2015-06-07, 11:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggen1985
Alla med en hjärna fattar ju att SVT ljuger för att promota folkutbytet! Jävla dynga!!!

Det värsta i kråksången är att vi alla betalar för att bli utbytta. Genom TV-licens då till ljugarna SVT och till skatt. Det är nog det första någonsin det.
Citera
2015-06-07, 11:36
Medlem
FreeThinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Nä, bättre voro om du skickade med en länk som skulle ge dig lite mer på dina bara fötter?

Och om jag nu lägger ner några timmar på att ta fram detta. Kommer du då omvärdera vad du tycker i denna frågan? Nej, det kommer du inte.
Se praktiskt taget vilken tråd som helst på denna forumdelen så svämmar de över med länkar, källhänvisningar, statistik som tål närmare granskning och personliga erfarenheter.

Du är bortom hjälp och alla som försöker upplysa dig kastar bort sin tid. Det bästa alla kan göra är att skriva av dig en gång för alla.
Citera
2015-06-07, 11:41
Medlem
FreeThinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ett problem är de läkare som anses uppnå krav för legitimation (se mitt exempel) men sedan inte av naturliga skäl erhåller en ST. De söker sig till primärvården där behoven är enorma och kontrollen obefintlig.

Det är ett komplett skämt. Många av dessa läkare kan knappt göra sig förstådda på Svenska.
Citera
2015-06-07, 11:43
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Ett problem är de läkare som anses uppnå krav för legitimation (se mitt exempel) men sedan inte av naturliga skäl erhåller en ST. De söker sig till primärvården där behoven är enorma och kontrollen obefintlig.

Håller med, känner igen detta.

Eftersom jag inte vill "outa" mig är det svårt att dra alltför detaljerade exempel. Kan dock berätta att jag nyligen satt med vid intervjun under ett anställningförfarande. En av de sökande hade i sin meritförteckning tagit upp en doktorsexamen. Naturligtvis frågade vi närmare om detta och vad avhandlingen handlade om. Personen kunde inte redogöra för något detaljerat innehåll eller ange vad slutsatserna var i avhandlingen. Vi bad om att få en kopia översänd av avhandlingen.

Naturligtvis fick vi ingen kopia. Troligtvis var allt fejk. Gissa var personen kom ifrån.

Att några tror på pk-dårarnas rosaskimrande beskrivningar är otroligt. Vi som tillbringar dagarna i verkligheten och ser hur det fungerar har en helt annan uppfattning. Det är mycket värre.

När skall vansinnet sluta?
Citera
2015-06-07, 12:05
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH

Eftersom jag inte vill "outa" mig är det svårt att dra alltför detaljerade exempel. Kan dock berätta att jag nyligen satt med vid intervjun under ett anställningförfarande. En av de sökande hade i sin meritförteckning tagit upp en doktorsexamen. Naturligtvis frågade vi närmare om detta och vad avhandlingen handlade om. Personen kunde inte redogöra för något detaljerat innehåll eller ange vad slutsatserna var i avhandlingen. Vi bad om att få en kopia översänd av avhandlingen.

Naturligtvis fick vi ingen kopia. Troligtvis var allt fejk. Gissa var personen kom ifrån.

Att några tror på pk-dårarnas rosaskimrande beskrivningar är otroligt. Vi som tillbringar dagarna i verkligheten och ser hur det fungerar har en helt annan uppfattning. Det är mycket värre.

Nej, jag tror inte våra politiker inser att en läkare från x-land inte lättvindigt kan jämställas med läkare från y-land. Det är stora skillnader kunskapsnivå inte minst då vi har mer att erbjuda vad gäller medicinska/kirurgiska/palliativa behandlingar. Sedan skiljer sig ofta kraven på förmåga till kommunikation (med såväl patienter som andra yrkesgrupper) samt dokumentation.

Kanske utgår de politiska vanföreställningarna från den egna yrkestillhörigheten för vem som helst kan trots allt bli politiker. Vem som helst kan dock inte bli läkare, det måste man nog tvingas inse.
Citera
2015-06-07, 12:23
Medlem
hängballens avatar
Om 20 år har de flesta länder högre utbildningsnivå än Sverige. Vi har ju tagit hit skräpet så det är ju inte så konstigt.
Citera
2015-06-07, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH

Vem i helvete är det som ska slå larm om detta om inte ni????
Om det är som du säger så får ni fan ta ert ansvar innan människor dör.
klart som fan att folk chansar om ingen bryr sig om att kolla upp dem.
Citera
2015-06-07, 12:41
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Vem i helvete är det som ska slå larm om detta om inte ni????
Om det är som du säger så får ni fan ta ert ansvar innan människor dör.
klart som fan att folk chansar om ingen bryr sig om att kolla upp dem.
Vad jag förstår av OP ljög "läkaren" och det blev aldrig någon anställning. Så vad är problemet enligt dig? Tror du på riktigt att svenska sjukvården anställer kompletta amatörer?
Citera
2015-06-07, 12:53
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Och om jag nu lägger ner några timmar på att ta fram detta.
Precis. Du gissade från första början.

Citat:
Kommer du då omvärdera vad du tycker i denna frågan?
Om du lyckas få fram uppgifter som visar att nuvarande praxis och svenskt regelverk möjliggör för personer att arbeta som läkare i Sverige baserat enbart på hörsägen, skulle jag säga att dessa skulle vara direkt sensationella.

Citat:
Se praktiskt taget vilken tråd som helst på denna forumdelen så svämmar de över med länkar, källhänvisningar, statistik som tål närmare granskning och personliga erfarenheter.

Jo men det där gör jag ofta.

Citat:
Du är bortom hjälp och alla som försöker upplysa dig kastar bort sin tid. Det bästa alla kan göra är att skriva av dig en gång för alla.

Det slutade alltså med en snabbanalys för en 25-öring?- ett utslag av att jag är naiv som tror att det görs kunskapskontroller i Sverige för att bli läkare? Det är okej att du pekar med hela handen. Vad skall jag göra liksom? Kasta en pingisboll i väggen?

Det förändrar ju ändå inte verkligheten.
Senast redigerad av varmluftsballong 2015-06-07 kl. 13:31.
Citera
2015-06-07, 13:05
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Vad jag förstår av OP ljög "läkaren" och det blev aldrig någon anställning. Så vad är problemet enligt dig? Tror du på riktigt att svenska sjukvården anställer kompletta amatörer?
Som sagt. Problemet är de som hamnar i en gråzon. De som släpps igenom som legitimerade (se mina inlägg) men sedan inte fortsätter med en ST.

Dessa personer turnerar inte sällan runt på vårdcentraler där bristen på läkare är så stor att man överser med eventuella brister för att täcka veckans bemanning. De gör ett undermåligt arbete, men försvinner så pass snabbt att ingen gör sig besväret att följa upp det hela.

Det finns stolpskott ibland svenska läkare MEN dessa har åtminstone språket. Även en kompetent läkare kan göra stora misstag om kommunikationen inte fungerar fullt ut - detta ser vi nu och det finns varken tid eller resurser att fånga upp det.

Det omvända gäller naturligtvis i det att svenska läkare har svårt att göra en riktigt god läkargärning i kontakten med människor som kommunicerar via tolk.

Det hela ÄR en enda röra eller en "utmaning" som våra politiker skulle säga.

Det jag vill säga är att "kompetensregnet" avseende sjukvårdspersonal måste tas med en nypa salt. Det går helt enkelt inte att räkna huvuden rakt av eller för den skull underskatta svårigheterna med vad vi står inför.
Citera
2015-06-07, 13:21
Avslutad
Varför kan inte SVT ta i tårna och säga att exakt alla syriska flyktingar är högutbildade och högpresterande individer? En liten lögn avslöjas, en stor lögn går folk på!
Citera
2015-06-07, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas

Ja, svenska sjukvården anställer kompletta amatörer.
Jag har råkat ut för läkare från Mellanöstern och svenska läkare utbildade i Rumänien.
Fy för den lede vilka nollor.

När man får förklara för en läkare hur en specifik kroppsdel ser ut och fungerar då är det fan illa men det har hänt mig mer än en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in