Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-11, 00:53
Medlem
Jag köpte nyss en raspberry pi från komplett och fick med ett micro-SD kort. När jag sätter in kortet i datorn så dyker inte enheten upp. Jag kan heller inte formatera fanskapet av någon anledning. Går jag in på diskhantering för att formatera så ser det ut så här
Citera
2014-12-11, 00:59
Medlem
Kan du radera partitionen om du högerklickar på 31 MB FAT? Om du kan det, gör det och sedan högerklicka igen när det enbart finns en att välja bland. Kör du FAT32.

Alternativt gör du såhär istället:

Kod:
Starta CMD som administratör och skriv in diskpart. Nu ska partitionsverktyget starta för att formatera hårddisken. När du väl ser DISKPART i kommandoprompten, skriv in följande kommandon:

DISKPART> list disk                                 /* visar en lista av aktiva diskar */
DISKPART> select disk #                         /* # är numret för din hårddisk */
DISKPART> clean                                     /* tar bort redan existerande partitioner på din hårddisk */
DISKPART> create partition primary     /* skapar en primär partition på hårddisken */
DISKPART> select partition 1                 /* väljer den nya skapade partionen */
DISKPART> active                                    /* gör den nya partitionen aktiv */
DISKPART> format FS=FAT32                 /* formatera hårddisken för FAT32 filsystem */
DISKPART> assign                                   /* välj en bokstav för volymen på hårddisken */
DISKPART> exit                                        /* avsluta DISKPART */
Senast redigerad av General- 2014-12-11 kl. 01:06.
Citera
2014-12-11, 19:12
Medlem
Underbart tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här