2015-01-04, 11:43
Medlem
Hej, jag har själv funderat över detta många gånger. Jag har haft högt blodtryck sedan första gången de mätte det (vid 14 års ålder, är idag 27) och ingen har reflekterat över en förklaring. De rycker bara på axlarna och säger "västerländska sjukan".

Kan ju säga att min livsstil inte påverkar trycket iaf. Förutom att jag alltid varit i bra fysisk form (amatör bodybuilder och boxning, 8% bodyfat) så äter jag väldigt hälsosamt. Jag har tom testat att ändra matvanor flera gånger, vegandiet, lchf m.m.

Jag antar att det är ganska vanligt med högt blodtryck, få som kollar upp sig bara. Skulle säga att det är helt naturligt att ha högt blodtrycket, om än det höjer risken för hjärt och kärlsjukdomar.

Kan ju trösta dig med att jag kommer antagligen dö tidigare än dig också eftersom jag prickar in högt kolesterol och diabetes också (som också upptäcktes vid 14 års ålder).
Citera
2015-01-04, 12:01
Medlem
Meditation kan hjälpa
Det har sänkt min vilopuls ifrån 63 till 51 på någon månad.
Citera
2015-01-09, 16:16
Medlem
silbersteins avatar
Köp en glukosmätare, tex denna: http://www.amazon.co.uk/Codefree-Glucose-Monitor-Monitoring-Testing/dp/B0068JAJFS/ref=sr_1_1?s=drugstore&ie=UTF8&qid=1420816354&sr=1 -1 och kolla din insulinkänslighet (glukos i fasta). Jag har länge försökt klara ut varför mitt blodtryck är så högt och variabelt, utan att få någon större hjälp från vårdcentralen, och jag upptäckte med hjälp av mätaren att mitt blodsocker var högt, och antagligen varit det en längre tid. Inte tillräckligt högt för att klassas som diabetes, men inte långt därifrån. Jag är mycket smal, rör på mig, och äter väldigt hälsosamt vilket gör det extra frustrerande.

Om du har nedsatt insulinkänslighet kan det hjälpa att gå på en lågkohydratsdiet, typ paleo eller LCHF, köra HIIT (high intensity training) 3 gånger i veckan eller mer samt 5:2 diet. Jag håller för närvarande på att utvärdera dessa åtgärder, och får väl se vad det ger för resultat. Skall mäta mitt glukos igen om någon vecka för att se om det gett någon effekt på den fronten. En första mätning för ett par dagar sedan visade på viss förbättring iaf.
Senast redigerad av silberstein 2015-01-09 kl. 16:19.
Citera
2015-01-09, 22:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Köp en glukosmätare, tex denna: http://www.amazon.co.uk/Codefree-Glucose-Monitor-Monitoring-Testing/dp/B0068JAJFS/ref=sr_1_1?s=drugstore&ie=UTF8&qid=1420816354&sr=1 -1 och kolla din insulinkänslighet (glukos i fasta).
Varför köpa något man kan få gratis tyvärr bara 20 mätstickor.

http://www.abbott-diabetes.se/?id_item=178

Citat:
och jag upptäckte med hjälp av mätaren att mitt blodsocker var högt, och antagligen varit det en längre tid. Inte tillräckligt högt för att klassas som diabetes, men inte långt därifrån. Jag är mycket smal, rör på mig, och äter väldigt hälsosamt vilket gör det extra frustrerande.
Har flera mediciner som både kan sänka och höja blodsockret så inte ens fan vet vad det är men känns som det är lågt då och då.
Citera
2015-01-10, 20:39
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Varför köpa något man kan få gratis tyvärr bara 20 mätstickor.

http://www.abbott-diabetes.se/?id_item=178

Har flera mediciner som både kan sänka och höja blodsockret så inte ens fan vet vad det är men känns som det är lågt då och då.

Bara bra om du kan få mätare gratis, det viktiga är att testa dig. Blodsockernivån är svår att känna sig till, och symtom för lågt blodsocker kan vara identiska med de för högt. I båda fallen handlar det om att cellerna inte får tillräckligt med bränsle. För mig känns det som att jag äntligen har något att gå på och även om trycket är fortsatt variabelt så har det dippat rejält när jag primärt inriktat mig på att få ner blodsockret. Mätte en gång till igår och jag har lyckats få ned det med ca 25% på några veckor. Vet inte om placebo, men känner mig generellt mer välmående och klar i skallen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in