Citat:
Ursprungligen postat av
En.Sann.Neger
Är det någon som någonsin har träffat en välavlönad och högutbildad syrier i Sverige? Jag har själv aldrig gjort det, så vore kul att höra.
Jag har knappt träffat en lågavlönad syrier heller för att vara ärlig. Syrier verkar vara ett lika problematiskt folk som somalier och afghaner. Jag har varit delaktig, främst som konsument, i samhällets alla delar sedan dessa folkgrupper började komma hit. Jag har handlat i ett flertal olika matbutiker, handlat kläder i hos flera olika butiker och varit ute och ätit allt ifrån finmiddagar till en Big Mac & Co en lördagskväll på McDonalds. Jag har sökt vård inom sjukvården, varit hos tandläkaren och undersökt gaddarna och dessutom varit på Försäkringskassan för ett par ärenden. Jag har varit på vårdcentralen med sjuka barn och jag har hämtat ut mediciner på apoteket. Jag har gått och klippt mig hos olika frisörer, lämnat in kavajer på kemtvätt samt anlitat städservice. Jag har varit i kontakt med polisen då jag blev utsatt för ett brott, och jag har även varit i kontakt med domstolsväsendet då nämnda brott skulle prövas i tingsrätten. Jag har lämnat och hämtat barn på dagis och varit på utvecklingssamtal på skolor. Jag har handlat alkohol på Systembolaget, köpt stora starka, whiskypinnar och drinkar av bartenders i allt från "high end"-barer till riktiga dräggställen och jag har köpt kött av slaktare och färska grönsaker av torghandlare. Jag har ramat in ett par tavlor hos gallerier och klätt om en fåtölj hos en möbeltapetserare, men jag har också köpt affischer på Gallerix och möbler på IKEA. Jag har anlitat snickare, glasmästare, VVS-montörer och målare. Jag har kort och gott gjort allt det där som de flesta "vanliga" människor har gjort i samhället minst en gång.
Jag har så vitt jag vet
aldrig sett en syrier, somalier eller afghan jobba inom något av de ovan nämnda områdena. Aldrig!
Så frågan blir således: vad i helvete är det som de gör egentligen som är så jävla värdefullt för oss som nation och folk? Har jag missat att de bedriver någon värdefull forskning om botemedlet för cancer, att de snart kommit på svaret för fred på jorden eller lösningen på fattiga barns ständiga hunger i Afrika?
Iranier, jugoslaver, syrianer, greker, turkar, palestinier och libaneser (för att nämna några folkslag) har i en viss utsträckning i alla fall uträttat något som gör livet enklare och roligare för den svenska befolkningen. Det är kanske tjänster som man inte alltid uppskattar och vissa tycker säkerligen fortfarande att de är lika tärande på samhället som de tre ovan nämnda folkgrupperna, och visst finns det många som kan leva utan pizza, men det går helt enkelt inte att jämföra med syrier, somalier och afghaner. Det här är passivitet och oduglighet på en helt annan nivå än vad vi sett innan. Visst hade var och varannan jugoslavisk familj exempelvis någon oduglig farbror eller morbror som inte gjorde ett skit och endast gick på bidrag, men det vi ser hos dessa tre grupper är destruktivitet på ett helt annat sätt. Vi snackar om familjer och släkter där arbetslösheten är så gott som 100 %. Där "utanförskapet" inte är ett utanförskap i deras ögon, utan en säker inkomst som man kan leva hyfsat på och dessutom skicka hem lite av varje månad, utan att behöva göra ett jävla skit. Det hade kanske inte gått om man levt som ensamstående, men nu vet vi ju att olika typer av bedrägerier är oerhört vanligt förekommande bland dessa folkgrupper. Först har du socialbidraget/sjukpenningen, och sedan har du bostadsbidraget. Därefter skall du ha en viss summa för varenda jävla unge du har producerat. Du är fortfarande sammanboende med din fru, som dock står som före detta fru i alla svenska register, för det betyder ju lite extra bidragspengar. Allt detta på grund av att de alla har varsin god man som samhället betalar, så att de kan få hjälp att hålla reda på alla dessa härliga rättigheter man har i Sverige, trots att man inte brytt sig om några av de skyldigheter de flesta normalt funtade människor tycker att man har gentemot ett samhälle som tar hand om dig när du behöver det. Givetvis har man något lågbegåvat syskon som förlorat i genetikens lotteri på grund av den utpräglade inaveln bland dessa folkgrupper, och vips har en två-tre familjemedlemmar livslång försörjning som personliga assistenter! Varför göra rätt för sig? Alla bidrag tickar ju in månad efter månad utan någon som helst motprestation, även om man hamnar ett par månader bakom galler för någon oprovocerad misshandel på stan eller något inbrott i någon källare.
Men vi skall minsann vara tacksamma för detta tillskott! Denna kulturberikning! Jo, jag tackar, ja!