2005-09-18, 17:27
Medlem
Soterns avatar
En kanske löjlig fråga, men här kommer den i alla fall: Varför får man ingen stöt när man rör glödlampshållaren i en lampa? Den ena polen är ju fasen och den andra är nolledaren, men vänder jag på väggkontakten så borde jag få ström genom kroppen. Är alltid glödlampshållaren nollad eller?

Hoppas någon förstår vad jag menar och kan ge ett enkelt svar.
Citera
2005-09-18, 20:06
Medlem
Kiress avatar
Om jag förstod dig rätt: Glödlampshållaren är inte ledande. Det som leder ström in i lampan, kan vara annorlunda beroende på fabrikat av "glödlamphållaren", två bleck, en för fas andra för neutral. Spelar ingen roll vilken som är fas och vilken som är neutral.
Citera
2005-09-18, 20:10
Medlem
du måste ha kontakt med nolla eller jord och på jord är det motståndet som avgör vilken dagis man får
Citera
2011-04-19, 01:18
Medlem
Så om man har otur så kan man få en rejäl stöt om man inte dragit ur proppen då?
Citera
2011-04-19, 09:39
Medlem
Faragons avatar
Jag har fått ett par rejäla stötar i mitt liv av att fingra i en lampsockel iaf :-/

Lätt att undvika om man bara stänger av lampan först.
Citera
2011-04-19, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
En kanske löjlig fråga, men här kommer den i alla fall: Varför får man ingen stöt när man rör glödlampshållaren i en lampa? Den ena polen är ju fasen och den andra är nolledaren, men vänder jag på väggkontakten så borde jag få ström genom kroppen. Är alltid glödlampshållaren nollad eller?

Hoppas någon förstår vad jag menar och kan ge ett enkelt svar.
Ja, så är det i Sverige. Ganska idiotiskt egentligen vilket en av mina engelska vänner sällan glömmer att påtala. Där har de kontakter som bara går att sätta i åt ett håll så att lamphållaren alltid går att ansluta till neutral. Jag antar att du med glödlampshållaren menar den ledande delen av själva edisongängan.
Citera
2011-04-19, 15:07
Medlem
AteistenOlles avatar
Lampor ska kopplas på detta vis:

L(fas)----[brytare]----(X)-----N(neutral)

Där (X) är lampan. Så om det är gjort rätt så kommer du endast i kontakt med neutralen då lampan är frånslagen. För att få en stöt så måste strömmen hitta en väg genom din kropp.
Citera
2011-04-20, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Lampor ska kopplas på detta vis:

L(fas)----[brytare]----(X)-----N(neutral)

Där (X) är lampan. Så om det är gjort rätt så kommer du endast i kontakt med neutralen då lampan är frånslagen. För att få en stöt så måste strömmen hitta en väg genom din kropp.
Du kanske såg att TS undrar om lamparmaturer med stickpropp? http://sv.wikipedia.org/wiki/Stickkontakt
Citera
2011-04-20, 10:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Du kanske såg att TS...

Ingen av er verkar ju ha sett att tråden är från 2005 i alla fall. Jag har en liten, liten aning om att ämnet inte är så speciellt aktuellt längre.
Citera
2011-04-23, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ingen av er verkar ju ha sett att tråden är från 2005 i alla fall. Jag har en liten, liten aning om att ämnet inte är så speciellt aktuellt längre.
Det är väl lika aktuellt nu som då. Funderade på det och sökte fram dn här tråden. Tror att många tror det är safe så länge lampan inte lyser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in