• 1
  • 2
2003-06-27, 12:00
Medlem
Seså pojkar, nu ska vi inte vara så hårda mot kisen :P
Det lär ta rikligt massa år innan man kan bygga hus av skum med tanke på hur lätt det skulle kunna vara att göra inbrott i huset
Och sen för att hålla "skummet" stabilt så krävs det något mer vilket lär vara lika svårt att uppfinna
Citera
2003-06-27, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Frost
Seså pojkar, nu ska vi inte vara så hårda mot kisen :P
Det lär ta rikligt massa år innan man kan bygga hus av skum med tanke på hur lätt det skulle kunna vara att göra inbrott i huset
Och sen för att hålla "skummet" stabilt så krävs det något mer vilket lär vara lika svårt att uppfinna

Jag tvivlar på¨att det här skummet liknar "vanligt" skum mer än i strukturen... som han sa, lika starkt som kolfiber... det är väl knappast "vanligt" skum?

men somsagt, gothic om du hittar någon vetenskaplig artikel om detta så får du gärna messa en länk till mig... eller om det nu inte var på nätet i vilken tidning/bok och nummer...
Citera
2003-07-16, 17:29
Medlem
hejohå...

Ok, "grejjen" är ju att denna idé om skummet skulle kunna gynna mänskligheten(&därmed indirekt vår miljö). Att det inte är så vill jag tro beror på att det inte finns något vetenskapligt,sammansatt arbete som beskriver hur det ska gå till att tillverka etc etc det här skummet&använda bubblor etc etc .Att det går är jag övertygad om på en ganska naiv tankeexperiments nivå. Men kolla vad som händer när man klurar på detta - tänds det inte en liten låga någonstans av hopp?
Finns det inte något sätt att skörda detta underbara fenomen i mänsklighetens namn? Kärnan i "grejjen" är inte att skummet nödvändigtvis måste användas som medel för att uppnå detta mål; frodigheten själv(vad nu d e t kan betyda..)
Det finns en massa arbeten om hur komplexa fysikaliska system beter sig, ex bubblan&skummet eller elkretsar. Finns det någon fundamental brist i min idé får gärna någon betydligt kunnigare än jag förklara vad den skulle vara. Gärna någon med kunskaper inom metallurgi/hållfasthetslära/kemi&fysik i allmänhet vore nog bra om vi ska komma någonvart :?:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in