2015-02-06, 21:05
Medlem
dunias avatar
Var hälsade.

Okay så jag har en fråga.

Min kompis körkort blev stulet i utlandet och hon anmälde det till polisen i Sverige som bad henne bara ta ut ett nytt körkort. Detta har hon inte gjort ännu. Okay. Imorse berättade hon till mig att hon körde omkring i Sverige under julas utan körkort. Vad skulle ha hänt om polisen hade tagit henne?

Böter? Indraget körkort?
Citera
2015-02-06, 21:11
Medlem
Ratis avatar
500:- i böter.
Citera
2015-02-06, 21:15
Bannlyst
Såvida man har en annan legitimation med sig kan det ibland räcka med en varning om man blir stoppad.
Citera
2015-02-06, 21:18
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunia
Var hälsade.

Okay så jag har en fråga.

Min kompis körkort blev stulet i utlandet och hon anmälde det till polisen i Sverige som bad henne bara ta ut ett nytt körkort. Detta har hon inte gjort ännu. Okay. Imorse berättade hon till mig att hon körde omkring i Sverige under julas utan körkort. Vad skulle ha hänt om polisen hade tagit henne?

Böter? Indraget körkort?

Har man något annat som identifierar en, dvs leg eller pass så brukar polisen oftast vara snälla, då de ändå för det mesta slår en kontroll i datorn och ser att du har ett "aktivt" körkort.
Citera
2015-02-06, 21:31
Medlem
dunias avatar
I see, okey. Jag hade fått för mig annat och gav bruden en rejäl utskällning. Haha, my bad.
Citera
2015-02-06, 23:33
Medlem
vianetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
500:- i böter.

Vad är tanken bakom att ge böter för att man inte har krävt en ny plastbit från myndigheten om man nu har rättigheten till att köra en specifik bil?

Gäller det samma om man glömmer körkortet hemma?

Lite on topic:
Som någon ovanför sagt, så räcker det med id kort som kan styrka din identitet.
Citera
2015-02-07, 09:40
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vianett
Vad är tanken bakom att ge böter för att man inte har krävt en ny plastbit från myndigheten om man nu har rättigheten till att köra en specifik bil?

Lite on topic:

Fast jag känner nog ingen person som har både körkort och id-kort. Eftersom att körkortet fungerar som id-handling så är det väl inte många som gör sig besväret att ens skaffa ett id-kort.
Senast redigerad av Rati 2015-02-07 kl. 10:13.
Citera
2015-02-07, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vianett

Lite on topic:

Man är skyldig att medföra körkort när man kör ett fordon som kräver körkort.

Orsaken kan ju vara att om man inte har körkortet med sig så kan ju någon annan ha möjlighet att använda körkortet t ex om man har en bror/syster eller kamrat som är lik bilden på körkortet, sådant fusk förekommer.

Har körkortet tappats bort etc så skall man anmäla det och se till att skaffa ett nytt, att dra ut på tiden för detta i onödan är bara korkat och till slut får man böter ändå just för att man anses ha tagit för lång tid på sig helt i onödan.
Citera
2015-02-07, 12:17
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Fast jag känner nog ingen person som har både körkort och id-kort. Eftersom att körkortet fungerar som id-handling så är det väl inte många som gör sig besväret att ens skaffa ett id-kort.
Det har du rätt i. Jag har inte haft något id kort sen jag tog körkort heller. Men dom flesta av oss har ju ett pass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in