2014-11-27, 12:53
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Vilka hadither som är trovärdiga är diskutabla säger du (bland muslimer) när jag endast hänvisa till de mest respekterade inom den muslimska akademiska världen. Det är de referenser man använder sig av i undervisningen för studerande muslimer. Al-azhra universitet i Egypten som är den främsta och centrala platsen till arabisk litteratur och islamisk lärande, certifierar lärda imamer förenligt med dessa hadither. Om vi endast utgår från sahih al bukhari och sahih muslim så finner vi där även rättfärdigandet av våldsverserna och islamiseringen i en global skala. Om du nu vill ifrågasätta dessa hadither, kan det leda dig att stenas till döds (Inte nödvändigtvis om taqiyya är inblandad). Som jag skrev tidigare, muslimska apologeter ger ett falsk intryck att sann islam är förenlig med assimilering och västliga värderingar. Jihad sker både genom svärdet och pennan. Den sistnämnda farligare än den förstnämnda i längre sikt. Att du pådyvlar dina personliga preferenser (om du nu inte själv medvetet brukar taqiyya) förändrar inte muhammeds kännedom från historisk kontext (muslimska källor).

Det finns många bra källor länkade i tråden som talar mer utförligt om islams sanna ansikte villet gömmer sig bakom en slöja.
Självklart är hadithernas trovärdighet en diskutabel fråga bland muslimer. Muslimerna är ju inte eniga om vilka hadither som är trovärdiga, annars hade ju alla muslimer följt en och samma inriktning. Men nu finns det ju flera inriktningar och alla följer sina egna källor och hadither. För att ge dig ett par exempel:

1. En del muslimer anser att hadithen om Aishas giftermål är trovärdig, andra inte.

2. En del muslimer anser att hadithen om stening är trovärdig, andra inte.

3. En del muslimer anser att hadithen om Banu Quraiza är trovärdig, andra inte.

4. En del muslimer anser att hadithen om apostasi är trovärdig, andra inte.

Du ser, muslimerna är inte eniga om haditherna. Men alla muslimer är eniga om Koranen.

Btw: taqiyya används endast när man är rädd om sitt liv.
Citera
2014-11-27, 13:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Btw: taqiyya används endast när man är rädd om sitt liv.

Och du skiljar tydligen mellan det passiva ljugande (som du t.ex. själv användar i din propaganda) och taqiyya. Det är bara ordklyveri.
Citera
2014-11-27, 14:04
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och du skiljar tydligen mellan det passiva ljugande (som du t.ex. själv användar i din propaganda) och taqiyya. Det är bara ordklyveri.
Kom inte med tomma påståenden, tack.
Citera
2014-11-27, 15:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och du skiljar tydligen mellan det passiva ljugande (som du t.ex. själv användar i din propaganda) och taqiyya.

Citat:
Kom inte med tomma påståenden, tack.

Ditt efterrationaliserande och din slingre-retorik talar sitt eget tydliga språk.
Citera
2014-11-27, 15:07
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ditt efterrationaliserande och din slingre-retorik talar sitt eget tydliga språk.
Fortfarande ett tomt påstående. Sluta kapa tråden, och återgå till ämnet.
Citera
2014-11-27, 15:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Fortfarande ett tomt påstående.

Inte alls.

1/ Efterrationalisering: Att du BÖRJAR med koranens "sanning" och sen jobbar dig baklängas i en pseudo-"bevisföring" genom selektivt att plocka mellan information är ingen hemlighet.

2/ Slingre-retorik: I vattendelningsfrågan sökte du dig genom flera olika "svar" (som båda var irrationella och inbördas inkompatible). Endast för att hitta NÅGOT koran-skyddande svar, inte som en manifestation av intellektuellt hederlig argumentation.

Citat:
Sluta kapa tråden, och återgå till ämnet.

Jag relaterar tydligt till ditt efterrationaliserande och slingre-retoriska ljugande.
Citera
2014-11-27, 16:42
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Fortfarande ett tomt påstående. Sluta kapa tråden, och återgå till ämnet.
Det är ju din taqiyyastrategi det handlar om och det är trådämnet
Citera
2014-11-27, 18:55
Medlem
På tal om passivitet hoppas jag att denna videoklipp slår några väckarklockor.

http://youtu.be/Ry3NzkAOo3s
Citera
2014-11-27, 18:58
Medlem
Ismails avatar
Citat:
På tal om passivitet hoppas jag att denna videoklipp slår några väckarklockor.

http://youtu.be/Ry3NzkAOo3s
Har du läst inlägg #121?
Citera
2014-11-27, 19:01
Medlem
Citat:
Har du läst inlägg #121?

Det har jag Ismail, videoklippet tillvis del är ett svar åt inlägget.
Citera
2014-11-27, 19:21
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Det har jag Ismail, videoklippet tillvis del är ett svar åt inlägget.
Fast det har ingenting med mitt inlägg att göra?
Citera
2014-11-27, 19:34
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Inte alls.

1/ Efterrationalisering: Att du BÖRJAR med koranens "sanning" och sen jobbar dig baklängas i en pseudo-"bevisföring" genom selektivt att plocka mellan information är ingen hemlighet.

2/ Slingre-retorik: I vattendelningsfrågan sökte du dig genom flera olika "svar" (som båda var irrationella och inbördas inkompatible). Endast för att hitta NÅGOT koran-skyddande svar, inte som en manifestation av intellektuellt hederlig argumentation.
1. Ja, jag ser Koranen som sanning och förkastar allt annat som går emot min sanning. Du behöver givetvis inte tro på min sanning.

2. Vattendelningsfrågan har flera tolkningar och jag har påpekat för dig att min tolkning inte är en absolut sanning. Några medlemmar presenterade sin tolkning och jag instämde med deras tolkning. Vad är felet menar du?

Citat:
Jag relaterar tydligt till ditt efterrationaliserande och slingre-retoriska ljugande.
Tydligen så är det tomma påståenden du kommer med. Föreslår att du undviker komma med nonsens och återgå istället till trådens ämne som inte handlar om mig utan som handlar om det är tillåtet att ljuga inom islam. Om du har några belägg så är du välkommen att ge dina belägg från Koranen med referens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in