2015-02-02, 21:12
Medlem
Hej flachback!
Jag har i uppgift att svara på följande frågor till följande dilemman:

Dilemma 1.

Är det rätt eller fel att ta bort ett foster med oönskade egenskaper?

1. Argumentera för din ståndpunkt och motivera väl dina slutsatser.
2. Vilken/vilka typ/typer av etiska teorier hör ditt resonemang hemma i? Argumentera för din ståndpunkt.
3. Vilka svagheter respektive styrkor finns det i dina resonemang och i de etiska teorierna.
4. Utforma en etisk princip för vad som skall gälla i vårt samhälle idag gällande om det är rätt eller fel att ta bort ett foster med oönskade egenskaper?
5. Hur skulle de Abrahmitiska religionerna resonera kring denna fråga, motivera din slutsats.

Dilemma 2.

Fyra personer, Dudley, Stephen, Brooks och Richard, råkade ut för ett skeppsbrott. De drev omkring på havet i en livbåt och de hade tillgång till mycket begränsat med mat och dryck. På den 19 dagen dödade Dudley och Stephen den mycket utmattade 17 åriga Richard Parker och tillsammans delade de tre sedan på kroppen. Efter 24 dagar räddades de tre överlevande. Dudley och Stephen åtalades för mord. Detta är en sann historia.

1. Hur skulle du ha dömt? Motivera din dom.
2. Hade det varit någon skillnad om de fyra hade lottat om vem som skulle offras? Varför/ varför inte? Motivera dina resonemang!
3. Hade det varit någon skillnad om Richard Parker hade gett sitt medgivande till att offras? Varför/varför inte? Motivera dina resonemang!
4. Utforma en etisk princip för vad som skall gälla i vårt samhälle idag gällande om det är rätt att döda en annan människa.

Jag har skrivit en hel del om varje punkt men jag vill gärna ha varierande tankar då det är bra för det skriftliga. Hur tänker och resonerar ni?

Tack!
Senast redigerad av saef112 2015-02-02 kl. 21:23.
Citera
2015-02-02, 21:32
Medlem
Bertil85s avatar
Vad är det här för programmering?
Citera
2015-02-02, 21:35
Medlem
vad menar du?
Citera
2015-02-02, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Vad är det här för programmering?

Vad menar du?
Citera
2015-02-02, 21:47
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saef112
Vad menar du?

Första frågan en programmerare frågar. Nej inte vet jag?! Vad menar du?!

Citera
2015-02-02, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Första frågan en programmerare frågar. Nej inte vet jag?! Vad menar du?!

Men jag förstår inte riktigt vad du pratar om haha? Vad menar du med programmeringsfråga??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in