Citat:
Här nappar det fortfarande, man skriver en avvikande åsikt eller förklaring och hela stimmet hugger. Man förstår med tydlighet varför ni gillar gänget i Kiev.Så du vet alltså inte vad som ska störas, hur man gör eller vad som krävs men du kan slå fast att det var mest mobiltelefoner som stod för störningen.
I verkligheten så använder inte civil och militär radio samma frekvenser.
förvisso kan man använda telefonen som gps men man föredrar fordonsmonterade mottagare just för att de är lite mer pålitliga. Sen brukar i princip alla mottagare (inkl telefoner) ta både GPS och Glonass (den ryska varianten). Glonass var ju Sovjetisk standard så sådana ärvde man redan då.
Ett annat alternativ är tröghetsnavigering (se tex Svenska försvarets POS-2) Fördelen med dessa är att de absolut inte går att störa (minus atombomb ungefär)
Den klassiska kartan och kompassen är faktiskt klart gångbara också (även de svårstörda)
Högeffektkomponenterna främst. Standardkomponenter hittar du utan problem men standardkomponenter pallar inte de effekter som krävs för avståndsstörning. Att bygga en förstärkare på säg 2kw som ska klara VHF frekvenser är inte enkelt. Sen ska den antingen kunna sända så frekvensbrett så den tar hela bandet eller klara över 100 frekvensbyten i minuten och det vet jag inga standardkomponenter som fixar och då har jag ändå förenklat bort kravet på rörligt fältbruk.
Står man still för länge med en störsändare så är man i princip garanterad en tung granat i skallen.
Är det jag som ger eldprioriteringen så är fi art (inklusive dess radarsystem prio 1). Und och störsystem prio 2). Staber, trupper och vanliga fordon får vänta lite
Edit: litet förtydligande runt elddoktrin
I verkligheten så använder inte civil och militär radio samma frekvenser.
förvisso kan man använda telefonen som gps men man föredrar fordonsmonterade mottagare just för att de är lite mer pålitliga. Sen brukar i princip alla mottagare (inkl telefoner) ta både GPS och Glonass (den ryska varianten). Glonass var ju Sovjetisk standard så sådana ärvde man redan då.
Ett annat alternativ är tröghetsnavigering (se tex Svenska försvarets POS-2) Fördelen med dessa är att de absolut inte går att störa (minus atombomb ungefär)
Den klassiska kartan och kompassen är faktiskt klart gångbara också (även de svårstörda)
Högeffektkomponenterna främst. Standardkomponenter hittar du utan problem men standardkomponenter pallar inte de effekter som krävs för avståndsstörning. Att bygga en förstärkare på säg 2kw som ska klara VHF frekvenser är inte enkelt. Sen ska den antingen kunna sända så frekvensbrett så den tar hela bandet eller klara över 100 frekvensbyten i minuten och det vet jag inga standardkomponenter som fixar och då har jag ändå förenklat bort kravet på rörligt fältbruk.
Står man still för länge med en störsändare så är man i princip garanterad en tung granat i skallen.
Är det jag som ger eldprioriteringen så är fi art (inklusive dess radarsystem prio 1). Und och störsystem prio 2). Staber, trupper och vanliga fordon får vänta lite
Edit: litet förtydligande runt elddoktrin
Det är klart att jag vet vad som ska störas och hur man kan göra trots att jag inte ofta håller på med radioteknik annat än för trådlöst ethernet och blåtand. Jag skriver att jag inte är expert på militära radiosystem, inte att jag inte vet hur det skulle kunna göras! Dagens moderna militära system kräver nog en del kunskap att störa ut men omöjligt för en skicklig radioelektriker tror jag inte att det är. Däremot avlyssning av modern krypterad radiotrafik blir svårare och kräver mycket goda hackare idag.
Varför yrar du fortfarande om att jag skrev att det var mobiltelefoner som stör? Är det ett sätt att försöka misskreditera mig? Jag har tagit upp inlägget förut men här kommer det igen.
Citat:
1. Det mest troliga för det moblia systemet är att oroliga människor ringer ner det.
Jag tror knappast att Ryssland avslöjar sina senaste vapensystem i ett skitkrig som inte är deras. Det är nog mest oroliga människor som ringer runt då granater viner omkring för att varna anhöriga så systemen går ner. Samma med övrig radiotrafik, det blir ju en jäkla aktivitet i etern och har man skitsystem så har man.
2. Övrig radiotrafik, ja det blir en jäkla aktivitet i etern då det hettar till. Mycket radiotrafik, störsändare av okända slag från båda håll etc.
Alltså mycket aktivitet i dom två båda fallen, (mobilsystem och övrig radiotrafik) är det glasklart nu?
För övrigt, vad är mest troligt (bäst att stapla upp nu då):
1. Ukraina ljuger och överdriver som vanligt för att få lite sympati och uppmärksamhet i väst?
2. Ryssland avslöjar sin förmåga att störa ut allt på slagfältet (och är det NATO-system Kiev använder så är det illa).
Som för oss till nästa fråga:
1. Används NATO-system, GPS och radio?
2. Är det gamla system från sovjettiden eller från Ryssland?
Jag tog punkt två för givet då jag har svårt att se att USA kastar avancerad teknik på opålitliga regimer och icke NATO-medlemmar.
Det går att bygga drivsteg på olika sätt. Att det sen blir klumpigt är en annan sak, vad spelar 10kg eller 100kg för roll för rebellerna om dom har fordon. Effekten behöver heller inte vara så stor då parterna är nära varandra, det är ju inte som när USA krigar och vill ha mils avstånd för sina soldater. 100 frekvensbyten i minuten var lite ynkligt tycker jag då det mesta är digitalt idag och frekvenser ligger tätare men använder dom gammal radioteknik för kommunikation så räcker det väl.