Alkohol var förbjudet en gång i tiden och det finns säkert fortfarande någons skogsmulle nånstans som röstar för alkoholförbud (typ kristna USA-högern igen). Den diskussionen (dvs att göra alkohol till narkotika) borde väl höra hemma i detta delforum?
Men visst går det att i detta forum diskutera och förespråka förbud mot alkohol, koffein och ibumetin - right? Vilket forum skulle passa bättre än just detta? Om man separerar frågor kring förbud mot alkohol/koffein/ibumetin från forumet där alla idag förbjudna droger diskuteras (dvs detta forum) så gör man ju ett politiskt påstående om att de två diskussionerna hör i olika forum - vilket de vetenskapligt inte gör.
----
Det hela doublespeak-fenomenet är ett undermedvetet fenomen som ärvts från ca. 50-talets Nixon-USA, precis som lagarna kring droger. Så om vi diskuterar den doublespeak vi använder så diskuterar vi politikernas grepp om vårt ordförråd i deras politiska kamp mot droger; dvs vi diskuterar inte "förbjuda eller inte förbjuda - det är frågan", utan den förvrängning av språket för att nå politiska mål som vi skådar i dagens värld.
----
Just "missbruk" är ju ett praktexempel på ett försök att förvränga ordförrådet. En doktor kan inte fråga "brukar du cannabis?" utan frågan måste ställas som: "missbrukar du cannabis?". Och om man svarar "jag röker 0.01 gram i månaden regelbundet" så skriver doktorn ner "regelbundet missbruk av cannabis". Jämför detta fenomen hur samma ord ("missbruk") används på alkohol.
Doktorn frågar: brukar du alkohol?
Ja, jag dricker en öl en gång i månaden.
Doktorn skriver ner: regelbundet bruk av alkohol (eller så skriver han inte ner nånting över en sån bagatell!)
Doktorn frågar: missbrukar du alkohol?
Jag dricker 1 liter vodka om dagen.
Doktorn skriver ner: regelbundet missbruk av alkohol.
Dvs om något är olagligt är det per automatik alltid (utan undantag) "missbruk", men ordet "missbruk" reserveras till riktiga missbrukare (1 liter vodka om dagen) ifall det gäller lagliga droger. Tobak kan man heller inte missbruka hur mycket man än röker
En paranoid schizofren skulle säga: "Någon har gått in i mitt ordförråd och sabbat det så att det inte 'makes sense' längre!", men den dystra sanningen är att alla (i hela världen förutom de upplysta/väl-lärda) kan säga det den paranoida schizofrenen sa och ha helt rätt, alla bara nickar.
Som sagt: Orwell är relevant i dagens drogdebatt. George Orwell är relevant än idag, men på ett mindre plan (nazi/kommunistpropaganda visavis drogpropaganda). För man kan ju förbjuda vissa droger utan att leka med ordförrådet genom media.