2017-07-31, 13:17
Medlem
Just de haha pinsamt ja fattar
Citera
2017-08-03, 15:36
Medlem
Ballickers avatar
Har en riktig noobfråga här, men hur kommer det sig att en aktie faller när folk köper och inte tvärt om?

Jag kollar på Avanza, och den aktie jag för tillfället följer, den har mellan 5000 och 100 000 tillgängliga aktier. ALLTID är värdet som lägst när det finns minst antal tillgängliga aktier, och som högst när folk säljer så det finns fler tillgängliga.

Missuppfattar jag nåt eller vad beror detta på? Borde det inte vara tvärt om?
Citera
2017-08-03, 16:39
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballicker
Har en riktig noobfråga här, men hur kommer det sig att en aktie faller när folk köper och inte tvärt om?

Jag kollar på Avanza, och den aktie jag för tillfället följer, den har mellan 5000 och 100 000 tillgängliga aktier. ALLTID är värdet som lägst när det finns minst antal tillgängliga aktier, och som högst när folk säljer så det finns fler tillgängliga.

Ju lägre pris desto färre vill sälja till den låga kursen. Faller aktien beror det på att folk inte vill ha den men i allmänhet finns det alltid fyndköpare som gladeligen köper till det låga priset. Kom ihåg att aktuell kurs är lika med senaste avslut, dvs då säljare och köpare har mötts.
Citera
2017-08-08, 16:28
Medlem
svampdamps avatar
När är en fond värd den högre avgiften? Exempelvis Ny teknik som gått 2-300% de senaste åren och har en avgift på 1.5 ca
Citera
2017-08-08, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
När är en fond värd den högre avgiften? Exempelvis Ny teknik som gått 2-300% de senaste åren och har en avgift på 1.5 ca

En fond är värd sin avgift så fort den, inklusive sin avgift, har en lika hög eller högre riskjusterad avkastning som ett lämpligt jämförelseindex.

Så att en fond har gått bra, eller dåligt för den delen, behöver inte bero på att det är en duktig eller dålig förvaltare utan kan bero på att en viss sektor gått extremt bra. Så jämför fonden mot ett index som innehåller teknikbolag och dra sedan slutsatser utifrån det.
Citera
2017-08-09, 06:07
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballicker

Många aktier sjunker på låg omsättning, vilket jag tror är en bättre förklaring på vad du menar?

Det är ju alltid lika många köpare som säljare.
Citera
2017-08-09, 08:26
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Många aktier sjunker på låg omsättning, vilket jag tror är en bättre förklaring på vad du menar?

Det är ju alltid lika många köpare som säljare.

På vilket sätt har en aktie alltid lika många köpare och säljare?
Citera
2017-08-09, 11:00
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
På vilket sätt har en aktie alltid lika många köpare och säljare?

Hur kan man sälja en aktie utan en köpare? Hur kan man köpa en aktie utan en säljare?

Har 100.000 aktier sålts så har även 100.000 aktier köpts.
Citera
2017-08-09, 11:01
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Hur kan man sälja en aktie utan en köpare? Hur kan man köpa en aktie utan en säljare?

Har 100.000 aktier sålts så har även 100.000 aktier köpts.

Detta gör det ju inte till lika många säljare som köpare.
Citera
2017-08-09, 11:03
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Frågan var ju varför en aktie sjunker när aktier köps. Aktier köps oavsett vart kursen går. Även i börskrasher är det någon som köper lika många aktier som säljs.

Det han verkar beskriva är hur aktien sjunker på låg omsättning där säljarna får ge sig på nuvarande köpkurs för att bli av med sina aktier medan majoriteten sitter still. Förmodligen är det väldigt små antal aktier som byter händer. Men det är ju fortfarande det som sätter senast betalda pris/aktiekurs. Inte direkt ovanligt i förhoppningsbolag att sjunka på låg omsättning mellan nyheterna.
Senast redigerad av Bbobi 2017-08-09 kl. 11:12.
Citera
2017-08-09, 13:24
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Nej men det gör det till lika många säljare som köpare per aktie.
Citera
2017-08-09, 14:34
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Nej men det gör det till lika många säljare som köpare per aktie.
Va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in