2015-02-15, 16:56
  #4453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Verkar som terroristerna vägrar OSSE tillträde till Debaltseve med motiveringen att ingen fred råder. Omvärlden ser övergreppen på debaltseveborna, staden bombas totalt sönder av terrorgrupperingar enligt myndigheterna i staden, men hoppas på ett under att allt skall lösa sig. Än har man inte tokförklarat Putin även om det ligger nära till hands. Att dessa låtsasrebubliker ihop med Putin kan orsaka så mycketelände och lidande borde stämma till eftertanke. Skall väst då verkligen göda egoismen hos den lille mannen i Kreml genom alltför stora eftergifter? Men kanske man vill rida ut putineran och hoppas på nya fräscha politiker inom kort. Karln ser ju ut som färdig för graven.


Hör mer och mer prat om nya strider. Poroshenko ska tala mer Merkel och Hollande ikväll, senare talar de både sistnämnda med Putin också. Min gissning är att striderna antingen upphör snabbt eller vapenvilan faller sönder inom 48 timmar.

Det är förmodligen svårt att ens ha ett konstruktivt samtal med separatistdräggen. De sviker sitt ord, de är lynniga och de känns allmänt extremt inkompetenta politiskt. Så antingen ger Putin dom ett ultimatum eller också blir det mobilisering och västlig beväpning av Ukraina. Samt så klart då en mycket tuffare sanktionspolicy mot Ryssland.

Putin är en lögnare och jag hoppas han ruttnar bort i plågsam sjukdom. Men han är inte dum i huvudet. Med ryggen mot väggen satsade han mycket på Minsk. Han ställde Rysslands framtid mot en fred. Personligen tror jag inte han skulle gjort det bara för att börja bryta mot fredsuppgörelsen några timmar senare. Innan Putin sviker sitt ord - igen - behöver han att det går lite tid, att det finns en viss positiv utveckling att peka på, en osäkerhet att spela mot framför allt EU, och på så sätt försöka manipulera situationen. Ryssland kommer säkert att ljuga igen. Och igen.

Men de brott mot vapenvilan som sker nu känns som att separatisterna själva initierat. Det skadar Ryssland på ett korkat sätt.
2015-02-15, 17:10
  #4454
Medlem
Flera jounalister från Vast Ukraina och Polen ar på vag till Debaltseve just nu , en av de inbaddade journalisterna med Ukrainska armen ska ha kort på en minfalt nara Lohvynove.
Av alla bilder och Videos finns ute på Twitter kan man bla se;
Ukrainska stridsvaganr som har kort fast i leran och en back for att senare overgivits och tagis over av Ryssarna.
Ryska APC och en URAL som brinner i Lohvynove ,byn fick tydligen en en granat regn strax innan den s.k vapen vilan tradde i kraft.
Jeg ar ingen militar expert men ar det inte det Brittiska APC som Ukraina fick nyligen som man ser på twitter stående i en konvoj på motorvagen till Debaltseve?
__________________
Senast redigerad av sydneystockholm 2015-02-15 kl. 17:13.
2015-02-15, 17:37
  #4455
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sydneystockholm
Flera jounalister från Vast Ukraina och Polen ar på vag till Debaltseve just nu , en av de inbaddade journalisterna med Ukrainska armen ska ha kort på en minfalt nara Lohvynove.
Av alla bilder och Videos finns ute på Twitter kan man bla se;
Ukrainska stridsvaganr som har kort fast i leran och en back for att senare overgivits och tagis over av Ryssarna.
Ryska APC och en URAL som brinner i Lohvynove ,byn fick tydligen en en granat regn strax innan den s.k vapen vilan tradde i kraft.
Jeg ar ingen militar expert men ar det inte det Brittiska APC som Ukraina fick nyligen som man ser på twitter stående i en konvoj på motorvagen till Debaltseve?
Life News har varit i Logvinova. Min favoritjournalist, som jag inte vet vad han heter (alltid först och längst fram där det händer), säger massa saker jag inte förstår. Men det är ändå ett intressant reportage. Utslagna ukrainska stridsvagnar och andra fordon överallt, döda ukrainska soldater överallt. Själva byn helt raserad.

https://www.youtube.com/watch?v=ZxAAwHDFXO0
2015-02-15, 17:44
  #4456
Medlem
Chrillothekids avatar
Ukraina köpte in 75st engelska apc(vet ej vad dom heter) innan kriget bröt ut. Dom ska tydligen va rätt kassa om jag fattat det rätt så dom har väl inte velat använda dom kanske?
2015-02-15, 17:54
  #4457
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Ukraina köpte in 75st engelska apc(vet ej vad dom heter) innan kriget bröt ut. Dom ska tydligen va rätt kassa om jag fattat det rätt så dom har väl inte velat använda dom kanske?

Inte kassa för sin uppgift, som var att transportera soldater från UK till BAOR:

http://en.wikipedia.org/wiki/Saxon_%28vehicle%29

Inte ett stridsfordon, men en bepansrad transport med splitterskydd. Finns nog relevanta användningsområden för dessa i Ukraina.
2015-02-15, 17:56
  #4458
Medlem
baggebo1s avatar
Om rapporterna stämmer så får Azov (som givetvis inte följde vapenvilan) storstryk i Shyrokyne idag. Folkmilisen ska ha jagat bort dem helt och Azov själva erkänner minst 50 döda och skadade.
2015-02-15, 17:56
  #4459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Life News har varit i Logvinova. Min favoritjournalist, som jag inte vet vad han heter (alltid först och längst fram där det händer), säger massa saker jag inte förstår. Men det är ändå ett intressant reportage. Utslagna ukrainska stridsvagnar och andra fordon överallt, döda ukrainska soldater överallt. Själva byn helt raserad.

https://www.youtube.com/watch?v=ZxAAwHDFXO0

APC och T72an saknar Ukrainska tecken dvs dessa 2 vita strangar
2015-02-15, 18:13
  #4460
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Life News har varit i Logvinova. Min favoritjournalist, som jag inte vet vad han heter (alltid först och längst fram där det händer), säger massa saker jag inte förstår. Men det är ändå ett intressant reportage. Utslagna ukrainska stridsvagnar och andra fordon överallt, döda ukrainska soldater överallt. Själva byn helt raserad.

https://www.youtube.com/watch?v=ZxAAwHDFXO0

Reportern heter Semen (eller Semyon) Pegov. Jag gillar skarpt hans pedagogiska och, jämfört med västmedia, objektiva stil. Han har levererat de utan konkurrens mest informativa reportagen under de senaste veckorna.
__________________
Senast redigerad av Stabskapten 2015-02-15 kl. 18:29.
2015-02-15, 18:46
  #4461
Bannlyst
Citat:
Normandy Quartet Leaders Agree to Continue Talks on Monday
Kiev forces and independence militias must respect the ceasefire in the whole conflict zone, including Debaltsevo, the leaders of Ukraine, France, Germany and Russia agreed in a phone conversation, the Ukrainian president 's official website said on Sunday.
Källa: http://sputniknews.com/europe/20150215/1018309749.html#ixzz3Rpx1NUry
2015-02-15, 18:53
  #4462
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Den brittiske frilansaren Graham W. Philips tar sig en promenad på ett fält utanför Debaltsevo:
Han har terroristernas uniform på sig. Förhoppningsvis kommer vi se honom död snart, GBR lär inte vilja ha tillbaka honom. Nu är han inte bara en dålig reporter som ljuger konstant utan en terrorist då han framför deras budskap och propaganda iklädd deras kläder.
2015-02-15, 18:57
  #4463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Han har terroristernas uniform på sig. Förhoppningsvis kommer vi se honom död snart, GBR lär inte vilja ha tillbaka honom. Nu är han inte bara en dålig reporter som ljuger konstant utan en terrorist då han framför deras budskap och propaganda iklädd deras kläder.

Ha ha reagerade på samma ska inga kläder det står press på här inte ger mig fan på att drägget strider för dräggen också.
2015-02-15, 19:10
  #4464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Inte kassa för sin uppgift, som var att transportera soldater från UK till BAOR:

http://en.wikipedia.org/wiki/Saxon_%28vehicle%29

Inte ett stridsfordon, men en bepansrad transport med splitterskydd. Finns nog relevanta användningsområden för dessa i Ukraina.
Är den bättre eller sämre än BTR-80, som jag förmodar är ryssarnas motsvarighet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in