2015-01-27, 08:54
Medlem
Dexters avatar
Håller på att kolla på ny bil och funderar på om etanolbilar likaväl kan köras på bensin, eller är man låst till etanol?

Om bränslet är valfritt, finns det några nackdelar att välja en sån bil?
Citera
2015-01-27, 09:25
Medlem
Heter den BioPower likt Saabs modeller kan man köra på valfri blandning mellan ren E85 och ren bensin.
Har en själv.
Finns det ens bilar som enbart går på etanol som standard?
Citera
2015-01-27, 10:28
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirMacke
Heter den BioPower likt Saabs modeller kan man köra på valfri blandning mellan ren E85 och ren bensin.
Har en själv.

Troligen inte, men eftersom jag har noll koll ville jag fråga först.

Av ditt svar att döma finns det heller inga övriga nackdelar med att kunna blanda bränslet.
Citera
2015-01-27, 11:18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirMacke
Har en själv.

På 20-50 talet fanns det bilar som var avsedda för E75 och dessa startades i regel med ren bensin eller en bensinblandning på typ 50%. Man ställde om till normal E75-körning med en spak, ungefär som choke.

E75 försvann mer eller mindre i slutet på 60-talet, M85 (med metanol istället för etanol) fick en viss uppsving i samband med oljekrisen i början på 70-talet men försvann i mitten på 70-talet.

Dagens etanolbilar justerar själva blandningen efter etanolhalten i bränslet, men förr så fick man justera manuellt vilket var ganska pilligt. Därför hade man i princip bara två lägen för blandningen. Startbränslet kom från en separat tank i storlek som spolarvätskebehållaren.

Att köra bilar på etanol är ingen ny förteeelse. I Syd och centralamerika har man hela tiden gjort det sen 20-talet.
Citera
2015-01-27, 12:28
Medlem
Provocative2.0s avatar
Som vanligt så omgärdas allt nytt av rykten.
Dessa rykten har i princip tagit död på marknaden för nya etanolbilar.
Självklart kan du köra på bensin o just nu börjar det bli ekonomiskt med bensin.
Jag o tjejen är i dag ägare till två spritbilar.
Sedan lite över ett år har vi haft en Saab 9-5 Biopower. Jämfört med bensin så har vi sparat 3-4kr/mil. Det inkluderar även den extra service som krävs. Den servicen är enbart oljebyte o något de flesta kan göra själva för ca 500kr.
Nu ligger bensinpriset så pass lågt att vinsten i det närmaste är obefintlig samt att jag brukar passera Mantorp vars bensinpris låg på 11,49 i lördags. Så just nu är det bensin i bilen.
Nu i höstas behövde tjejen en mer driftsäker bil till jobbet o vi hittade en Volvo med 1,8F-motorn.
Den skiljer inte mkt alls mellan bensin o E85. Mellan 1-1,5 dl/mil. Där får bensinpriset sjuka lite till innan bensin blir aktuellt.
Så med det bensinpris vi vant oss med tidigare så är det extremt billigare med E85.

Nu till det sjuka.
I vår Volvo så sitter det en Fordmotor. Efter vad jag hört så köper Ford in sina motorer från Mazda
För några år sedan gick jag en truckutbildning på annan ort o jobbet höll med bil. En Ford Focus Flexifuel. Förutom att den var slö så drog den faktiskt mer än min nuvarande Saab. Då med samma motor som vi har i Volvon.
Därför var jag tveksam till att köra Volvon på E85.
Det jag gjorde var att nollställa färddatorn inför provturen. Kände mig för o gillade bilen. När den nu fått mitt uppskattande så körde jag en rejäl tur för att kolla förbrukningen på bensin. Finns inte en firma som har E85 i sina bilar då kunden skiter på sig nör de ser förbrukningen.
Eftersom förbrukningen på bensin låg inom acceptabelt värde så slog vi till. Första två tankningarna blev bensin för att vid pump kunna räkna ut förbrukningen på vår körcykel. Sedan gjorde vi samma sak med E85. Då får man svart på vitt vilken man själv tjänar på.

Hoppas du orkade läsa min roman samt att den kunde hjälpa dig i ditt val.
Citera
2015-01-27, 14:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Nu till det sjuka.
I vår Volvo så sitter det en Fordmotor. Efter vad jag hört så köper Ford in sina motorer från Mazda
För några år sedan gick jag en truckutbildning på annan ort o jobbet höll med bil. En Ford Focus Flexifuel. Förutom att den var slö så drog den faktiskt mer än min nuvarande Saab. Då med samma motor som vi har i Volvon.

Motorn är licencierad från Mazda, men byggs i Fords fabrik i Valencia (där även de flesta Mazda som säljs i Sverige tillverkas).
Citera
2015-01-29, 16:56
Medlem
Oljeapans avatar
Köper du en Saab biopower får du 30 hk extra vid etanoldrift!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in