Citat:
Ursprungligen postat av
Trappedinuniverse
Detta inlägg var det intressantaste jag läst i den här tråden.
Eftersom svenskheten idag bara består av värderingar, vilka grundläggande värderingar man har så kan omöjligt muslimer som strider mot våra grundläggande värderingar som håller ihop landet vara svenskar. Se, Muslimer vill inte ha demokrati, mänskliga rättigheter, jämställdhet mellan kvinnor och män, tolerans med homosexuella eller flera religioner än Islam i ett samhälle.
Detta är inkopatibelt med vad som innebär att vara svensk idag. Därför finns det inte "Svenska muslimer"
Men nu förutsätter ju du att svenskar vill det. Det stämmer inte. Vi är ingen enhetlig massa med ett kollektivt sinne som du verkar göra gällande här.
Jag håller med dig att man kan skönja vissa drag så som demokrati och kvinnliga rättiheter osv inom det svenska samhället men det är ju inte att påstå att detta gäller på individnivå vilket det ju faktiskt är frågan om nu.
Det finns svenska muslimer. Alltså nationaliteten svensk med islam som religion.
Du har bara dragit din tolkning av vad som är svenskt medan andra har andra uppfattningar om det. Det är alltså inte någon universell lag att svenskt är lika med rättigheter för homosexuella.
Om man vill göra det enkelt för sig så kan man säga det men det är inte sant för den sakens skull.
Det finns de som kallar sig för muslimer och är långt mer "svenska" än vad jag är och fortfarande så är jämförelsen mellan en någons steretypa uppfattning om en muslim och en svensk menlös, dumdristig och ointressant.