2015-08-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Så du vet alltså inte vad som ska störas, hur man gör eller vad som krävs men du kan slå fast att det var mest mobiltelefoner som stod för störningen.

I verkligheten så använder inte civil och militär radio samma frekvenser.

förvisso kan man använda telefonen som gps men man föredrar fordonsmonterade mottagare just för att de är lite mer pålitliga. Sen brukar i princip alla mottagare (inkl telefoner) ta både GPS och Glonass (den ryska varianten). Glonass var ju Sovjetisk standard så sådana ärvde man redan då.

Ett annat alternativ är tröghetsnavigering (se tex Svenska försvarets POS-2) Fördelen med dessa är att de absolut inte går att störa (minus atombomb ungefär)
Den klassiska kartan och kompassen är faktiskt klart gångbara också (även de svårstörda)

Högeffektkomponenterna främst. Standardkomponenter hittar du utan problem men standardkomponenter pallar inte de effekter som krävs för avståndsstörning. Att bygga en förstärkare på säg 2kw som ska klara VHF frekvenser är inte enkelt. Sen ska den antingen kunna sända så frekvensbrett så den tar hela bandet eller klara över 100 frekvensbyten i minuten och det vet jag inga standardkomponenter som fixar och då har jag ändå förenklat bort kravet på rörligt fältbruk.

Står man still för länge med en störsändare så är man i princip garanterad en tung granat i skallen.

Är det jag som ger eldprioriteringen så är fi art (inklusive dess radarsystem prio 1). Und och störsystem prio 2). Staber, trupper och vanliga fordon får vänta lite

Edit: litet förtydligande runt elddoktrin
Här nappar det fortfarande, man skriver en avvikande åsikt eller förklaring och hela stimmet hugger. Man förstår med tydlighet varför ni gillar gänget i Kiev.

Det är klart att jag vet vad som ska störas och hur man kan göra trots att jag inte ofta håller på med radioteknik annat än för trådlöst ethernet och blåtand. Jag skriver att jag inte är expert på militära radiosystem, inte att jag inte vet hur det skulle kunna göras! Dagens moderna militära system kräver nog en del kunskap att störa ut men omöjligt för en skicklig radioelektriker tror jag inte att det är. Däremot avlyssning av modern krypterad radiotrafik blir svårare och kräver mycket goda hackare idag.

Varför yrar du fortfarande om att jag skrev att det var mobiltelefoner som stör? Är det ett sätt att försöka misskreditera mig? Jag har tagit upp inlägget förut men här kommer det igen.
Citat:
Jag tror knappast att Ryssland avslöjar sina senaste vapensystem i ett skitkrig som inte är deras. Det är nog mest oroliga människor som ringer runt då granater viner omkring för att varna anhöriga så systemen går ner. Samma med övrig radiotrafik, det blir ju en jäkla aktivitet i etern och har man skitsystem så har man.
1. Det mest troliga för det moblia systemet är att oroliga människor ringer ner det.
2. Övrig radiotrafik, ja det blir en jäkla aktivitet i etern då det hettar till. Mycket radiotrafik, störsändare av okända slag från båda håll etc.
Alltså mycket aktivitet i dom två båda fallen, (mobilsystem och övrig radiotrafik) är det glasklart nu?

För övrigt, vad är mest troligt (bäst att stapla upp nu då):
1. Ukraina ljuger och överdriver som vanligt för att få lite sympati och uppmärksamhet i väst?
2. Ryssland avslöjar sin förmåga att störa ut allt på slagfältet (och är det NATO-system Kiev använder så är det illa).

Som för oss till nästa fråga:
1. Används NATO-system, GPS och radio?
2. Är det gamla system från sovjettiden eller från Ryssland?

Jag tog punkt två för givet då jag har svårt att se att USA kastar avancerad teknik på opålitliga regimer och icke NATO-medlemmar.

Det går att bygga drivsteg på olika sätt. Att det sen blir klumpigt är en annan sak, vad spelar 10kg eller 100kg för roll för rebellerna om dom har fordon. Effekten behöver heller inte vara så stor då parterna är nära varandra, det är ju inte som när USA krigar och vill ha mils avstånd för sina soldater. 100 frekvensbyten i minuten var lite ynkligt tycker jag då det mesta är digitalt idag och frekvenser ligger tätare men använder dom gammal radioteknik för kommunikation så räcker det väl.
2015-08-16, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Här bevisar du din väldiga enfald. Blondism och ljus ögonfärg förekommer hos de flesta nordslaviska folken men kan absolut inte tillskrivas vikingar.
Återigen ett bra exempel från er sida som gillar Kievs sätt att ta hand om saker och ting.
Enfald? Jag skiter väl i genetiken här, det är ju sinnebilden av det nordiska folket jag avser, skandinaviska drag då om inte hår och ögonfärg duger. Drar det igång en diskussion om radio och elektronik då ska det tydligen göra det om genetik också, Nå, är du expert på området då? jag är det inte, kan inte ens lite. mace2442 vet ju vad han pratar om i alla fall då det gäller elektronik fast han tyvärr vränger till min text. Jag kan ju försöka så dra du igång lite om genetik så får vi se hur långt moderaterna låter oss hållas! Enfald var det ja, suck.

Har ni varit på kurs så det är så ni lärt er att man ska bemöta alla inlägg? Dra igång andra diskussioner för att få fokus från ämnet och försöka misskreditera motståndaren? Spy ut saker som lögnare, enfaldig, ryssfascist, troll, för gammal, för ung och allt möjligt. Det roliga är att det mesta av skiten kommer från er sida, har ni tänkt på det och vad det kan tänkas betyda?
2015-08-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Här nappar det fortfarande, man skriver en avvikande åsikt eller förklaring och hela stimmet hugger. Man förstår med tydlighet varför ni gillar gänget i Kiev.
Nä någon förklaring har ju fortfarande inte kommit. Det är ju den vi vill se.
Vi vill se den färdiga GPS störaren som har 5KM täckning.
Vi vill se VHF och UHF störare med samma täckning.

Citat:
Varför yrar du fortfarande om att jag skrev att det var mobiltelefoner som stör? Är det ett sätt att försöka misskreditera mig? Jag har tagit upp inlägget förut men här kommer det igen.
Nä det fixar du så bra själv så med dina vilda påståenden som du sen inte kan backa upp på nått sätt

Citat:
1. Det mest troliga för det moblia systemet är att oroliga människor ringer ner det.
Nä, Inte på något som helst sätt. För det första är ju mobilnät celluppbyggda så blir en cell överbelastad så slår det inte ut cellerna brevid.
För det andra så gäller att den starkaste sändaren får frekvensen först och eftersom den Ukrainska armen knappast ringer via Basstationer hos separatisterna så är de betydligt närmare basstationerna. Med andra ord så funkar inte den teroin idag heller. En störsändare däremot med hög effekt. Den vinner.

Citat:
2. Övrig radiotrafik, ja det blir en jäkla aktivitet i etern då det hettar till. Mycket radiotrafik, störsändare av okända slag från båda håll etc.
Alltså mycket aktivitet i dom två båda fallen, (mobilsystem och övrig radiotrafik) är det glasklart nu?

För det första så finns det fortfarande ingen civil radio som använder militära band så någon mängd av trafik kan inte uppkomma. Sen var det återigen det här med att den som är narmast får starkast signal om man har likadana radios. Dvs en likadan radio duger itne som störsändare utan det krävs mycket mer kraft.

Citat:
Det går att bygga drivsteg på olika sätt. Att det sen blir klumpigt är en annan sak, vad spelar 10kg eller 100kg för roll för rebellerna om dom har fordon. Effekten behöver heller inte vara så stor då parterna är nära varandra, det är ju inte som när USA krigar och vill ha mils avstånd för sina soldater.

Eftersom det var ledningssystem som stördes så innebär det fortfarande staber och staber står bakom sina trupper och sen har man ingemansland osv. Dvs man pratar minst 5 KM från störsändaren och pratar vi mekansierade förband troligen det dubbla eftersom stridsvagnar kan bekämpa mjuka mål på minst 2 KM. Höga antenner synns ju också så de måste stå långt bak för att inte bli mosade det första som händer.

Det innebär att det krävs en hel del uteffekt, i synnerhet eftersom effekten avtar med kvadraten på avståndet. Först säger du att du inte är en expert men du kan ändå stensäkert slå fast att det går att hembygga utan problem - då kan du väl visa ett enda sådant drivsteg då som klarar 1 KW i upp till 300 mhz området som är hembyggt då?

Eller om det är för svårt, bara ett par effekttransistorer som pallar en KW i 300 Mhz?

Eller så kan man komma ihåg att störförmåga ingår i många ryska regimentern och vi vet ju redan att delar av högpririterade pansarregementen har skickats till Ukraina iom att T72B3 vagnar har slagits ut i Ukraina
Senast redigerad av mace2442 2015-08-16 kl. 21:21.
2015-08-17, 09:25
Medlem
Fox är förvisso inte vad jag kallar en bra källa men det ger ett svar på varför man inte vill använda de tidigare ryska störsystemen
http://www.foxnews.com/story/2003/03/23/russian-dealers-provide-iraq-with-supplies-electronics.html

Och hur man löste det
http://www.foxnews.com/story/2003/03/25/military-wipes-out-iraqi-gps-jammers.html

dvs den generationens system duger alltså inte utan det krävs nyare prylar för att ge nån verklig effekt
2015-08-17, 10:17
Medlem
Vedhuggare och alla andra ryska troll i tråden har länge skyllt på att Ukrainska styrkor begår folkmord och att man bombar oskyldiga civila genom att skjuta mot befolkade städer.

Inatt bombade (hör och häpna) ryska styrkor Mariupols förorter med 152 mm artilleri vilket resulterade i 2 döda och 6 skadade civila. Vilka ska ni skylla på nu?

http://m.0629.com.ua/news/927052
2015-08-17, 10:21
Medlem
Den ryska ekonomin störtdyker nu igen och snart har Ryssland härdsmälta som i vintras. Rubeln ligger idag på 65 rubel mot en dollar, när läget var som mest akut i vintras låg växelkursen omkring 70 rubel per dollar. Rubeln fortsätter att sjunka i takt med oljepriset och Rysslands invasion av Ukraina.

http://www.reuters.com/article/2015/08/17/russia-markets-rouble-idUSL5N10S0OD20150817
2015-08-17, 10:23
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Vedhuggare och alla andra ryska troll i tråden har länge skyllt på att Ukrainska styrkor begår folkmord och att man bombar oskyldiga civila genom att skjuta mot befolkade städer.

Inatt bombade (hör och häpna) ryska styrkor Mariupols förorter med 152 mm artilleri vilket resulterade i 2 döda och 6 skadade civila. Vilka ska ni skylla på nu?

Ja det är såklart ryskt krigsbrott detta dödande av civila ukrainare. Även i Donetsk dödar de ukrainare de ryska fascisterna, här en video där Donetsk träffas av projektiler från inne i Donetsk!
http://m.youtube.com/watch?v=X5xUhDoBDF0
2015-08-17, 10:53
Medlem
fitz-humes avatar
Ryssarna överväger troligen en attack på Kherson och Odessa. Fyra ryska drönare siktade, återvände därefter till den ockuperade Krimhalvön.

http://ukraineunderattack.org/en/29986-four-russian-uavs-recorded-near-the-administrative-border-with-the-occupied-crimea-motuzianyk. html
2015-08-17, 11:13
Medlem
OttorWaefres avatar
Läsvärd artikel om den folkliga ukrainska kampen mot rysk subversiv verksamhet i Mykolaiv och Kryvyi Rih under 2014 och varför den senare misslyckades:

Citat:
Most of the pro-Russian protesters in Mykolayiv were indeed locals. But the organizing and resources came from Russia. “You could see a major difference in the way that the Mykolayiv Maidan and pro-Russian protests were supplied: the Maidan always had a money box where local people donated money, volunteers that prepared food,” told Andriy. “The Antimaidan, and later, pro-Russian protests were organized in the best possible way but had no box for donations, everything was prepared for them, I never saw anybody making sandwiches there. Even if they didn’t get cash handouts, they had food and heating prepared for them, and that’s why they attracted the poorest people – not teachers and businessmen, but even homeless people.”
http://euromaidanpress.com/2015/08/13/meet-the-people-behind-novorossiyas-grassroots-defeat/
2015-08-17, 11:32
Medlem
Striderna är nu uppe i samma nivå som under Illovaisk och Debaltseve. Det som är mest tragiskt är väl att det inte nämns ett ord i västlig media om detta. Putin har lyckats med sin propaganda.

http://www.kyivpost.com/content/ukraine/attacks-in-ukraine-surge-to-levels-seen-at-battles-of-debaltseve-ilovaisk-395910.html

Vart är alla sanktioner som USA och väst lovade om ryssarna fortsatta sina attacker?

Citat:
The level of attacks reported by the Ukrainian military in recent days is similar that seen at the worst stages of the conflict – in August last year, and in December and February this year –when Russian backed separatists made major gains against Ukrainian forces at Illovaisk and Debaltseve.

Moreover, the latest attacks come at a time of high tension in the Ukraine conflict, with both sides accusing the other of preparing to launch an offensive. According to a report by UK newspaper the Independent on Sunday, Ukraine’s National Security and Defense Council believes there are 33,400 Russian-backed separatist soldiers inside eastern Ukraine, with 400 main battle tanks and close to 2,000 armored troop carriers at “full combat readiness.” The council also said that there are more than 50,000 Russian troops on the border, and more than 9,000 already inside Ukraine.

Måste säga att separatisterna har gjort ett bra jobb med att erövra flera stridsvagnar och stridsfordon än vad hela den Ukrainska armén har tillgång till.

Ryssarna har nu gett separatisterna 400 stridsvagnar och 2.000 stridsfordon samtidigt som man har 9.000 ryska soldater i Ukraina och 50.000 till vid gränsen.
2015-08-17, 12:14
Medlem
Citat:
We have rumint - emphasis UNCONFIRMED - that Russian Army motor rifle brigades in Rostov region (50km from Ukraine border) put on ALERT.

https://twitter.com/MarQs__

Ryska brigader på Krim, Transnistrien och längs med den ryska gränsen har fått order om högsta beredskap samtidigt som Lavrov talar om att Ukraina vill ha krig.

Citat:
"We are worried by the developments in recent days which strongly recall preparation for more military actions," Lavrov told a news conference, accusing Kiev of breaking the terms of a ceasefire.
"It was like that in August last year when Ukrainian soldiers received the order to attack. ... It was like that in January of this year. One shouldn't be experimenting and trying one's luck, one should simply fulfill what was agreed in Minsk."

http://www.dailymail.co.uk/wires/reuters/article-3200753/Russia-says-Ukraine-preparing-new-offensive-against-separatists.html

Bådar jävligt gott.
Senast redigerad av Pobedarov 2015-08-17 kl. 12:18.
2015-08-17, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov

Pobedarov, antagandes att den artikel du länkar till har korrekt information, så ska du veta att jag inte gör skillnad på civila och civila. Kriget är grymt för dem alla.

Fundera på varför jag inte talar om ukrainska troll. Debatten ska vara anständig. De beskyllningar som slungas ut i vissa trådar sänker dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in