2015-03-24, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Kort uppdatering:

Kolomoiskiy är en paria, noll stöd.

Litauen går in i ett mycket stort bioetanolprojekt.

Antikorruptionsåtgärderna är ett skämt. Att ingen seriös dom fallit förklaras med att korruptionen nästan magiskt försvinner genom preventiv evolution (direktcitat).

IMF står stenhårt bakom Ukraina, räds ej att böja reglerna till bristningsgränsen.

Godnatt!

Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Det var faktiskt enormt överraskande att läsa! I andra världskriget hade Sovjetunionen "spärrkompanier" som sköt egna soldater som flydde bakåt från fronten. Ren terrorverksamhet mot sina egna, alltså. Under kalla kriget snackades det en del om att Sovjetunionen fortfarande skulle använda sådana förband, men så vitt jag kommer ihåg var det inte så många som trodde att det kunde vara sant.

Och så visar det sig att Ryssland fortfarande sätter in just spärrförband i Ukraina, 2015! De "frivilliga" soldaterna från Ryssland, Tjetjenien och "frihetskämparna" från Donbass vill tydligen inte kämpa mot de ukrainska trupperna. De behöver låsas in, tvingas att avancera - eller dö. "Frivilliga", my ass.

Hittade en någorlunda färsk, intressant bloggpost om hur spärrförbanden arbetade under andra världskriget: https://staffanskott.wordpress.com/2014/06/26/stalins-sparrtrupper-som-han-inte-hade-vunnit-kriget-forutan/

Ja det kan man ju tänka sig är en effektiv åtgärd att få ett förband att gå framåt utan att tveka. Sen om ryssarna verkligen skulle skjuta sina egna det är jag nog mer tveksam till. Finns det exempel på det? Har hittills härinne bara sett att ukrainarna skjutit dessertörer men kanske bara rykten
2015-03-25, 02:30
Medlem
Reguluss avatar
Porosjenko sparkar Kolomoiskiy

Porosjenko har i kväll avskedat oligarken Igor Kolomoiskiy från posten som guvernör för Dnipropetrovskprovinsen meddelar Porosjenko på sin egen hemsida (bara på ryska och ukrainska än):

http://www.president.gov.ua/ru/news/32541.html

The President signed a decree on the release of Igor Kolomoisky to the post of head of Dnipropetrovsk Regional State Administration (Google Translate)

Därmed har konfikten mellan Porosjenko och Kolomoiskiy, som eskalerat de senaste dagarna, blivit akut. Frågan är vad Kolomoiskiys motdrag blir?
2015-03-25, 07:29
Medlem
Citat:
Kort uppdatering:

Kolomoiskiy är en paria, noll stöd.

Litauen går in i ett mycket stort bioetanolprojekt.

Antikorruptionsåtgärderna är ett skämt. Att ingen seriös dom fallit förklaras med att korruptionen nästan magiskt försvinner genom preventiv evolution (direktcitat).

IMF står stenhårt bakom Ukraina, räds ej att böja reglerna till bristningsgränsen.

Godnatt!

Vad gör Kolomoiskiy nu tror du? Övervärderade han sin ställning?

I förra veckan talade du om någon större affär inom energisektorn om jag kommer ihåg rätt. Blev det inget eller det är bioetanolprojektet du syftade på?
2015-03-25, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Porosjenko sparkar Kolomoiskiy

Porosjenko har i kväll avskedat oligarken Igor Kolomoiskiy från posten som guvernör för Dnipropetrovskprovinsen meddelar Porosjenko på sin egen hemsida (bara på ryska och ukrainska än):

http://www.president.gov.ua/ru/news/32541.html

The President signed a decree on the release of Igor Kolomoisky to the post of head of Dnipropetrovsk Regional State Administration (Google Translate)

Därmed har konfikten mellan Porosjenko och Kolomoiskiy, som eskalerat de senaste dagarna, blivit akut. Frågan är vad Kolomoiskiys motdrag blir?
Det verkar som Kolomoisky har fått sparken som "governor of Dnipropetrovsk"vi får se vad han gör nu? Dramat lär fortsätta! Tyvärr innehåller den länkade NY-Times artikeln ingen ny information.
Ukraine President Dismisses Billionaire Ally From Governor’s Role
MOSCOW — In the latest move in a dispute that has threatened to fracture Ukraine’s government, President Petro O. Poroshenko early Wednesday dismissed the billionaire governor of Dnipropetrovsk, an important industrial region that has been a bulwark against the advances of pro-Russian separatists
http://www.nytimes.com/2015/03/25/world/europe/ukraine-president-dismisses-billionaire-ally-from-governors-role.html?_r=0
Senast redigerad av fuckuto 2015-03-25 kl. 07:43.
2015-03-25, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Vad gör Kolomoiskiy nu tror du? Övervärderade han sin ställning?

I förra veckan talade du om någon större affär inom energisektorn om jag kommer ihåg rätt. Blev det inget eller det är bioetanolprojektet du syftade på?

Vill ej säga för mycket. Men en stor del av den statliga spitproduktionen kommer att ställas om till. Grönt biobränsle. Över 100 anläggningar, så det handlar om en strategiskt viktig deal energimässigt och några hundra miljoner euros.

Mr K har noll support. Ja, förutom separatistmuppar då... Som hoppas på en ny intern konfrontation. Det lustiga är att media skriver om konflikten med Poroshenko, men det är bara på ytan, en biverkning, utan i själva verket är det Pinchuk som är motparten (dels i privata stämningar i London, dels genom EU-vänlig vilja av utförsäljning av statliga bolag).
2015-03-25, 09:45
Medlem
OttorWaefres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Gotlandsfortet är fantasier som existerat i Sverige sedan sovjettiden ungefär som ubåtshotet från Ryssland i östersjön, kraftigt överdrivet. NATOländer allierade med en kärnvapenstat som härbärgerar dessa vapen eller vapenbärare är defacto ett mål, inga nyheter. Att hota tex Danmark var bara totalt fel, nu är det inte direkt Sergej Sjojgu utan en ambassadör som gjort det men fortfarande väldigt onödigt och kontraproduktivt.

Hej du lede (pro-)ryss!

Givetvis sprider du infama rysslögner, precis i enlighet med vad dina NKVD-nazguler till uppdragsgivare/inspiratörer önskar.

Gotlands "påhittade" strategiska betydelse betraktas som ett faktum av alla insatta geopolitiska och militära experter utanför det Röda Mordor, ta t.ex. den tidigare rektorn för Försvarshögskolan, generalmajor Karlis Neretnieks:

Citat:
The most interesting areas in Sweden for such a Russian operation are Gotland, a large island in the middle of the Baltic, and parts of southern Sweden. On Gotland there is no permanent Swedish military presence except for a home guard unit, making it an easy target. There would be no need for Russia to make extensive and revealing preparations to launch an operation aiming at occupying the island. A surprise attack is a very real option. Russian long range systems deployed there would make air and sea operations on and over the Baltic Sea very hazardous for an opponent. Russia being able to deploy the same systems in southern Sweden would have the same consequences when it comes to limiting NATO´s freedom of action.

http://karlisn.blogspot.com/2015/03/an-isolated-attack-on-sweden-russian.html
2015-03-25, 09:55
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Vill ej säga för mycket. Men en stor del av den statliga spitproduktionen kommer att ställas om till. Grönt biobränsle. Över 100 anläggningar, så det handlar om en strategiskt viktig deal energimässigt och några hundra miljoner euros.

Mr K har noll support. Ja, förutom separatistmuppar då... Som hoppas på en ny intern konfrontation. Det lustiga är att media skriver om konflikten med Poroshenko, men det är bara på ytan, en biverkning, utan i själva verket är det Pinchuk som är motparten (dels i privata stämningar i London, dels genom EU-vänlig vilja av utförsäljning av statliga bolag).
Du är bra insatt, såklart, då du är på plats. Pinchuk verkar vara lite av dubbelagent:
Citat:
“It’s not necessary to be a member of the European Union,” he told me a year ago. “But European values”–meaning civil society, the rule of law, human rights, freedom of speech–”will solve a great number of Ukraine’s problems.” Yet he added: “Ukraine cannot be successful without Russia.”

Such equivocating stemmed from a harsh reality: Pinchuk’s fortune is tied to trade with Russia. Lest he forget that, Vladimir Putin’s regime recently imposed crippling tariffs on his core asset, the steel tube company Interpipe. His father-in-law is former Ukrainian president Leonid Kuchma, the onetime patron of Victor Yanukovych, the Moscow-backed president who just fled his own country and reportedly spirited off billions of dollars.
http://www.forbes.com/sites/katyasoldak/2014/03/03/ukraines-victor-pinchuk-the-oligarch-in-the-middle-of-the-crisis/

Samtidigt stödjer han såklart, iaf muntligen, Ukraina mot rysk invasion:
Citat:
He has rejected a call to serve as a governor in an eastern province, saying, “I don’t think it would be useful.” But it’s clear where his heart is: “Ukraine is Ukraine in its current borders–and we must not give up any part of it.”
2015-03-25, 10:09
Medlem
OttorWaefres avatar
Två illavarslande uppdateringar:

1) Privata milisgrupper i Odessa, i Kolomoiskys sold, ska enligt NYT ha dragits tillbaka från daglig patrullering av staden, vars borgmästare är allierad med samme Kolomoisky. En försvagning av den beväpnade ordningsmakten i Odessa skulle förstås kunna spela ryssen i händerna vid en invasion från Transnistrien och/eller genom trupplandsättningar via fartyg från Krim.

https://twitter.com/MarQs__/status/580630919674986497

2) "Separatister", inkl. den ryske generalen Lentsov, och OSCE ska ha beskjutits i Shyrokyne igår. Senare ska ha OSCE ha sagt att de endast hört beskjutningen. Rysk false flag i syfte att skapa ett svepskäl för offensiv mot Mariupol?

https://twitter.com/Conflict_Report/status/580497466384056321
https://twitter.com/Conflict_Report/status/580490895532912642
https://twitter.com/Conflict_Report/status/580495215833833474
2015-03-25, 10:15
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Att svarta stred för SS är klarlagt, och om du inte klarar av att googla fram det får det stå för dig. Vi kan ta det via PM istället för att förstöra denna tråd.
Svarta stred inte för SS som ni nazister försöker göra gällande.

Citat:
Ang. Ukraina, jag ställt en fråga till dig vad gällande ditt påstående att om en svensk (hypotetiskt*) skulle försöka ansluta sig till de pro-ryska lägrena så skulle de omedelbart ses som en fiende av ryssarna, mördas eller kidnappas.
Jag har svarat. Dessutom skulle du peka på någon svensk som stridit för de ryska terroristerna för att motbevisa min tes vilket du inte ens försökt. Alternativt får du resa ner och bevisa motsatsen.

Citat:
Varför är det så? Kan du svara på detta? Vad är det som gör att just en svensk skulle råka ut för det, när andra nationaliteter som anslutit sig inte råkat ut för den behandligen?
Det har jag redan svarat på, måste jag upprepa mig som ni pro-ryssar?

Citat:
*Jag förstår att ordet hypotetiskt är svårt för dig att förstå när du bad mig länka information om svenskar, norrmän (på svenska säger man inte norskar), eller finländare som skulle strida för pro-ryssarna.
Det jag menar är om nu en svensk skulle få för sig att ansluta sig till pro-ryssarna. Inte att detta faktiskt skett.
Cirkelargumentation. Då ingen svensk skulle ansluta sig till de ryska trupperna på grund av att de skulle dö, bli kidnappade eller liknande (som du som icke svensk har svårt förstå) så är min tes inte bevisad, men du kan inte motbevisa den. Har du ens sökt efter svenskar som gått med de ryska trupperna eller är du bara tjurig ryss på tramsigt humör som vanligt i denna tråd? Varför skulle en svensk strida för ryssen och varför skulle ryssarna lita på en svensk mer än sina egna som de dödar pga meningsskiljaktigheter?
2015-03-25, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Svarta stred inte för SS som ni nazister försöker göra gällande.

Jag har svarat. Dessutom skulle du peka på någon svensk som stridit för de ryska terroristerna för att motbevisa min tes vilket du inte ens försökt. Alternativt får du resa ner och bevisa motsatsen.

Det har jag redan svarat på, måste jag upprepa mig som ni pro-ryssar?

Cirkelargumentation. Då ingen svensk skulle ansluta sig till de ryska trupperna på grund av att de skulle dö, bli kidnappade eller liknande (som du som icke svensk har svårt förstå) så är min tes inte bevisad, men du kan inte motbevisa den. Har du ens sökt efter svenskar som gått med de ryska trupperna eller är du bara tjurig ryss på tramsigt humör som vanligt i denna tråd? Varför skulle en svensk strida för ryssen och varför skulle ryssarna lita på en svensk mer än sina egna som de dödar pga meningsskiljaktigheter?

Som jag tidigare klargjort, så tar jag avstånd från nazism. Men du vägrar att inse det och det får stå för dig.
Vidare är det är mycket möjligt att ingen svensk skulle få för sig att ansluta sig till pro-ryska lägren, det har jag inte heller påstått.
Du har bett om att jag ska bevisa något jag aldrig påstått, d.v.s. visa någon svensk som strider för pro-ryssarna.
Jag har efterfrågat ett klargörande av ditt påstående att just en svensk skulle mördas om han anslöt sig.

Jag tror istället som putlerthesmall skriver, att pro-ryssarna skulle älska en svensk som anslöt sig till dem.
Men givetvis ger jag dig fortfarande chansen att förklara varför så icke skulle vara fallet. (Du behöver inte bevisa något, en rimlig förklaring varför just en svensk skulle mördas om denne fick för sig att ansluta sig till pro-ryssarna räcker).
2015-03-25, 10:35
Medlem
Han.Jelins avatar
Jag läste att USA hotade Ryssland också med kärnvapen. Är det sant? Om ingen av dem vill backa undan så är det oundvikligt med kärnvapenkrig nu med dessa länder. Jag är mycket orolig inför framtiden och jag hoppas att de förstår att ingen sida kan vinna ett sådant krig. Jag vill att Ryssland ska lämna Krim, men det kommer inte hända idag, därför blir jag orolig när jag hör att USA buffar upp sig med att skicka vapen till Ukraina och när de besvarar Rysslands kärnvapen hot likadant. Jag hoppas att USA lämnar Europa. Jag är inte så insatt i konflikten. Vad tror ni bättre vetande? Är risken stor med militärt krig vilket gör så att den förlorande sidan använder kärnvapen?
2015-03-25, 10:58
Medlem
OttorWaefres avatar
Ytterligare indikationer på Rysslands infiltration/korruption av OSCE kommer nu från en rysk människorättsaktivist som tidigare samarbetat med organisationen i Donbass:

Citat:
“The OSCE betrayed us. I have to speak openly about this. OSCE staff had the lists of people to be evacuated. The lists were given to them by the ATO command so that OSCE staff could provide assistance. They somehow passed the list to the opposing side. I don’t know why they did this or for what sinister motives, or the details of how this actually occurred,” she stated.

http://euromaidanpress.com/2015/03/24/human-rights-advocate-detained-by-militants-osce-betrayed-us/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in