2014-12-10, 17:56
Medlem
Hej.

Vad är skillnaden på utbredningsriktning och propageringsriktning när man talar om elektromagnetiska vågor? I vardagsspråk skulle jag säga att dessa två är synonymer.

På engelska talar man om att vågor "propagates" i en riktning och "oscillates" i en annan. För em-vågor kan man säga att ljusstrålar "propagates" radiellt ut från solen mot jorden och "oscillates" vinkelrätt mot den riktningen.

Till min stora förvirring tycks inte utbredningsriktning och propageringsriktning vara samma i svenskan, utan utbredningsriktningen tycks åsyfta "oscillation"-riktningen. Kan någon reda ut det här för mig en gång för alla?
Citera
2014-12-10, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hermitian
Hej.

Vad är skillnaden på utbredningsriktning och propageringsriktning när man talar om elektromagnetiska vågor? I vardagsspråk skulle jag säga att dessa två är synonymer.

På engelska talar man om att vågor "propagates" i en riktning och "oscillates" i en annan. För em-vågor kan man säga att ljusstrålar "propagates" radiellt ut från solen mot jorden och "oscillates" vinkelrätt mot den riktningen.

Till min stora förvirring tycks inte utbredningsriktning och propageringsriktning vara samma i svenskan, utan utbredningsriktningen tycks åsyfta "oscillation"-riktningen. Kan någon reda ut det här för mig en gång för alla?
Jag skulle säga att det är samma sak.
Var har du fått uppfattningen att det handlar om olika saker?
En enkel googling på termen propageringsriktning visar på väldigt få resultat.

Menar du longitudinell våg och transversell våg kanske?
Citera
2014-12-11, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Jag skulle säga att det är samma sak.
Var har du fått uppfattningen att det handlar om olika saker?
En enkel googling på termen propageringsriktning visar på väldigt få resultat.

Menar du longitudinell våg och transversell våg kanske?

Examinatorn för en kurs i EM-fältteori hävdar att det är så. Mitt förtroende för honom är lågt sedan innan och jag får ofta en känsla av att han inte vet vad han snackar om. Därför behöver jag flashbackexpertis för att kunna reda ut det här. Inga av mina efterforskningar styrker att denna distinktion skulle vara svensk standard.

Vad beträffar longitudinella vågor så kan det inte finnas någon möjlighet till förvirring för allt (amplitudförändring och fortplantning) sker längs samma axel.
Citera
2014-12-11, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hermitian
Examinatorn för en kurs i EM-fältteori hävdar att det är så. Mitt förtroende för honom är lågt sedan innan och jag får ofta en känsla av att han inte vet vad han snackar om. Därför behöver jag flashbackexpertis för att kunna reda ut det här. Inga av mina efterforskningar styrker att denna distinktion skulle vara svensk standard.

Vad beträffar longitudinella vågor så kan det inte finnas någon möjlighet till förvirring för allt (amplitudförändring och fortplantning) sker längs samma axel.
Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag om att det är samma sak.
Den transversella vågen har ju ingen statisk riktning utan endast en momentan, hur kan man då tala om propagering?
Citera
2014-12-11, 02:07
Medlem
skunkjobbs avatar
För EM-vågor är utbredningsriktning inte samma sak som oscilleringsriktning utan de är vinkelräta.

Utbredningsriktning och propageringsriktning är däremot samma sak.

Framgår tydligt av http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_radiation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in