2015-02-02, 20:03
Medlem
God kväll Flashback

Jag går gymnasiet och har rökt dagligen sedan början av sommaren 2014, hittills ostraffad (tacka gud) men har lite funderingar kring mitt bruk(eller missbruk).

Hur vet man när det gått överstyr?

Har alltid tyckt skolan var dryg men klarar mig med minst godkänt(naturprogrammet)
Har inga problem att träffa nya människor
Röker dagligen, kanske drygt ett gram om dagen
Känner mig inte slö i huvudet
Är glad i övrigt

Har inga problem annat än att närminnet är lite taskigt och jag är trött rätt ofta, har jag inget planerat ligger jag gärna i sängen en hel lördag, men det kan ju ha å göra med att solen inte syns under ett halvår också. Hade inte detta "problem" i somras.

Givetvis är allt detta högst personligt men hur vet man egentligen att det håller på bli för mycket? vilka "symptom" hade ni när ni kände att det var dags för en paus eller att sluta?
Att jag ens behöver fråga kanske är tecken nog?
Citera
2015-02-02, 20:13
Medlem
Ja CB kan bli farligt beror på ditt eget psyke och disciplin.
Jag syftar då på att det är farligt pga. att man blir lat och kastar bort allt man har samt om du torskar en gång är det kört.

Jag brukar säga för mig själv när jag inte kan sköta mina vardagliga sysslor/plikter pga. latheten från rökat så brukar jag ta en eller 2 dagar off sedan hålla mig till kvällar framöver.

Det går i cykler men jag har alltid klarat mig hittills
Citera
2015-02-02, 20:20
Medlem
kinesarsles avatar
Det låter som att det håller på att gå överstyr. En sak som jag tycker är en bra måttstock är hur du känner inför tanken att hålla upp en månad. Känns det som något jättejobbigt? I så fall skulle jag definitivt säga att du har lite problem. Ett annat bra tecken är, som du säger, att du faktiskt ställer frågan.

Och att du inte känner dig slö i huvudet är lite farligt att ha som måttstock, eftersom det faktiskt är ditt huvud som ska avgöra det.
Citera
2015-02-02, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
Ja CB kan bli farligt beror på ditt eget psyke och disciplin.
Jag syftar då på att det är farligt pga. att man blir lat och kastar bort allt man har samt om du torskar en gång är det kört.

Jag brukar säga för mig själv när jag inte kan sköta mina vardagliga sysslor/plikter pga. latheten från rökat så brukar jag ta en eller 2 dagar off sedan hålla mig till kvällar framöver.

Det går i cykler men jag har alltid klarat mig hittills

Jag har inte så många åtaganden annat än skolan och att ta hand om mig själv, hushållet går runt och jag mår bra. Vad menar du att man skulle kasta bort?

ditt paus-system verkar vettigt
Citera
2015-02-02, 20:27
Medlem
Jellohs avatar
Mitt ganska tunga rökande under ca 20 år har givit mig kraftigt nedsatt förmåga att uttrycka mej i tal och skrift till den grad att arbete och relationer blivit lidande. Det värsta är att dessa förändringar uppkommer gradvis och inte över en natt och sen står man där och kan inte få ur sig mer än ....öh....typ... Det är tungt och deprimerande att inse att alla andra är smartare än en själv och att detta är självförvållat. Då är det ännu svårare att frammana tillräckligt motivation att sluta när en redan är "såsig i huvudet".
Citera
2015-02-02, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det låter som att det håller på att gå överstyr. En sak som jag tycker är en bra måttstock är hur du känner inför tanken att hålla upp en månad. Känns det som något jättejobbigt? I så fall skulle jag definitivt säga att du har lite problem. Ett annat bra tecken är, som du säger, att du faktiskt ställer frågan.

Och att du inte känner dig slö i huvudet är lite farligt att ha som måttstock, eftersom det faktiskt är ditt huvud som ska avgöra det.

Klart det skulle kännas drygt, tog en paus på en månad augusti-september. Svårt ska jag inte säga att det var, men om jag skulle vilja ta en paus nu? njae

Bra poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in