2015-01-30, 13:46
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
nu ska du väl inte kasta betongblock i glasmosken du sitter i.

För övrigt så krävs minimum storleksförhållandet 1:3 för att anfalla fortifierad trupp, för att huvudtaget vara säker på vinst 1:5, vilket borde förklara de stora förlusterna för Ryssland.

/Micke

Jag har hört talas om det. Men nu ska vi nog ta det lugnt med påstådda fientliga förluster från de inblandade. Sen syftade jag till den situationen som blivit de sista veckorna (till den första respondenten). Han babblar på som om vi snart ska få höra om det makalösa wunderwaffe som kommer till nazisternas hjälp, snart, typ
2015-01-30, 13:47
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Kasta in FEMEN!

Haha, nej man jag är seriös. Jag förstår självklart att männen är bättre lämpade och att kvinnorna har ett högre värde för landet men ändå. Jag skulle vägra ställa upp som kanonmat om Ryssland knackade på vår dörr, varför skulle jag vilja offra mig medan feministerna skulle få sitta hemma? Vad skulle vi män vinna på det? Medaljer? Förlorade lemmar och mardrömmar livet ut?
2015-01-30, 13:50
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Jag har hört från en kär vän i Ukraina som nyligen varit där, att det är verkligen krigsberedskap där nu, det gäller hela Ukraina, från Kharkiv i öst till Lviv i väst. De flesta känner till någon som har stupat i kriget. Alla män mellan 18 och 60 år kommer att kallas in, många har det redan, och det blir en tvåveckorsutbildning för många innan de sätts in i strid. Samtidigt läggs en stor del på militären nu, inte så konstigt för ett land utsatt för militärt angrepp. Befolkningen är redo för fullt krig med Ryssland, ingen gillar det förstås, folk är rädda, men de har inget val.

Jo, Ryssland är, onekligen, i ett icke öppet deklarerat krig emot Ukraina. Men, tyvärr, så tror jag inte att ett folkuppbåd, med bara 14 dagars utbildning bakom sig är det rätta just nu. (Iof kan jag ha fel, om Ryssland planerar ett storskaligt angrepp emot hela Ukraina och folkuppbådet är det enda möjliga Ukraina kan åstadkomma nu). Men annars så kommer ett folkuppbåd som försöker återerövra delar av sydöstra Ukraina att kunna lida fruktansvärda förluster p.g.a. den ryska eldkraften. Att terroristerna kan slängas ut är självklart. Att de ryska styrkorna kan slängas ut, i närtid, är mer tveksamt. Att ett dåligt utbildat folkuppbåd skulle kunna hindra en fullskalig rysk invasion av hela Ukraina är uteslutet. Dock skulle Ryssland inte kunna hålla stora Ukrainska landområden i längden p.g.a. ukrainsk partisankrigföring.

Om ca två år så kommer den ryska ekonomin att braka samman. Redan idag så har är läget allvarligt. Den ryska riksbanken sänker nu styrräntan ifrån 17 till 15 procent, trots en valuta som störtdyker och trots en inflation på 11 procent. Man gör det för att försöka få fart på ekonomin, som väntas krympa med minst tre procent i år.

Det finns dock ett problem för Ukraina när det gäller att bita ihop och hålla emot.

Dels så är den ukrainska ekonomiska situationen minst lika dålig för Ukraina som Ryssland.

Dels så verkar Putler ha som taktik att låta sina trupper knapra i sig en lite bit av syd östra Ukraina i taget.

Jag kan fullständigt förstå att det ukrainska folket vill kasta ut de ryska trupperna ur landet nu!

Men jag kan också se riskerna och svårigheterna med ett sådant företag.
2015-01-30, 13:58
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Vilka skändligheten ligger de bakom? Vilka är det som har gått med i den frivilligbataljonen och varför har just den blivit så brutal att till och med Kievjuntan vill förbjuda dem?
Har dålig koll på Aidar, känner tre som slagits med dem. Så jag överlåter utpekandet till proffsen .

/Micke
2015-01-30, 13:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Kasta in FEMEN!

FEMEN aktivisterna är de enda militanta feminister som jag respekterar!

De borde ta sig in i det svenska riksdagshuset och barbröstade kräva att Sverige hjälper Ukraina med moderna vapen och rådgivare!

(iof är riksdagshuset, i dagens läge, ytterst välbevakat, men de behöver inte ha med sig banderoller. Bara överkroppar med text samt skrikande av parollen "Hjälp Ukraina ifrån den patriarkala Ivan" och "Svenska vapen och rådgivare till Ukraina nu!), ifrån åhörarläktaren borde ge tillräcklig publicitet!)
2015-01-30, 14:01
Medlem
Nu ska putin bygga en fet bro över till krim vilket innebär att hans intresse för östra ukraina kommer att minska. Kan man förvänta en diskret nedtrappning från rysk sida?
2015-01-30, 14:03
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Jag har hört talas om det. Men nu ska vi nog ta det lugnt med påstådda fientliga förluster från de inblandade. Sen syftade jag till den situationen som blivit de sista veckorna (till den första respondenten). Han babblar på som om vi snart ska få höra om det makalösa wunderwaffe som kommer till nazisternas hjälp, snart, typ
Vad jag ser är det omöjliga att underhålla fronten för Ryssland, det börjar bli 200 mil frontlinje som ska ha allt möjligt skit nu. Så med de nya sanktionerna lär Ryssland dra sig tillbaka efter att ha förhandlat fred och frysen konflikt. Personligen hoppas jag att man inte accepterar från UA utan har is i magen och väntar på kollapsen, och den kommer ske på grund av två orsaker.

1. Ekonomi
2. Logistik

/Micke
2015-01-30, 14:12
Medlem
Stabskaptens avatar
Mer tv-bilder från Vuhlehirsk, tyvärr utan engelsk textning:

https://www.youtube.com/watch?v=ubP5552M_lk

Separatisterna i Vuhlehirsk utsätts för indirekt eld, raketartilleri ser det ut som, i inslaget.

Uppgifterna om läget i Vuhlehirsk går isär. Vissa hävdar att Vuhlehirsk nu är helt i separatisternas händer och att ett ukrainskt försök att återta staden har misslyckats, andra att strider fortfarande pågår i staden. Några västerländska journalister verkar i vanlig ordning inte ha vågat sig dit. Vet någon mer?

En annan intressant fråga är om den påstådda erövringen av Vuhlehirsk och terräng däromkring kommer att förbättra separatisternas möjligheter att beskjuta vägen till/från Debaltseve med artilleri. Zakharchenko hävdar ju att framgångarna vid Vuhlehirsk innebär att man lyckats stänga inne de ukrainska styrkorna i Debaltseve, men med tanke på hur mycket båda sidor i den här konflikten ljuger är det nog klokt att ta det påståendet med en rejäl nypa salt.
Senast redigerad av Stabskapten 2015-01-30 kl. 14:16.
2015-01-30, 14:12
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Vad jag ser är det omöjliga att underhålla fronten för Ryssland, det börjar bli 200 mil frontlinje som ska ha allt möjligt skit nu. Så med de nya sanktionerna lär Ryssland dra sig tillbaka efter att ha förhandlat fred och frysen konflikt. Personligen hoppas jag att man inte accepterar från UA utan har is i magen och väntar på kollapsen, och den kommer ske på grund av två orsaker.

1. Ekonomi
2. Logistik

/Micke

Vad får dig att tro att dessa 2 punkter sänker Ryssland? Logistik kan dom, den inre ekonomin i Ryssland fungerar utmärkt.
Vi talar ju om kriget i Urinia, det ser mer ut som de utmattningstecken du pratar om är på Kiev sidan och inte rebellernas.
2015-01-30, 14:33
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Vad får dig att tro att dessa 2 punkter sänker Ryssland? Logistik kan dom, den inre ekonomin i Ryssland fungerar utmärkt.
Vi talar ju om kriget i Urinia, det ser mer ut som de utmattningstecken du pratar om är på Kiev sidan och inte rebellernas.
Den inre ekonomin i Ryssland har nått ett anarkistiskt läge där allt fler omvandlar inhemsk valuta till materiella värden, vilket är förödande för ryska banker som har låg kapitaltäckningsgrad.

Vad gäller försörjningen av trupper så är det långt ifrån enkelt att bedriva logistik inom annekterat område speciellt när det rör sig om så pass ny utrustning att den fortfarande är klassad, vilket gör att man inte kan skicka ett gäng lastbilar utan måste göra ett helt säkerhetsuppdrag av det hela.

/Micke
2015-01-30, 14:34
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Vilka skändligheten ligger de bakom? Vilka är det som har gått med i den frivilligbataljonen och varför har just den blivit så brutal att till och med Kievjuntan vill förbjuda dem?
Du får komma med information om att Ukrainas demokratiskt valda regering "vill förbjuda Aidar". I vanligt ordning är inte RT en godkänd källa av förståeliga skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av grinchen2014
Nu ska putin bygga en fet bro över till krim vilket innebär att hans intresse för östra ukraina kommer att minska. Kan man förvänta en diskret nedtrappning från rysk sida?
Ja det sägs att Putins maffiakollegor i Kreml fått uppdraget, som vanligt. Det lär bli extremt dyrt, som vanligt. Om det ens blir klart. Anledningen kan vara att de inte kan ta Mariupol, det kan också vara en fint för att få Ukraina att sänka garden enligt vad du spekulerar i, det att "intresset för östra Ukraina ska minska".
2015-01-30, 14:38
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Två saker att nämna.

1. Det verkar som att Folkarmén har omringat 8-10k ukrainska soldater och lär ha sagt att dessa får fri lejd ut om de ger upp. Mönstret känns igen från i augusti. Lär sig aldrig den ukrainska militärledningen? Det förvånar mig inte om denna kommer att låta de ukrainska soldaterna slaktas.

2. Stig Bergling avled nyligen och jag kollade lite grann kring hans syn på Ryssland. Han redogör för de rysk-sovjetiska militära rådgivarnas strategi, då dessa hjälpte Walid Jumblatt i Mellanöstern (Bergling var "gäst" hos Jumblatt därför att det sovjetiska kommunistpartiet bett Jumblatt att ta hand om honom och Jumblatt hade stor tacksamhetsskuld till Sovjetunionen och kunde därför bara säga ja.). Det som enligt Bergling var centralt är VÄNTAN. De rysk-sovjetiska rådgivarna instruerade sina kolleger i kriget att vänta ut motståndarens agerande och denna motståndare blev så frustrerad och började begå en massa misstag och blev därefter en mycket enklare motståndare. Känns mönstret igen från Ukraina? Kiev gick till sanslös offensiv i augusti och lät sig omringas medan Folkarmén väntade och lät de ukrainska soldaterna gå i fällan, sedan blev dessa ett lätt byte för Folkarmén. Nu har Kiev åter låtit sig omringas. Kattens lek med råttan, alltså.

Bergling år 2008:
"Under mina fyra år i Libanon, som drusernas säkerhetspolitiska rådgivare i slutet av inbördeskriget på 90-talet, litade de drusiska beslutsfattarna uteslutande på analyser från den ryska generalstaben. Det militära tänkandet sköttes av GRU. Jag fick lära mig att nyckelordet i den ryska analysen var väntan. Under tiden denna oändliga väntan ägde rum, rusade motståndarna fram och bekämpade till slut varandra i brist på långtgående analysförmåga. I regel kunde den drusiska milisen sitta på åskådarplats och se fienden göra det ena taktiska misstaget efter det andra. Till slut lurades de in i någon fälla. Detta var den ryska analysförmågans eldprov. De kristna styrkorna litade på fransk analys."
http://www.expressen.se/nyheter/stig-bergling-darfor-behover-vi-fra-lagen/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in