Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Jag har hört från en kär vän i Ukraina som nyligen varit där, att det är verkligen krigsberedskap där nu, det gäller hela Ukraina, från Kharkiv i öst till Lviv i väst. De flesta känner till någon som har stupat i kriget. Alla män mellan 18 och 60 år kommer att kallas in, många har det redan, och det blir en tvåveckorsutbildning för många innan de sätts in i strid. Samtidigt läggs en stor del på militären nu, inte så konstigt för ett land utsatt för militärt angrepp. Befolkningen är redo för fullt krig med Ryssland, ingen gillar det förstås, folk är rädda, men de har inget val.
Jo, Ryssland är, onekligen, i ett icke öppet deklarerat krig emot Ukraina. Men, tyvärr, så tror jag inte att ett folkuppbåd, med bara 14 dagars utbildning bakom sig är det rätta just nu. (Iof kan jag ha fel, om Ryssland planerar ett storskaligt angrepp emot hela Ukraina och folkuppbådet är det enda möjliga Ukraina kan åstadkomma nu). Men annars så kommer ett folkuppbåd som försöker återerövra delar av sydöstra Ukraina att kunna lida fruktansvärda förluster p.g.a. den ryska eldkraften. Att terroristerna kan slängas ut är självklart. Att de ryska styrkorna kan slängas ut, i närtid, är mer tveksamt. Att ett dåligt utbildat folkuppbåd skulle kunna hindra en fullskalig rysk invasion av hela Ukraina är uteslutet. Dock skulle Ryssland inte kunna hålla stora Ukrainska landområden i längden p.g.a. ukrainsk partisankrigföring.
Om ca två år så kommer den ryska ekonomin att braka samman. Redan idag så har är läget allvarligt. Den ryska riksbanken sänker nu styrräntan ifrån 17 till 15 procent, trots en valuta som störtdyker och trots en inflation på 11 procent. Man gör det för att försöka få fart på ekonomin, som väntas krympa med minst tre procent i år.
Det finns dock ett problem för Ukraina när det gäller att bita ihop och hålla emot.
Dels så är den ukrainska ekonomiska situationen minst lika dålig för Ukraina som Ryssland.
Dels så verkar Putler ha som taktik att låta sina trupper knapra i sig en lite bit av syd östra Ukraina i taget.
Jag kan fullständigt förstå att det ukrainska folket vill kasta ut de ryska trupperna ur landet
nu!
Men jag kan också se riskerna och svårigheterna med ett sådant företag.