatar
SD-kort har inte alls samma "rapphet" som en tvättäkta SSD-enhet. Måhända att de har en hög överföringshastighet i sekventiell läsning/skrivning, men de brukar snabbt gå på knäna när det kommer till fragmenterad läsning/skrivning. De är inte gjorda för slumpartad access.

Som grädde på moset:
Man riskerar att förstöra SD-kortet i förtid om de används som traditionell hårddisk för operativsystem. Orsaken är att SD-kort inte har samma skydd mod cell-slitage som de bättre anpassade SSD-enheterna har (Eng: Wear leveling)

Som senap på grädden:
SD-kortläsare brukar i regel anslutas via USB-gränssnittet.
Detta gäller även interna/inbyggda kortläsare i både bärbara såväl som stationära.
Detta gör att man får en extra hög "overhead". Det vill säga att det tar extra processorkraft att bara sköta kommunikationen. Detta kommer då att märkas extra mycket när det involverar slumpartad läsning/skrivning i form av en mycket hög nivå av "I/O operations"

Visst. Det kommer att fungera, men en traditionell mekanisk hårddisk kommer nog att ge bättre prestanda när det kommer till att köra just operativsystem och/eller program.
Det går om man vill specialanpassa sin Linux-installation så att man får ut goda prestanda trots att man kör det från ett SD-kort. Men samma konfiguration skulle också få ännu bättre prestanda på en vanlig hårddisk.
Citera
2015-02-09, 16:20
  #3
Medlem
YoungTonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SysGhost
SD-kort har inte alls samma "rapphet" som en tvättäkta SSD-enhet. Måhända att de har en hög överföringshastighet i sekventiell läsning/skrivning, men de brukar snabbt gå på knäna när det kommer till fragmenterad läsning/skrivning. De är inte gjorda för slumpartad access.

Som grädde på moset:
Man riskerar att förstöra SD-kortet i förtid om de används som traditionell hårddisk för operativsystem. Orsaken är att SD-kort inte har samma skydd mod cell-slitage som de bättre anpassade SSD-enheterna har (Eng: Wear leveling)

Som senap på grädden:
SD-kortläsare brukar i regel anslutas via USB-gränssnittet.
Detta gäller även interna/inbyggda kortläsare i både bärbara såväl som stationära.
Detta gör att man får en extra hög "overhead". Det vill säga att det tar extra processorkraft att bara sköta kommunikationen. Detta kommer då att märkas extra mycket när det involverar slumpartad läsning/skrivning i form av en mycket hög nivå av "I/O operations"

Visst. Det kommer att fungera, men en traditionell mekanisk hårddisk kommer nog att ge bättre prestanda när det kommer till att köra just operativsystem och/eller program.
Det går om man vill specialanpassa sin Linux-installation så att man får ut goda prestanda trots att man kör det från ett SD-kort. Men samma konfiguration skulle också få ännu bättre prestanda på en vanlig hårddisk.
Jaha! Tack för hjälpen, det lät ju inte som någon vidare bra idé, som kaviar på ägget märkte jag nu också att Linux inte vill stödja min inbyggda SD kortläsare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback