Citat:
Ursprungligen postat av
J-dilla
Så ser det ut varje gång Roma behöver göra mål.
Håller med. Börjar bli skapligt trött på att det ser likadant ut hela tiden.
Man spelar en fotboll som går ut på att hålla i boll mycket. Inget fel i det. Även om jag aldrig varit en förespråkare för en fotboll där bollen skall rullas runt i evigheter (tiki taka typ) och ytterst lite skapas framåt. Det är lite där Roma hamnat.
Nu rullar man bollen utanför straffområdet utan att egentligen komma till några farligheter alls. Det går alldeles för sakta, för lite rörelse samtidigt som man har spelare som knappast har förmågan att piska upp tempot.
Flera har tidigare tvivlat på Garcia som matchcoach. Det börjar fan jag också göra. När det sett likadant ut i 70 minuter måste det ske en förändring. Att köra ett rakt byte Florenzi - Ljajic är inte en förändring som kommer förändra någonting drastiskt i spelet.
Nu är inte jag mannen att avgöra hur den förändringen bör se ut. Men kanske ändra om i spelsystem. Byta lite i positioner eller liknande. Nu tragglar man på med samma 4-3-3 med spelarna på samma positioner och vägrar förändra. Inte ens under matchens gång.
På grund av det här rullandet och ineffektiviteten så blir det så många onödiga poängtapp. Kanske inte just den här matchen som är det tydligaste exemplet, men det finns att ta av.