2005-09-23, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivaspace
btw: Ser alla kartan likadant dvs med europa i mitten, usa till vänster och asien till höger. USA är ju ganskla egotrippade så de bör väll ha USA i mitten och europa och asien på kanterna, fasst när man surfarpå nätet verkar det som alla karter är sett från samma vinkel.
Jag vet inte alls hur det är, men det är möjligt att majoriteten av världens världskartor är centrerade i Greenwich, genom vilket den så kallade nollmeridianen löper.
Citera
2005-09-23, 11:22
Medlem
Nulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivaspace
btw: Ser alla kartan likadant dvs med europa i mitten, usa till vänster och asien till höger. USA är ju ganskla egotrippade så de bör väll ha USA i mitten och europa och asien på kanterna, fasst när man surfar på nätet verkar det som alla kartor är sett från samma vinkel.
Problemet med att lägga Amerika i mitten är att man då blir tvungen att dela upp Eurasien i två bitar, vilket inte blir så snyggt:

http://www.ibiblio.org/hyperwar/USA/USA-E-XChannel/maps/USA-E-XChannel-I.jpg

Dessutom får vi en väldig massa vatten (både Atlanten och Stilla Havet) nära mitten. Det ser i och för nästan ännu värre ut om man lägger Atlanten vid skarven:

http://www.globalmapping.uk.com/gm_updates0803/main/physicalpacific.jpg

OT: Här är en udda världskarta:

http://www.czabe.com/backup/2004_vol5/world_map_lg.jpg (Naket!)
Citera
2005-09-23, 12:02
Medlem
Broines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulle
http://www.globalmapping.uk.com/gm_updates0803/main/physicalpacific.jpg
Jag tror att kineserna har såna kartor. Har läst någonstans att de själva kallar Kina "Mittens rike". Det var länge sen jag läste om det så rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2005-09-23, 12:57
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broine
Jag tror att kineserna har såna kartor. Har läst någonstans att de själva kallar Kina "Mittens rike". Det var länge sen jag läste om det så rätta mig gärna om jag har fel.

Kinesernas namn på Kina betyder just "Mittens rike".
Citera
2010-11-16, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrillos
Jordens dragningskraft gör att att allt omkring jorden dras emot dess mittpunkt (masspunkt). En människa som hoppar ett skutt i sverige dras alltså tillbaka mot jordens mittpunkt, det som stoppar oss att falla till mittpunkten är förstås marken som är "solid". Likadant gäller för en människa som hoppar ett skutt i Australien, han kommer alltså dras emot jordens mittpunkt men stoppas även han av marken. Det finns alltså inget bestämt "upp" och inget bestämt "ned".

För apelsinen och flugan så är det dock en annan femma.
Apelsinen har såpass liten massa att dess dragningskraft blir otroligt liten.
Apelsinens dragningskraft kan alltså inte självmant hålla kvar flugan på apelsinen. Här är det istället flugans förmåga att "suga sig fast" i ett material eller hitta bra fäste som gör att den kan sitta kvar på undersidan av apelsinen. Jordens dragningskraft vill ju "dra ner" flugan mot jorden mittpunkt men flugans kraft att sitta kvar på apelsinen överstiger den kraft som jorden utövar på flugan.

Vi använder jordens poler för att definera vår omgivning... det är lätt att välja dessa som ändpunkter då jordens rörelse kring solen och kring sig själv aldrig riktar varken syd- eller nordpolen rakt mot solen. Dessa är alltså bra utgångspunkter för att rita en karta.

Sen att vi valt att kalla norr förr norr och syd för syd är också en defintionsfråga, spelar ingen som helst roll.

Tack för svaret! Har själv funderat en hel del omkring det där. Men om vi ska vara riktigt riktiga beror allt egentligen på att rumtiden är krökt (enligt relativitetsteorin). Gravitation är ju enligt den inte en valig "kraft" utan en konsekvens av att rumtiden är krökt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in