2014-11-17, 06:06
Bannlyst
Snart får jag lön, och jag är en lyxmänniska, eller... desperat slösare. Har jag 20kr så tänker jag, wow, C-vitamin för 19kr och så är pengarna borta. Jag handlar lätt det jag egentligen inte behöver enbart för att jag har pengar.

Jag kom då på en idé. När jag får min lön, så betalar jag ALLA utgifter (hyra, ALLA räkningar), och sedan skickar jag 50% av det jag har kvar till något sparkonto som inte tillåter mig att röra dem under ca 30 dagar. Finns detta? Om det inte finns, vad krävs för att skapa en sådan tjänst?

Jag har noll självdisciplin så jag kan inte bara skicka dom till ett annat konto eller till en väns konto, jag kommer ta dom ändå...
Citera
2014-11-17, 06:27
Bannlyst
Det är väl bättre att ta en fjärdedel av det som är kvar och skicka det till någon fond som är låst vid fast ränta varje månad (under x-antal år), sköt det via autogiro eller dylikt. En fjärdedel sparar du själv på något e-sparkonto som du själv upprättar, visserligen kan du råda över denna summa men lika bra att redan nu skapa självdisciplinen. Resterande hälft får du råda fritt över.

Dock borde du spara minst ett par tusen varje månad, vilket blir 24k per år, om några år har du sedan en bra buffert bara på denna del.
Citera
2014-11-17, 06:51
Medlem
Det finns ju fasträntekonton som löper per 14 dagar, då låser man in pengarna. Men det krävs ofta lite större insättningar där och de går säkert att bryta mot ränteavdrag. Andra alternativet är månadshandlade fonder. Men det är ofta hedgefonder som också kräver lite mer kapital och där dras ju inte pengarna direkt.

Öppna ett konto i en annan bank, dit du för dina pengar. Det ska vara en bank utan kontor och dit du inte har internettillgång. Då blir det krångligt för dig att ta pengarna därifrån.
Citera
2014-11-17, 10:37
Medlem
Fasträntekonto inom Swedbank finns på 1,3,6,12,18,24----> månader (finns att binda i fler år).

Att binda pengarna i 1 eller 3 månader kommer inte att ge dig många konor extra men pengarna blir då låsta så att du inte kan använda dom.
Jag själv har funderat på samma sak, binda pengarna i 3 månader så att jag har kvar lite mer pengar i slutet av månaden.
Citera
2014-11-17, 15:14
Bannlyst
Finns det INGET negativt med ett fasträntekonto om vi utgår från de önskemål jag hade i TS, samt får jag garanterat tillbaka minst 100% av det jag sätter in? Och jag kan enkelt ta ut pengarna efter låsningsperioden?
Citera
2014-11-17, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elefantsabel
Finns det INGET negativt med ett fasträntekonto om vi utgår från de önskemål jag hade i TS, samt får jag garanterat tillbaka minst 100% av det jag sätter in? Och jag kan enkelt ta ut pengarna efter låsningsperioden?

Nej, du sätter in pengarna sen sätts de automatiskt tillbaka efter den löptid du valt, plus några ören i ränta med. Brukar använda det till våra barns sparpengar.
Citera
2014-11-17, 21:47
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elefantsabel

Du får tillbaka allt. Och kvistaren har fel, iaf när det gäller swedbank, du kan få ut pengarna genom internet banken även om det heter att du låser dom i dittan o dattan i tid. (RIP hans/hennes barns sparpengar)

Mit förslag skulle vara att föra över till nått skit, typ forex bank eller nått där du inte hra internet bank eller nått kort till, så det blir världens projekt att komma åt pengarna. Eller som sagt. Månadshandlade fonder, men det är ju risktagande och dyrt, så nog inte alternativ för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in