2014-12-04, 10:57
Medlem
Retsinas avatar
Halloj,
Jo det är så här att jag håller på att få liv i en gammal Mercedes 200 D-74.
Avgassystem saknas halva vägen, men jag har tänkt att mecka på såkallad flexibel avgasslang istället.
Samt även böja till slangen så att den mynnar ut framför vänster bakskärm. Men är detta tillåtet? Ska inte avgaser ledas rakt bakåt eller rakt uppåt? Hade jag kunnat dra upp slangen så att avgaserna mynnar ut ovanför taket?
Tacksam för hjälp och ideer!

Mercan låter för övrigt som en jävla stridsvagn från andra världskriget och har liknande prestanda.
Citera
2014-12-07, 16:31
Medlem
Retsinas avatar
Ingen som vet?
Citera
2014-12-07, 18:18
Medlem
TeEsErs avatar
Avgassystemet på en personbil/lätt lb får inte mynna ut så att det riskerar att komma in avgaser i kupen. Ska det mynna ut åt sidan ska det vara åt vänster sida. På en vanlig personbil är det alltså tidigast bakom bakhjulet du kan ta ut avgaserna. Undantag kan ges där konstruktionen är sådan att avgaserna inte riskerar tränga in i kupen.

Sen tror jag inte att de blir så glada av att se halva avgassystemet av flexislang heller. De lär hitta något som sätter stopp för det.

/T
Citera
2014-12-07, 18:46
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Avgassystemet på en personbil/lätt lb får inte mynna ut så att det riskerar att komma in avgaser i kupen. Ska det mynna ut åt sidan ska det vara åt vänster sida. På en vanlig personbil är det alltså tidigast bakom bakhjulet du kan ta ut avgaserna. Undantag kan ges där konstruktionen är sådan att avgaserna inte riskerar tränga in i kupen.

Sen tror jag inte att de blir så glada av att se halva avgassystemet av flexislang heller. De lär hitta något som sätter stopp för det.

/T
Ok då borde det funka att rikta slangen uppåt! Jag funderar på att s kita i att besikta fanskapet. Kommer nog mest ändå bli korta sträckor jag kör med bilen.
Citera
2014-12-07, 19:50
Medlem
TeEsErs avatar
Drar du det uppåt går det väl utanpå bilens ordinarie bredd? Får du det? Ett uppåtriktat avgasrör måste ha skydd så att man inte bränner sig.

Jag tycker du ska mecka ihop ett vanligt system istället för att försöka ta tveksamma genvägar.

/T
Citera
2014-12-08, 14:03
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Drar du det uppåt går det väl utanpå bilens ordinarie bredd? Får du det? Ett uppåtriktat avgasrör måste ha skydd så att man inte bränner sig.

Jag tycker du ska mecka ihop ett vanligt system istället för att försöka ta tveksamma genvägar.

/T
Ok ska kolla på biltema , dom verkar ha universal. Eller har du någon annat tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in