2015-01-09, 10:35
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laroque32
jag vill såklart skära ner på mitt drickande, men när jag druckit flera dagar/veckor i rad som i detta fall är de tuffare att avstå. Jag kan dessutom va nykter i veckorna men sen dricka *bara* fre-lör Men då dricker jag oftast för mycket. Jag har inga problem att dricka alkohol i vänners sällskap, då har jag kontroll på mitt drickande o vill inte göra bort mig. Hemma innanför 4,a väggar kan jag spåra utan problem fast jag helst inte vill !! Det är den där jävla spärren som jag ibland tappar, jag dricker o är glad o umgås med sambon sen :PANG: vaknar o det är morgon o jag minns inget..., .

Det är den där spärren jag vill klara av även hemma, hemma hos vänner/krogen etc går de ju bra?Då har jag det hela tiden i bakhuvudet att ta det lugnt....

Jag kommer självklart vara ärlig när jag ska gå t beroende mottagning på tisdag, när proverna ska tas vet jag inte? Men jag får ju förvarna henne att dom kommer va kaos

Nya tag igen, dumma akohol
Alla alkisar letar efter den där spärren...
Känner tyvärr ingen alkis som lyckats hitta den. Den saknas hos oss.

Har man den inte får man ta konsekvenserna som det innebär.
Citera
2015-01-09, 14:02
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laroque32
Nya tag igen, dumma akohol

Skyll inte på alkoholen, felet ligger inte i den.

Lycka till.
Citera
2015-01-09, 14:04
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Alla alkisar letar efter den där spärren...
Känner tyvärr ingen alkis som lyckats hitta den. Den saknas hos oss.

Har man den inte får man ta konsekvenserna som det innebär.

Spärr, vad är det?
Citera
2015-01-09, 15:25
Medlem
mjukosten78s avatar
Jag trodde länge att jag inte var en riktig alkoholist/narkoman för att det fanns så många tillfällen och perioder där jag hade ganska bra kontroll. Visst jag kunde erkänna att det var ett problem men eftersom jag inte var sjuk som andra alkisar/knarkisar borde jag kunna lära mig att hantera drogerna.
Jag har lärt mig att det inte handlar så mycket om graden av kontrollförlust som graden av besatthet.
En person som inte är alkoholist och vill skära ner på drickandet gör det bara. Upptäcker personen att hen tappar kontrollen av en viss mängd alkoholen så dricker personen mindre nästa gång.
Upptäcker personen att det tar för hårt på psyket/plånboken att gå ut tre gånger i veckan börjar hen gå ut en gång i veckan.
Bestämmer man gång på gång att dricka mindre och mer sällan men inte lyckas med det är man förmodligen alkoholist.
Jag tror inte det finns en läkare eller terapeut i världen som kan lära dig att dricka så som du vill dricka, tyvärr.
Däremot finns det massor med läkare, terapeuter och nyktra alkoholister som kan hjälpa dig att sluta dricka.
Citera
2015-01-09, 21:49
Avslutad
---
Senast redigerad av farfar 2015-01-09 kl. 21:50. Anledning: dubbelpost sorry
Citera
2015-01-09, 21:50
Avslutad
Ja, det där med besattheten var en sån sak som fick poletten att ramla ner för mig när du nämnde det en gång tidigare, mjukosten.

Saker man måste anstränga sig för att kontrollera, men ändå inte klarar av det, och som man knappt kan släppa tanken på när man väl är nykter. Det är det som är beroendet och anledningen att det är bäst att låta bli helt och hållet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in