2015-02-06, 09:09
Medlem
Dustin är precis som glemmy nämner främst ett bolag inom B2B och leverantör till offentlig sektor medan privatförsäljningen är en sidoverksamhet.

Därför kan det vara en bra idé att jämföra Dustin med Atea och liknande distributörer snarare än med detaljhandeln.

Tabeller blir helt hopplösa på Flashback men jag har ett gammalt blogginlägg där det finns en tabell medjämförelsetal (en bit ned) mellan Atea, Dustin och de andra stora aktörerna i Sverige (Atea är börsnoterat i Norge men har 32 % av omsättningen i Sverige)

Jämförelsen finns en bit ned i det här inlägget.
http://aktieingenjoren.blogspot.se/2014/02/inkop-av-atea.html

Det finns även ett inlägg om Atea för den som är intresserad av att jämföra med Dustin utan att gå igenom Ateas årsredovisningar: http://aktieingenjoren.blogspot.se/2014/02/analys-atea.html
Citera
2015-02-06, 18:04
Medlem
AnonymaAnalytikers avatar
Kommer teckna Dustin.

Tycker att de har en ganska trygg affärsmodell där online inom B2B spås ha en ljus framtid. I jämförelse med Atea har de dessutom högre marginaler.

Det svåra är väl att prognostisera tillväxten, men att Dustin ska kunna växa 6-7 procent organiskt under innevarande år är nog inte omöjligt. Nettoskulden kommer dessutom ned till en miljard efter noteringen.

EV/EBITDA inom intervallet bör då vara runt 11x-12,5x för innevarande och 10,3x-11,4x nästa. Högre multiplar än Atea men som sagt, högre marginaler och lite högre förväntad tillväxt. Yielden för Dustin lär ligga runt 5-6 procent.
Citera
2015-02-06, 18:42
Medlem
Sen jag började med datorer och dylikt för 10+ år sedan så har jag aldrig riktigt gillat Dustin... Komplett är enligt mig bra mycket bättre och stiligare än Dustin. De har(haft) bättre priser och bättre komponenter och hela deras site är sexigare. Dessutom är det ibland riktigt fina timmes-reor/holiday-sales på Komplett som jag aldrig hört om ifrån Dustin..
Finns väl onekligen potential i Dustin men alla jag känner använder Komplett!
Finns Dustin i fler länder än Sverige? Komplett har Sverige, Norge och Danmark iaf....

Kanske något att tänka på innan köp.
Citera
2015-02-06, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr_weed
Sen jag började med datorer och dylikt för 10+ år sedan så har jag aldrig riktigt gillat Dustin... Komplett är enligt mig bra mycket bättre och stiligare än Dustin. De har(haft) bättre priser och bättre komponenter och hela deras site är sexigare. Dessutom är det ibland riktigt fina timmes-reor/holiday-sales på Komplett som jag aldrig hört om ifrån Dustin..
Finns Dustin i fler länder än Sverige? Komplett har Sverige, Norge och Danmark iaf....

+1 på den komplett.se är väl goto siten nr1 när det gäller sånt där imo
Citera
2015-02-06, 22:56
Medlem
Hade hoppats att alt0r skulle ge lite rabatt med tanke på OW bunker debaklet men verkar onekligen inte så. Närmsta peer Atea ligger på ca 10x EBITDA medan Dustin ligger över 12-13x om man räknar hyfsat optimistiskt på 2015E.

Dustin ska ha en premie mot Atea men inte så stort gap. Tror jag avstår från att teckna. Konsumentdelen är förövrigt rätt ointressant då det bara är en mindre del med betydligt lägre marginaler.
Citera
2015-02-09, 09:09
Medlem
Twatssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lootskin
Det kan inte vara så att Dustin vill få lös en budget som dom kan använda för att komma ut på den internationella marknaden? Det är ingen hemlighet att dom bytt sina system för att lättare kunna anpassa sig globalt.

Så skulle det kunna vara om de hade släppt en större mängd aktier för försäljning, knappt 300 miljoner är en fis i vinden jämfört med de tillgångar bolaget har samt det kapitalet ägarna kan tillföra.

Jag tror fortfarande det handlar om förvärv av ett annat bolag i Europa samt att betalning kommer ske genom Dustin-aktier, dels av skattemässiga skäl men också för att man släppte iväg en väldigt liten andel för försäljning till allmänheten.
Citera
2015-02-09, 09:39
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:

ELLER så bör man tänka på att det kanske inte är privatpersoner som driver runt Dustin. Jag har i jobbet gjort en del inköp från Dustin och de ordrarna hamnar sammantaget på miljonbelopp, så en speldator här och nån musmatta där är peanuts i sammanhanget (inte att bortse helt från, men ändå). Är det inte nån siffra på 10% privat och 90% företag som gäller för kundbasen?
Citera
2015-02-09, 12:33
Medlem
Min rekommendation är att teckna! Själv är jag tyvärr inte kund i Nordea..... :-(

Kursen kommer sannolikt att stiga första dagen gentemot introduktionskursen.
Citera
2015-02-09, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Jag handlar aldrig på Dustin. Det är möjligt att jag köpte en skärm på rea därifrån för många år sedan, men de är sällan de ligger bland de lägsta på prisjakt när jag skall köpa något och absolut inte när det rör sig om ordinarie pris. Jag hör fan aldrig om bekanta som handlar på Dustin heller, så jag har undrat hur de lyckas gå runt i många år. De har uppenbarligen än så länge lyckats anpassa sig hyfsat till den prispressade elektronikmarknaden och jag har fått uppfattningen av att de är hyfsat inriktade mot företag genom att erbjuda helhetslösningar inom IT. Jag antar att det är viktigare för företag att saker faktiskt fungerar än att spara några procent i inköpspris, så de är förmodligen mer trogna kunder än vad privatpersoner är. Ingen sitter dock helt säker i elektronikbranschen och utan att kunna speciellt mycket om företaget så känns ju möjligheterna till kraftig expansion små och men risken för långsam kräftgång känns betydligt större.

Citat:

Jesus, ni verkar inte förstått vad Dustin är för något företag överhuvudtaget.
Är ni experter för att ni sett dem på prisjakt när ni jämfört priset på er nya musmatta?

Dustin är ett företag inriktigade på B2B inte mot privatpersoner (90%-10% är fördelningen).
Att ni och era finniga kompisar inte köper era Razer möss på Dustin rör oss andra eller företaget inte i ryggen, då det inte finns några stora pengar i detta.

OnT. Intressant företag, tyvärr en aning övervärderade i sitt introduktionspris.. men så fort de tappar till rätt nivå så tankar jag på i min portfölj.
Citera
2015-02-09, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Min rekommendation är att teckna! Själv är jag tyvärr inte kund i Nordea..... :-(

http://www.carnegie.se/om-carnegie/kontakt/pagaende-erbjudanden/erbjudande-/

Du kan teckna genom Carnegie
Citera
2015-02-09, 13:33
Medlem
Twatssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001

Skarp analys.
Citera
2015-02-09, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Skarp analys.

haha håller med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto