Citat:
Ursprungligen postat av
JBernard
Jo, men det kan dom ju inte leva på. Använder dom marken som säkerhet när dom lånar pengar eller som en tillgång när dom lurar investerare? Det spelar ingen roll vad den är värderad till om den inte går att realisera.
Inga av de tillgångar de uppger finns det ju någon oberoende värdering av. Vad vi har är ord på bildskärmen.
I Järnvattnets bokslut för 2016 uppges General Energy Oy 0196111-0 ha ett värde av 20 000 000 kr.
Petlandsskär Vind AB 556708-9841 anges ha ett värde av 15 000 000 kr.
Ingen omsättning, inga tillgångar och negativt rörelseresultat uppvisas för General Energy Africa ltd (Som felaktigt benämns i bokslutet som General Energy Oy men med rätt organisationsnummer)
https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/oy-general-energy-africa-ltd/01961110/taloustiedot
Petlandsskär Vind AB har en omsättning på 96 000 kr och 900 000 kr i tillgångar (som är en belastning på 900 0000 kr för utvecklingskostnader), men man vill inte ge något underlag för detta till revisorn.
https://www.hitta.se/f%C3%B6retagsinformation/petlandssk%C3%A4r+vind+ab/5567089841?gp=56.04814289856406:12.691455969324336
Ytterligare ett exempel Raire Invest AB uppger i sitt bokslut för 2016 att 65% av innehavet av Pimboo OÜ är värt 11 700 000 kr. (
http://pimboo.com/ - totalt värde 19 500 000? Pytt i röva!)
Att något företag skulle ge en felaktig bild av någon av sina tillgångar får man väl se som oundvikligt och händer titt som tätt. Men i den här räksalladen hittar vi enorma uppgivna värderingar, men utan några som helst verifieringar, trots att flera revisorer påtalat bristen av detta.
I dagsläget hankar grabbarna sig fram genom småaffärer, så pass att man kan betala för en adress på centralen i Stockholm, för att ge intrycket av att man är "riktiga" affärsmän. Utöver det arbetas det febrilt på att pumpa upp illusionen av värde genom att köpa egna företag för fantasisummor.
Ser vi på skulduppräkningen från RealxIQ's ansökan om företagsrekonstruktion hittar vi knappt några skulder till finansinstitut och/eller banker, däremot en sagolik samling av skulder till privatpersoner i röran och skulder till egna företag. Detsamma gäller tillgångar, som består av fordringar på egna företag.
Alla "affärer" som skett har till största del skett genom nytryck av egna aktier och några tusenlappar under bordet.
Jag kan tänka mig att det inom den snar framtid, om inte detta redan sker, kommer att genomföras en marknadsföringsinsats genom att direkt kontakta de 400 000 segmenterade kontakter man "köpt" via Trader Invest Europe AB. Det är den enda tillgången i röran. Kan man få en promille av dessa att satsa pengar har man gjort vinst.
"Hej! Jag heter XXX och ringer för Uppsalamaffians och en hittepåitalienares räkning, nej, vänta för Raire Reach Invest AB's räkning!"
"Jaha, hejdu"
"Jag tänkte informera dig om en fantastisk investeringsmöjlighet!"
"Ok, vad gäller det?"
"Vänta, först måste jag fråga dig om du har tillgång till internet?"
"Jepp!"
"Aha, nä, då var det inget, Hej då"
Alla företag måste vara beredda på att granskas och värden ifrågasättas, hade det varit seriösa företag hade man klart och tydligt visat upp de angivna värdena och lätt fått tyst på kritikerna. Det enda vi ser här är nya fantasifulla pressreleaser om det ena köpet efter det andra och värden som trollas fram ur hatten.