2015-04-22, 23:17
Medlem
kiwibeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Jag direktsådde alla mina i helgen. När nässlorna kommer är det dags, då är jorden varm och fin.

Det låter fint det! Jag hann att få ut en bädd idag iaf , men hann tyvärr inte slänga på någe vatten. Funkar det att plantera och sen vattna ? Har ingen möjlighet att åka ut och vattna innan jag sår nämligen.
Citera
2015-04-22, 23:39
Medlem
jevlaskitnamns avatar
Citat:
Från du lägger cash på lådan tills ditt bubbelplast kuvert kommer så tar det i runda slängar 8 arbetsdagar.

Guldstjärna till dig 10L för snabba och grymma svar!
Citera
2015-04-23, 05:34
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwibeaver
Det låter fint det! Jag hann att få ut en bädd idag iaf , men hann tyvärr inte slänga på någe vatten. Funkar det att plantera och sen vattna ? Har ingen möjlighet att åka ut och vattna innan jag sår nämligen.

Ja det funkar. Det fina med att "rotblöta" bädden är att det tar en jävla tid innan kärnan torkar upp och fuktigheten i bädden blir jämn och bra. Satsa på att åk ut och plantera när det ska bli ett par dagar med regn istället + vattna. När värmen sen kommer så kickar det igång.
Glöm inte täcka bädden med torrt gräs (glest 4-6cm tjockt lager). Det är det som håller kvar fukten genom att radikalt minska avdunstningen.
Citera
2015-04-23, 18:00
Medlem
kiwibeavers avatar
Citat:
Ja det funkar. Det fina med att "rotblöta" bädden är att det tar en jävla tid innan kärnan torkar upp och fuktigheten i bädden blir jämn och bra. Satsa på att åk ut och plantera när det ska bli ett par dagar med regn istället + vattna. När värmen sen kommer så kickar det igång.
Glöm inte täcka bädden med torrt gräs (glest 4-6cm tjockt lager). Det är det som håller kvar fukten genom att radikalt minska avdunstningen.

Tack så mycket för svaret! Då blir det och att dra ut i helgen och sätta första omgången. Jag har för närvarande lagt på torra ormbunkar jag hittade på vägen , men det lär väl duga det med?
Citera
2015-04-24, 21:11
Medlem
Citat:
Hasselfors pk bör funka grymt från tidig till mitten blom. Svårt att få upp pk enkelt men gissningsvis är det här perfekt.
http://www.granngarden.se/Hasselfors/Specialgödsel-Hasselfors-PK%2C-4-l/p/1169989_BASE

Om man har en 8x40L bädd. Hur många liter bör jag använda per bädd? Ska jag lägga gödslet över jorden eller blanda runt lite?
Citera
2015-04-24, 21:30
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForthOne
Om man har en 8x40L bädd. Hur många liter bör jag använda per bädd? Ska jag lägga gödslet över jorden eller blanda runt lite?

Skit i botten & jord på toppen. 4 påsar skit & 4 påsar p-Jord, du kan minska till 3 skit 5 p-jord det är inte så jävla noga.
Täck allt med torrt gräs ( det är dock jävligt noga).
Citera
2015-04-24, 21:36
Medlem
Citat:
Skit i botten & jord på toppen. 4 påsar skit & 4 påsar p-Jord, du kan minska till 3 skit 5 p-jord det är inte så jävla noga.
Täck allt med torrt gräs ( det är dock jävligt noga).

Sorry jag kanske var otydlig. Jag kör på 8x40L bäddar. Det jag undrar är hur mycket Hasselfors PK jag ska ta i varje bädd när de slår över i blom?
Citera
2015-04-24, 21:51
Medlem
kiwibeavers avatar
Då var dom första 50-ish fröna i utsatta i första bädden! Nu hoppas jag bara på lite regn dom närmaste dagarna
Citera
2015-04-24, 22:12
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForthOne
Sorry jag kanske var otydlig. Jag kör på 8x40L bäddar. Det jag undrar är hur mycket Hasselfors PK jag ska ta i varje bädd när de slår över i blom?

Den ska på ungefär när plantorna visar kön. Jag hade nog smällt på 3-ish dl på en 8x40 bädd.
Citera
2015-04-25, 11:18
Bannlyst
Om plantorna har varit ute i balkongen i några veckor...Ska man vänta tills de nått en viss längd innan man flyttar de ut i "guerilla growing miljö" så de har större chans att klara sig?
Citera
2015-04-25, 14:44
Medlem
Utomhus123s avatar
Sådär, nu har jag satt 4 frön i en grow box och grävt en "länga" på 5mx80cmx50cm (LxBxD).

Ska väl försöka få ner iaf en 8-10 plantor.

Börjar med 4 frön då det inte är något ultimat väder men det komemr regna några dagar framöver och hoppas på att iallafall 2-3 st lyckas leta sig upp ur krukorna under närmsta 2 veckorna för att sedan förgro ytterligare 6-8 frön

Bilder - Klicka Här

"längan" innehåller följande i ordning (Bott till topp i "rabatten") -
  1. 50 liter kompost
  2. kalk
  3. hönsgödsel
  4. benmjöl
  5. 100 liter p jord med 30 liter vermiculite
  6. långtidsverkande näring
  7. mer kalk
  8. 50 liter kompost
  9. top growth två korkar med 50 liter vatten
  10. 50 liter r dress
  11. 50 liter såjord
  12. benmjöl och blodmjöl nermyllat
  13. torrt gräs ovanpå alltihop

Kan tillägga att det var ett helvete att bära ut det här, träningsvärk ut i lilltårna dagen efter allt bärande och sen blev det 100 liter kompost plus 2 timmars grävande på det...

Vad tror eliten om min blandning och setup, kommer jag bränna plantorna ?
Ska Locket på boxen vara med öppen ventilation eller stängd ? hade bildats en jäkla massa kondens andra dagen jag var där så jag öppnade upp ventilationshålen.

EDIT: Kompostjorden bar jag ut andra dagen och därför har jag inga bilder på det men men.
EDIT två: Står att det kommer bli -2 under en dag framöver på natten, kan jag vira in growboxen i några filtar och sopsäckar runt 7-8 på kvällen och sen gå tillbaks nästa dag på morgonen och ta ut den igen för att hålla uppe värmen så mycket som möjligt eller kväver jag allt då ?
Senast redigerad av Utomhus123 2015-04-25 kl. 15:34.
Citera
2015-04-25, 15:43
Medlem
MareBalticums avatar
Är det för sent att beställa frön nu från hybridsfromhell.com? Tänkte om det tar för lång tid innan man kommer igång? eller går det att så ut typ näst-nästa helg och ändå hinna? tänkte köra bäddar isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in