2015-02-09, 08:50
Medlem
STATENS ANSVARSNÄMND

Enligt ansvarsnämndens bedömning är det som gjorts gällande i anmälan inte av den arten att någon disciplin-påföljd är motiverad varför det saknas anledning att inleda en utredning om disciplin-ansvar. Ansvarsnämnden skriver därför av ärendet från vidare handläggning.

http://www.fildirekt.se/dl/1423508033.pdf
Citera
2015-02-09, 11:46
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreenHornet
Det är ju Statens ansvarsnämnd som beslutar. Det hade sett märkligt ut om Polismyndigheten själva fattat beslut i frågan om den här höge chefen som arbetar inom den egna myndigheten.

Detta stämmer avseende högre chefer inom staten. Huruvida en lokal polisområdeschef räknas dit är svårt att säga. Då är det PAN (Polisens ansvarsnämnd) vid Polismyndigheten som avgör frågan om disciplinpåföljd istället. I första hand alltså.

Men nu blir det verkligen OT - det enda jag ville få ha sagt är att RPS inte finns längre. Sedan 1a januari 2015 är det Polismyndigheten som gäller.
Citera
2015-02-09, 15:37
Medlem
sanctissimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Detta stämmer avseende högre chefer inom staten. Huruvida en lokal polisområdeschef räknas dit är svårt att säga. Då är det PAN (Polisens ansvarsnämnd) vid Polismyndigheten som avgör frågan om disciplinpåföljd istället. I första hand alltså.

Och varför tror du att ärendet skickades till Statens ansvarsnämnd? Skickas inte alla ärenden dit när det rör poliser med chefs-befattning?
Citera
2015-02-09, 17:04
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
Och varför tror du att ärendet skickades till Statens ansvarsnämnd? Skickas inte alla ärenden dit när det rör poliser med chefs-befattning?

Det ena behöver inte utesluta det andra. Mig veterligen inkommer samtliga anmälningar om missförhållanden inom polisen till PAN.
Citera
2015-02-10, 06:45
Medlem
Citat:
Huruvida en lokal polisområdeschef räknas dit är svårt att säga.

Hur kan det vara svårt att säga? Det framgår ju övertydligt i artikeln att ärendet skulle skickas till Statens ansvarsnämnd. Och eftersom ärendet bevisligen legat där så har du ju svaret på det DU menar är svårt att säga.
Ärendet skickades dit eftersom han har den position han har. Annars hade det inte skickats dit.
Citera
2015-02-10, 10:32
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebabe
Hur kan det vara svårt att säga? Det framgår ju övertydligt i artikeln att ärendet skulle skickas till Statens ansvarsnämnd. Och eftersom ärendet bevisligen legat där så har du ju svaret på det DU menar är svårt att säga.
Ärendet skickades dit eftersom han har den position han har. Annars hade det inte skickats dit.

Svårt att säga eftersom jag inte är insatt i ärendet. För att jag ska kunna uttala mig mer precist om detta, måste jag således vara insatt i ärendet. Av den enkla anledningen skrev jag det jag skrev.

Observera: min egentliga kommentar är ett påpekande om att RPS inte finns längre, utan är ersatt av Polismyndigheten.

I och med detta sätter jag stopp (för egen del) för en konversation som är utanför det som egentligen skall diskuteras.

Tack och hej.
Citera
2015-02-12, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FookenWizard
Vem bryr sig?

Alla hade gjort samma sak med sina egna barn.
Det är inte där skon klämmer. Du fattar väl att polisen skulle fånga dig om du gjorde detsamma?

Det vill säga: Polisen straffar andra för att bryta lagen men bryter den själva. Men detta är korrekt agerande enligt dig
Citera
2015-02-14, 13:39
Medlem
sanctissimuss avatar
Citat:
Det ena behöver inte utesluta det andra.

Självklart måste det ena utesluta det andra. Finns ju ingen rimlig anledning att två olika ansvarsnämnder ska handlägga ett och samma ärende.
Syftet med Statens ansvarsnämnds ärenden är att PAN saknar behörighet i dessa ärenden.

Citat:
För att jag ska kunna uttala mig mer precist om detta, måste jag således vara insatt i ärendet.

Varför det. Du har ju gjort flera uttalanden som saknar förankring i verkligheten så varför inte fortsätta.
Citera
2015-02-14, 15:08
Medlem
sebnies avatar
Fast det är väl inget problem enligt mig om man tar med sig sin son till jobbet. För hade någon fotbollsansvarig tagit med sig sitt barn till jobbet så hade ingen sagt något.

Visst, det kan vara lite olämpligt att ta med sig sin son till jobbet om man jobbar inom polisyrket.

Men jag tycker ändå inte att man bör göra en sådan stor grej av det. Visst, man kan tycka att han ska betala en biljett, men om han hade köpt en biljett på nätet och ändå tagit sig igenom grindarna, vad hade ni tyckt då? Observera att man då inte kan se om han har biljett eller ej.
Citera
2015-02-14, 15:41
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
Varför det. Du har ju gjort flera uttalanden som saknar förankring i verkligheten så varför inte fortsätta.

Du tolkar som du själv behagar. Ditt försök till provokation lämnar jag därhän.
Citera
2015-02-14, 22:34
Medlem
Just fotboll kanske var en dålig situation för en polis att begå tjänstefel, eftersom polisen är ovanligt alert och synande när det vankas match.

Däremot begår väl i princip 90% av alla som jobbar inom offentlig sektor någon typ av tjänstefel? En familjemedlem lät mig alltid åka buss gratis när det var han som körde. En kompis stämplade min remsa fel en gång så att en stämpel skulle räcka för hela kvällen.
Citera
2015-02-15, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Fast det är väl inget problem enligt mig om man tar med sig sin son till jobbet. För hade någon fotbollsansvarig tagit med sig sitt barn till jobbet så hade ingen sagt något.

Visst, det kan vara lite olämpligt att ta med sig sin son till jobbet om man jobbar inom polisyrket.

Men jag tycker ändå inte att man bör göra en sådan stor grej av det. Visst, man kan tycka att han ska betala en biljett, men om han hade köpt en biljett på nätet och ändå tagit sig igenom grindarna, vad hade ni tyckt då? Observera att man då inte kan se om han har biljett eller ej.

Det handlar ju inte om vilken situation som helst. Vi talar om en situation där en kommenderingschef har fått i uppdrag att leda poliserna på plats under en högriskmatch och där det finns anledning att anta att våld kan bli ett faktum.

Dessutom har han det dåliga omdömet att ta med en civil person (sin son) in på ett område där sonen inte har att göra.

Komiskt i övrigt att TheFortres återkommer i tråden och det i något TheFortres själv sagt är OT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in