Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-05, 05:50
Medlem
Goddag,

Jag har fram tills nu kört Linux på en bärbar men då jag ville ha lite mer hästkrafter så blev det en stationär med W8.1. Jag har tydligen fått någon form av adware på halsen, och har kört adware cleaner som jag tror fick med det mesta.

Det lustiga är att jag som första steg efter första booten var att installera firefox och avast antivirus, men likt förbannat så fick jag skiten på datorn. Hur undviker man bäst att bli smittad i första taget? Vad finns det för vettiga knep? Räcker det att inte vara administratör när man använder datorn, eller är det för optimistiskt tänkt?
Citera
2015-02-05, 05:56
Medlem
Loxuss avatar
Framför allt ska du kolla vad du installerar. Klicka inte bara fram vid installationer, kolla så det inte följer med nåt skit.
Citera
2015-02-05, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Framför allt ska du kolla vad du installerar. Klicka inte bara fram vid installationer, kolla så det inte följer med nåt skit.

Gott råd som jag nog tyvärr inte följt alltför väl. Fick med Chrome när jag installerade avast och undrade var i h-e det kom ifrån ...
Citera
2015-02-05, 06:27
Medlem
Docklands avatar
Man installerar inte toolbars, eller ens program som ger möjlighet att välja att installera toolbars till browsern. Köp alla program du behöver på skiva eller köp och ladda ned på respektive tillverkares sida, om utgivaren är betrodd, fått bra recensioner från användare som har lite koll.
Citera
2015-02-05, 06:52
Medlem
pickledonions avatar
Kanske off topic, men varför fortsätter du inte med linux även på den stationära? Min upplevelse av Win8.1 jämfört med de linux-distrubutioner jag provat säger mig dessutom att linux är mindre resurskrävande. Dessutom slipper du ju problemet med malware.

Annars gäller det att tänka på vad man installerar och att vara försiktig, läs noga igenom de alternativ som presenteras för dig i stället för att bara klicka dig igenom installations-programmen. Ofta bundlas skräpprogram med riktiga program just i installationsprogrammen.
Citera
2015-02-05, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Kanske off topic, men varför fortsätter du inte med linux även på den stationära? Min upplevelse av Win8.1 jämfört med de linux-distrubutioner jag provat säger mig dessutom att linux är mindre resurskrävande. Dessutom slipper du ju problemet med malware.

Annars gäller det att tänka på vad man installerar och att vara försiktig, läs noga igenom de alternativ som presenteras för dig i stället för att bara klicka dig igenom installations-programmen. Ofta bundlas skräpprogram med riktiga program just i installationsprogrammen.

Tro mig, det hade jag gärna gjort. Datorn är däremot så pass kraftfull att om jag slänger in Linux på den så kastar jag bort hästkrafterna iom att Linux inte direkt är spel-vänligt. Hade kanske kunnat fjutta in Linux och dualboota, men vet inte om jag vågar riktigt. Det är lite utöver min kunskapsnivå.
Citera
2015-02-05, 09:20
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PGK10
Goddag,

Jag har fram tills nu kört Linux på en bärbar men då jag ville ha lite mer hästkrafter så blev det en stationär med W8.1. Jag har tydligen fått någon form av adware på halsen, och har kört adware cleaner som jag tror fick med det mesta.

Det lustiga är att jag som första steg efter första booten var att installera firefox och avast antivirus, men likt förbannat så fick jag skiten på datorn. Hur undviker man bäst att bli smittad i första taget? Vad finns det för vettiga knep? Räcker det att inte vara administratör när man använder datorn, eller är det för optimistiskt tänkt?

Det finns flera sätt men enklast är väl att bara ladda ner ifrån sidor som inte "bundlar" sina nedladdningar med adware likt CnetDownload gör vilka är det avskräckande exemplet . http://www.majorgeeks.com/ och http://www.softpedia.com/ är 2 sidor som är väl ansedda och som inte sysslar med "bundling"men även där kan det skickas med adware men då beror det på att programmakaren själv gör det för att tjäna pengar . Att ladda ner ifrån hemsidan är också bättre men även där gäller ibland medskick enligt ovan .

Det här http://unchecky.com/ är riktigt bra och tar bort om inte allt så det mesta själv har jag aldrig upplevt att det missat .

Avinstallerare som övervakar installationer kan ta bort allt som installerats och är smidiga att använda för med dem är det lätt att ändra sig .

Köra som admin hjälper emot virus men inte emot adware då det är du som godkänner dess installation så håller man inte ögonen öppna så är du alltså ändå rökt .
Senast redigerad av 1FF 2015-02-05 kl. 09:22.
Citera
2015-02-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PGK10
Tro mig, det hade jag gärna gjort. Datorn är däremot så pass kraftfull att om jag slänger in Linux på den så kastar jag bort hästkrafterna iom att Linux inte direkt är spel-vänligt. Hade kanske kunnat fjutta in Linux och dualboota, men vet inte om jag vågar riktigt. Det är lite utöver min kunskapsnivå.

Undvik installationer och kör portabelt istället.
Det mesta man behöver finns portabelt, även diverse spel:
http://portableapps.com/apps/games
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in