2016-02-20, 17:43
Bannlyst
Man är så jävla trött på lögnen om kompetensregnet. Bara räkna alla 300 som har ett jobb. 159 700 har det inte.
Citera
2016-02-20, 18:27
Medlem
flagelants avatar
Klippt och klistrat ett inlägg i kommentarsfältet från breitbart.com. Glasklar analys kring MENA-stagnation.

Saudi Lawyer, Dr. Khaled AlNowaiser, who bravely stated the effect that unreformed Islam has on society, after Steve Jobs (of Apple) died.
Here is a precis of what he said:

Why can't the Islamic world produce a person as brilliant and generous as Steve Jobs? Let me suggest six reasons why we may not be able to do so.
Our curriculums are sterile and outdated and are unable to produce persons of the
caliber of a Steve Jobs. Why is this so? Because these curriculums fail to
value or embrace the disciplines that are vital for our modern times, sciences
like mathematics, chemistry, physics, philosophy and logic, which have been
disregarded and replaced by religious subjects. A nation cannot progress if it
uses an educational system whose main focus is religion and in which secular
pursuits are not given any importance.

Secondly, Islamic nations praise the abstract at the expense of the concrete, that is,
they believe in the unknown and disregard reality by permitting religion to
dominate all aspects of scientific inquiry. When all sorts of freedoms,
sciences, inventors and innovators are suppressed and restrained, we are left
with those scientists who specialize in the fields of menstruation, nifaas
(bleeding after childbirth), halal, and haram.

Thirdly, Islamic countries are obsessed by angels and demons, God and Satan. If
something fails, then its failure is due to the fact that God has decided that it
is not meant to be, or Satan and his devilish schemes have caused it to fail.
Conversely, if it succeeds, then this is God's plan and the result of prayer to
keep Satan away. We rely too much on all things intangible and insubstantial,
remaining in ignorance.

Fourthly, the religious speech in Islamic countries tells us not to be impressed or
admire the lives of other peoples, peoples who have struggled against cancer,
walked on the moon and invaded outer space, peoples whose fleets roam the seas
and whose aircraft rule the skies. While they have the ability and freedom to
do what they please, we go to them in mourning like orphans, searching for
medical cures, using their cars and airplanes, and continue to criticize them
day in and day out in secret and in public, although we use all of their tools
and inventions. How hypocritical!

Fifthly, we can see that Islamic nations have used lame and illogical excuses to push art aside and intentionally hide it from their people. All kinds of art such as
music, theater, painting, and sculpture have been de-emphasized or completely
disregarded.

Finally, Islamic nations generally tend to dwell in the past at the expense of the
present and the future and thus become prisoners of an outmoded way of
thinking. Times change, challenges arise, and innovators respond and adapt. So
must countries.
Citera
2016-03-01, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flagelant
Klippt och klistrat ett inlägg i kommentarsfältet från breitbart.com. Glasklar analys kring MENA-stagnation.

Saudi Lawyer, Dr. Khaled AlNowaiser, who bravely stated the effect that unreformed Islam has on society, after Steve Jobs (of Apple) died.
Here is a precis of what he said:

Why can't the Islamic world produce a person as brilliant and generous as Steve Jobs? Let me suggest six reasons why we may not be able to do so.
Our curriculums are sterile and outdated and are unable to produce persons of the
caliber of a Steve Jobs. Why is this so? Because these curriculums fail to
value or embrace the disciplines that are vital for our modern times, sciences
like mathematics, chemistry, physics, philosophy and logic, which have been
disregarded and replaced by religious subjects. A nation cannot progress if it
uses an educational system whose main focus is religion and in which secular
pursuits are not given any importance.

Secondly, Islamic nations praise the abstract at the expense of the concrete, that is,
they believe in the unknown and disregard reality by permitting religion to
dominate all aspects of scientific inquiry. When all sorts of freedoms,
sciences, inventors and innovators are suppressed and restrained, we are left
with those scientists who specialize in the fields of menstruation, nifaas
(bleeding after childbirth), halal, and haram.

Thirdly, Islamic countries are obsessed by angels and demons, God and Satan. If
something fails, then its failure is due to the fact that God has decided that it
is not meant to be, or Satan and his devilish schemes have caused it to fail.
Conversely, if it succeeds, then this is God's plan and the result of prayer to
keep Satan away. We rely too much on all things intangible and insubstantial,
remaining in ignorance.

Fourthly, the religious speech in Islamic countries tells us not to be impressed or
admire the lives of other peoples, peoples who have struggled against cancer,
walked on the moon and invaded outer space, peoples whose fleets roam the seas
and whose aircraft rule the skies. While they have the ability and freedom to
do what they please, we go to them in mourning like orphans, searching for
medical cures, using their cars and airplanes, and continue to criticize them
day in and day out in secret and in public, although we use all of their tools
and inventions. How hypocritical!

Fifthly, we can see that Islamic nations have used lame and illogical excuses to push art aside and intentionally hide it from their people. All kinds of art such as
music, theater, painting, and sculpture have been de-emphasized or completely
disregarded.

Finally, Islamic nations generally tend to dwell in the past at the expense of the
present and the future and thus become prisoners of an outmoded way of
thinking. Times change, challenges arise, and innovators respond and adapt. So
must countries.

Mycket bra sammanfattning, precis sånt som behövs.

Angående högutbildade så visar data från Danmark, som till skillnad från Sverige tydligen tror på att samla in data även vad gäller invadrare, att en förvånande stor del av syrierna är extremt outbildade.

Citat:
Sex av tio flyktingar som kommer till Danmark har ingen högre utbildning än grundskolan. Var tionde har noll till fyra års skolgång.

Det visar en undersökning bland 1 044 flyktingar som kom till 20 danska kommuner under första halvåret 2015, som danska utlännings-, integrations- och bostadsdepartementet gjort, enligt Kristeligt Dagblad.

Forskaren Marie Louise Schultz-Nielsen säger att det är en utmaning för integrationen med lågutbildade flyktingar.
http://www.sydsvenskan.se/varlden/flyktingar-till-danmark-lagutbildade/

I Sverige föredrar vi förstås att tro på önsketänkande. Våra flyktingar är minsann ingenjörer och läkare.
Verkligheten blir väl dock som vanligt. De sätts i ett utanförskapsområde. Efter 2-3 år av SFI och meningslösa arbetsmarknadsåtgärder har de tappat lusten att anstränga sig mer, glöden i ögonen försvinner, och våra parallellsamhällen växer ytterligare en aning.

Glöm aldrig att det finns ett parti som trots detta ständigt vill trycka in fler flyktingar.
Citera
2016-05-28, 18:56
Avslutad
Varför är denna myt så seglivad om att flyktingar är högt utbildade ?
Varför har sanningen ännu inte kommit fram om att dom flesta inte ens har svensk gymnasie nivå kompetens.
Jag stör mig enormt på att man ljuger från alla håll och kanter om syriers utbildningar. Ett annat problem är att deras utbildningar har muslimsk bakgrund och inte alltid bygger på vetenskaplig fakta.
Citera
2016-05-28, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsilaicos
I Syrien liksom i andra korrupta och dåligt fungerande stater, kan en lätt köpa en examen eller få någon slags flumutbildning på ett universitet med väldigt låg status som inte ens skulle ha rätt att utfärda examen i Sverige, med svensk kvalitetskontroll.

Jag är invandrare själv (Rumänien) och för att läsa svenska gick jag på SFI och sen på Komvux. På både skolor hade jag chansen att träffa många människor: 80% var endast MENA folk och den andra 20% var en blandning av afghaner, turkar, pakistanier, thailändska, ryssar, EU-medborgare, kineser m.m.

Om engelska
De som kom från Irak, Syrien kunde läsa/skriva (på arabiska) men kunde inget annat språk. En 40 år gammal kvinna påstod att i sitt hemland jobbade hon som "English teacher". I verklighet kunde hon aldrig klara sig mer än nivå 3 som motsvarar till detta som ett barn i Sverige lär sig i grundskola. Den bästa som kunde mer/mindre engelska var de från Afghanistan och Pakistan.

Om matte
Den flesta MENA folk som jag träffade på Komvux var unga män/tjejer (liksom 20 år gamla) som kom i Sverige som tonåringar och bosatta sig här för >5 år. Den flesta knappast kunde grundläggande aritmetik. Första grad ekvation (de var ju 20 år gamla!!!) var något utomjordisk. Som blivande "civil ingenjörer" kommer de klara sig underbart och berika Sverige på riktig! (vet inte varför men jag tänker köpa endast japansk bilar).

Om svenska
Jag kom ihåg att på SFI träffade jag en 26-år gammal kurdiska kvinna som var mamma till 6 barn. En dag sa hon till mig att "när jag kom jag i Sverige var jag analfabet", dessutom var hon på SFI liksom 5 år eller likadant. Som jämförelse klarade jag SFI inom 3 månader (som EU-medborgare får vi inget bidrog som helst och detta motiverar oss lära språket så snabbt som möjligt, annars är det kört!). Den flesta kvinnorna där gick mer än 2-3 år på SFI (utom en från Pakistan som klarade sig inom några månader; jag träffade henne senare på Komvux och hon var ganska duktiga). Notera att kvinnorna klarade sig bättre än "deras" män. Skulle jag säga mer?

På Komvux lärde jag Svenska 1+2 (som motsvarar till detta som ni har läst på gymnasiet, som ingick allt från Strindbers Röda rummet tills La Comédie Humaine av Honore de Balzac. Vi hade ju etniska svenskar i klassen (väldig duktiga på svenska :-))) men jag minns inte ens MENA klasskamrat som deltog på dessa kurser. Vem vet, kanske jag var oturlig...

Jo, allt handlar om mitt eget erfarenhet så ta det cum grano salis men åndo...
Senast redigerad av negue 2016-05-28 kl. 19:56. Anledning: typo
Citera
2016-05-28, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Varför är denna myt så seglivad om att flyktingar är högt utbildade ?
Varför har sanningen ännu inte kommit fram om att dom flesta inte ens har svensk gymnasie nivå kompetens.
Jag stör mig enormt på att man ljuger från alla håll och kanter om syriers utbildningar. Ett annat problem är att deras utbildningar har muslimsk bakgrund och inte alltid bygger på vetenskaplig fakta.

Min farmor brukade säga: det är inte dumt den som säljer, de är dumt den som köper!
Citera
2016-09-29, 19:10
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Låg behörighet till gymnasiet för senast nyanlända

Allt fler elever är behöriga till gymnasiet, förutom en grupp. Det gäller de som är så nya i Sverige att de saknar personnummer. Knappt fyra procent av de som precis kommit till Sverige har behörighet till gymnasiet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6529319
Citera
2016-09-29, 19:19
Medlem
Golonkas avatar
Man får nog vid det här laget säga att det är helt fastställt att det aldrig var speciellt bevänt med den där "kompetensen" alla mångkulturfrälsta försökte slå i folket. Har sett flera artiklar som beslyser just utmaningarna det innebär för samhället att få de här parasiterna i någon som helst sysselsättning. Vi känner vid det här laget till "enklare jobb"-diskussionen och snack om alla subventionerade anställningar som ska skapas. Ett högutvecklat industrisamhälle ska alltså frivilligt retardera ner i svedjejordbruk, boskapsskötsel o klensmide. Klippa hår och gräsmattor... Jojo!

När Ericsson flyttar sin produktion utomlands och 3000 industrijobb försvinner, så ska vi underhålla kebabkletare, städare och taxichaufförer med enkla jobb!!!

Man vill fan bara spy! Äckligt!!
Citera
2016-09-29, 20:08
Bannlyst
Är det någon som någonsin har träffat en välavlönad och högutbildad syrier i Sverige? Jag har själv aldrig gjort det, så vore kul att höra.
Citera
2016-09-29, 21:03
Medlem
bristpafantasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
Är det någon som någonsin har träffat en välavlönad och högutbildad syrier i Sverige? Jag har själv aldrig gjort det, så vore kul att höra.
Jag har knappt träffat en lågavlönad syrier heller för att vara ärlig. Syrier verkar vara ett lika problematiskt folk som somalier och afghaner. Jag har varit delaktig, främst som konsument, i samhällets alla delar sedan dessa folkgrupper började komma hit. Jag har handlat i ett flertal olika matbutiker, handlat kläder i hos flera olika butiker och varit ute och ätit allt ifrån finmiddagar till en Big Mac & Co en lördagskväll på McDonalds. Jag har sökt vård inom sjukvården, varit hos tandläkaren och undersökt gaddarna och dessutom varit på Försäkringskassan för ett par ärenden. Jag har varit på vårdcentralen med sjuka barn och jag har hämtat ut mediciner på apoteket. Jag har gått och klippt mig hos olika frisörer, lämnat in kavajer på kemtvätt samt anlitat städservice. Jag har varit i kontakt med polisen då jag blev utsatt för ett brott, och jag har även varit i kontakt med domstolsväsendet då nämnda brott skulle prövas i tingsrätten. Jag har lämnat och hämtat barn på dagis och varit på utvecklingssamtal på skolor. Jag har handlat alkohol på Systembolaget, köpt stora starka, whiskypinnar och drinkar av bartenders i allt från "high end"-barer till riktiga dräggställen och jag har köpt kött av slaktare och färska grönsaker av torghandlare. Jag har ramat in ett par tavlor hos gallerier och klätt om en fåtölj hos en möbeltapetserare, men jag har också köpt affischer på Gallerix och möbler på IKEA. Jag har anlitat snickare, glasmästare, VVS-montörer och målare. Jag har kort och gott gjort allt det där som de flesta "vanliga" människor har gjort i samhället minst en gång.

Jag har så vitt jag vet aldrig sett en syrier, somalier eller afghan jobba inom något av de ovan nämnda områdena. Aldrig!

Så frågan blir således: vad i helvete är det som de gör egentligen som är så jävla värdefullt för oss som nation och folk? Har jag missat att de bedriver någon värdefull forskning om botemedlet för cancer, att de snart kommit på svaret för fred på jorden eller lösningen på fattiga barns ständiga hunger i Afrika?

Iranier, jugoslaver, syrianer, greker, turkar, palestinier och libaneser (för att nämna några folkslag) har i en viss utsträckning i alla fall uträttat något som gör livet enklare och roligare för den svenska befolkningen. Det är kanske tjänster som man inte alltid uppskattar och vissa tycker säkerligen fortfarande att de är lika tärande på samhället som de tre ovan nämnda folkgrupperna, och visst finns det många som kan leva utan pizza, men det går helt enkelt inte att jämföra med syrier, somalier och afghaner. Det här är passivitet och oduglighet på en helt annan nivå än vad vi sett innan. Visst hade var och varannan jugoslavisk familj exempelvis någon oduglig farbror eller morbror som inte gjorde ett skit och endast gick på bidrag, men det vi ser hos dessa tre grupper är destruktivitet på ett helt annat sätt. Vi snackar om familjer och släkter där arbetslösheten är så gott som 100 %. Där "utanförskapet" inte är ett utanförskap i deras ögon, utan en säker inkomst som man kan leva hyfsat på och dessutom skicka hem lite av varje månad, utan att behöva göra ett jävla skit. Det hade kanske inte gått om man levt som ensamstående, men nu vet vi ju att olika typer av bedrägerier är oerhört vanligt förekommande bland dessa folkgrupper. Först har du socialbidraget/sjukpenningen, och sedan har du bostadsbidraget. Därefter skall du ha en viss summa för varenda jävla unge du har producerat. Du är fortfarande sammanboende med din fru, som dock står som före detta fru i alla svenska register, för det betyder ju lite extra bidragspengar. Allt detta på grund av att de alla har varsin god man som samhället betalar, så att de kan få hjälp att hålla reda på alla dessa härliga rättigheter man har i Sverige, trots att man inte brytt sig om några av de skyldigheter de flesta normalt funtade människor tycker att man har gentemot ett samhälle som tar hand om dig när du behöver det. Givetvis har man något lågbegåvat syskon som förlorat i genetikens lotteri på grund av den utpräglade inaveln bland dessa folkgrupper, och vips har en två-tre familjemedlemmar livslång försörjning som personliga assistenter! Varför göra rätt för sig? Alla bidrag tickar ju in månad efter månad utan någon som helst motprestation, även om man hamnar ett par månader bakom galler för någon oprovocerad misshandel på stan eller något inbrott i någon källare.

Men vi skall minsann vara tacksamma för detta tillskott! Denna kulturberikning! Jo, jag tackar, ja!

Senast redigerad av bristpafantasi 2016-09-29 kl. 21:09.
Citera
2016-09-29, 21:37
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En.Sann.Neger
Jodå. Nu har jag träffat syrierna som bor ovanför mig. Pappan talar engelska bra. Han är stor och lång och med rakat huvud. Hans ögon är svarta ormögon. Hans rörelser och utstrålning skriker militär, helst underrättelse. En otäck typ. Sedan kalla fakta visade programmet om syriska krigsförbrytare har han inte synts till här. Kvar i lägenheten finns bara en hucklekärring just nu.
Alla i huset avskyr syrierna. De har fått varningsbrev för att de stör.
Flintisen har antingen prostata besvär eller sömnproblem. Klampar omkring i lägenheten på nätterna och pissar hela tiden och spolar.
Som sagt, efter programmet på tv är han borta. Hoppas för alltid.
Jag är inte ung längre och jag har levt ett liv på farliga ställen, träffat sådana män. Han, syriern är en sådan.
Ingenting vi vill ha här.
De andra syrierna i huset lider av total hybris och tror att de är någonting. Tror att de har rätt till det bästa och finaste.
Fast de talar inte engelska och verkar bakom flötet. En syrisk familj har en skulptur av en häxa i naturlig storlek på
balkongen.

Häxan står på balkongen vid glaset och tittar ut över oss dödliga. Spooky.
En syrisk familj vill byta till en 3a, men inget duger åt dem. De såg min lägenhet och den dög inte. De vill ha allt nytt och rent. Vitvaror, tapeter och golv. I dag tittade de på en annan lägenhet och den dög inte heller. De där kräsna ser ut att vara vanligt folk, inte krigsförbrytare alls. Men tyvärr helt tappade bakom en vagn. Fd banktjänsteman enligt han själv.

Syrierna är en pest lika illa som somalier.
Nu tycker ni kanske att jag är hemsk. Men det är jag som bor med dem. Jag vet. Jag bor i stans getto. Finns säkert bra
syrier, men inte här. Idioter med storhetsvansinne.
Citera
2016-12-16, 23:16
Medlem
Ja det se inte bra ut för Svetsarens fabler om raktingejörer, läkare och nobelpristagare.

Citat:
5 av 58 utlandsutbildade läkare blev godkända på både det teoretiska och praktiska kunskapsprovet.
https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2016/12/16/fa-godkandes-pa-prov-for-svensk-legitimation/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in