2025-08-09, 16:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett mycket intressant och fängslande fal.

Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Nyproducerad P3 Dokumentär om mordet på Eino Hiltunen:

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/ny-mordmysteriet-i-steg

Jag kände inte till detta mord innan jag lyssnade på dokumentären för ett par timmar sedan. Väldigt intressant och fängslande mordfall.

Stort tack för en mycket intressant länk.

Det har du helt rätt i.
Citera
2025-08-15, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för dessa uppgifter. Kan mycket väl ha varit så att BO hade en syster som bodde i Sala 1986-87 samt en systerson som var begravd där.

Eftersom Hiltunen själv var ensamstående och verkar inte ha haft några egna barn, så kan detta ha varit orsaken till att han fick sin sista viloplats i just Sala.

I dokumentären som nyss kom ut berättar väl systerdottern just något som bekräftar dina antaganden. Hon nämner Eskilstuna om jag minns rätt, men de kan ju ha flyttat, det är ju inte mer än 9 mil mellan orterna.

Systern fick tre barn säger väl systerdottern, och det kan ju vara att ett av dem dog och begravdes där.

På den tiden var väl Sala international största arbetsgivaren där, som tillverkade ganska speciella maskiner för hantering av malm i gruvindustrin. Kanske systern, hennes man eller son fick nåt jobb där och de bodde där ett tag?
Citera
2025-08-16, 16:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Eskilstuna, Sala och Lady.

Citat:
Ursprungligen postat av Sjovattengrogg
I dokumentären som nyss kom ut berättar väl systerdottern just något som bekräftar dina antaganden. Hon nämner Eskilstuna om jag minns rätt, men de kan ju ha flyttat, det är ju inte mer än 9 mil mellan orterna.

Systern fick tre barn säger väl systerdottern, och det kan ju vara att ett av dem dog och begravdes där.

På den tiden var väl Sala international största arbetsgivaren där, som tillverkade ganska speciella maskiner för hantering av malm i gruvindustrin. Kanske systern, hennes man eller son fick nåt jobb där och de bodde där ett tag?

Har nu lyssnat på den här mycket intressanta radiodokumentären publicerad den 2025-08-07.

Systerdottern nämner helt riktigt Eskilstuna men när hon kontaktades av sin mamma för att berätta att morbror Eino hade blivit mördad så bodde hon i Sala.

Det var en av Einos vänner som berättade för polisen att hundens ursprungliga namn var Ripa. Lillmatte berättade en hel del om Ripa/Lady. Hon kom att bli 18 år gammal och mycket tjock. Lady älskade att åka bil. Det var det bästa hon visste. Hon kom att förbli skotträdd hela livet ut vilket ju inte var så konstigt.
Citera
2025-09-24, 00:26
Medlem
OPK123s avatar
Det är mycket som talar för att Eino Hiltunen var Grandmannen.
Citera
2025-09-24, 16:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Grandmannen?

Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Det är mycket som talar för att Eino Hiltunen var Grandmannen.

Mycket möjligt att så var fallet.

Detta är du mer insatt i än jag.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här